اخبار نساجی

آنکارا به دنبال مناسبات ۱۰۰میلیاردی با تهران است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آنکارا به دنبال مناسبات 100میلیاردی با تهران است

    امیت یاردیم در گفت‌و‌گو با اقتصاد روز در رابطه با افزایش حجم تجارت دوجانبه تهران و آنکارا گفت: مقامات ترکیه در سال ۲۰۱۱ سیاست افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری تهران و آنکارا را مطرح کردند و خواستار آن شدند تا این مناسبات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

او افزود: در آن زمان حجم تجارت ما نزدیک ۱۰ میلیارد دلار بود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بر آن شدیم که این حجم از تجارت دو جانبه را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهیم.

سفیر ترکیه ادامه داد: با نگاهی به آمارها مشاهده می‌کنیم که حجم تجارت خارجی دو کشور در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۱ ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۲ به رقم ۲۲ میلیارد دلار رسید. اما این آمار در سال ۲۰۱۳ به دلیل افزایش حجم تجارت‌های اعمالی علیه ایران مجدداً به رقم ۱۶ میلیارد دلار بازگشت.

به گفته یاردیم آمار تجارت دو جانبه تهران و آنکارا هر سال با پنج میلیارد دلار افزایش همراه بود و تنها در سال ۲۰۱۳ به جهت افزایش حجم تحریم‌ها با کاهش همراه بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او خاطرنشان کرد: اگر ما با همان سرعت پیش می‌رفتیم در سال گذشته آمار نزدیک به ۳۰ میلیارد‌دلاری را در مناسبات اقتصادی ایران و ترکیه رقم می‌زدیم.

سفیر ترکیه در تهران با تاکید بر این موضوع که ما می‌توانیم در یکی، دو سال آینده به هدف فوق دست پیدا کنیم، متذکر شد: هدف ۳۰ میلیارد‌دلاری به معنای آن نیست که ما به ارقامی بالاتر در حجم تجارت دو جانبه تهران و آنکارا نمی‌اندیشیم. حتی وزیر امور خارجه ترکیه در سفر ماه‌های اخیرش به تهران این‌گونه اعلام کرد که ما باید به دنبال ارقامی بسیار بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار باشیم و تلاش کنیم خود را در جهت دستیابی به این رقم متمرکز کنیم.

او گفت: شاید در مرحله کنونی این سوال مطرح شود که آیا این اهداف قابل دستیابی است که به اعتقاد ما بله، امکان‌پذیر است چرا که پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایی که برای این هدف مورد نیاز است، وجود دارد.

یاردیم افزود: البته در راه رسیدن به این اهداف ما باید به وضعیت مناسبات جهانی و فضای حاکم بر اقتصاد ایران واقف باشیم.

او تاکید کرد: البته این موضوع به معنای آن نیست که ما در مقابل فضای کنونی دست بر روی دست می‌گذاریم و آرام می‌نشینیم چرا که در دیدار مقامات عالی‌رتبه ایرانی و ترک به ویژه در سفر نخست‌وزیر ترکیه و وزرای دیگر همواره موضوعات تجاری و اقتصادی یکی از اصلی‌ترین موضوعات در دستور کار بوده است.

سفیر ترکیه ادامه داد: این موضوعی مهمی است که بدانیم برای دستیابی به اهداف اقتصادی و یا موضوعات حوزه‌های دیگر ما نیازمند یک اراده سیاسی هستیم که خوشبختانه این اراده در هر دو طرف موجود است ما می‌دانیم که وظیفه دولت‌ها گشودن راه‌های افزایش مناسبات اقتصادی دو کشور است و بر همان اساس نیز اقدام می‌کنیم.

او گفت: بعد از سفر اردوغان به ایران وزیر توسعه ترکیه نیز به ایران آمد و در این سفر بود که به منظور افزایش هماهنگی در مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور کمیسیون مشترکی شکل گرفت که از ترکیه وزیر توسعه ما آقای یلماز و از سوی ایران وزیر ارتباطات این کشور آقای واعظی مسوولیت اداره این کمیسیون را عهده‌دار شدند.

یاردیم با اشاره به دیدارهایی که اعضای اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های خصوصی دو کشور در حاشیه تشکیل نخستین کمیسیون مشترک تجاری ایران و ترکیه انجام دادند، اظهار داشت: از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست‌ها تهیه و امضای توافقنامه‌ها و پروتکل‌هایی برای تسهیل و ساده‌سازی روابط اقتصادی و تجاری تهران و آنکارا بود.

او خاطر نشان کرد: علاوه بر این ما در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نقشه راهی را تهیه کردیم و در طی یک ماه اخیر نیز بر اساس آن گام‌هایی را برداشته‌ایم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×