اخبار نساجی

افزایش تولید پنبه در پی افزایش قیمت جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش تولید پنبه در پی افزایش قیمت جهانی

 

مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران از افزایش ۱۵ درصدی تولید پنبه در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: برای حفظ منابع ژنتیکی کشور باید توجه بیشتری به تولید بذر‌های بومی شود.

علی مظفری اظهار کرد: امسال به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی پنبه، استقبال مناسبی برای کشت این محصول از سوی کشاورزان صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

وی افزود: سطح زیرکشت پنبه با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته از حدود ۱۰۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار رسیده است اما به دلیل پایین‌ بودن عملکرد این محصول در واحد سطح، پیش‌بینی می‌شود که تولید پنبه تسویه‌ شده به حدود ۸۵ هزار تن برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران با اشاره به کاهش کیفیت بذر پنبه در چند سال اخیر به عنوان یکی از عوامل کاهش عملکرد تولید این محصول در واحد سطح، تصریح کرد: پنبه یکی از محصولاتی است که سال‌ها برای تولید بذر آن تحقیقات صورت گرفته اما در دو سال اخیر توجه چندانی به آن نشده و کیفیت بذر پنبه پایین آمده است.

مظفری با بیان این‌که تاکنون بذر پنبه به کشور وارد نشده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ شده امسال مقداری بذر پنبه به کشور وارد شود که از نظر تنوع بذری می‌تواند مطلوب باشد اما باید برای حفظ منابع ژنتیکی کشور که همان بذر‌های بومی آزمایش‌شده هستند، توجه بیشتری کرد.

وی درباره پراکندگی مزارع پنبه در کشور عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد پنبه کشور در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و مابقی آن در استان‌های گرگان، اصفهان، فارس و داراب و … تولید می‌شود که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که انگیزه پنبه‌کاران برای کشت این محصول افزایش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه پنبه‌کاران ادامه داد: در سال گذشته طرح توسعه‌ی پایدار پنبه پیگیری شد که در روزهای پایانی سال ۹۱ مراحل نهایی خود را گذرانده بود اما برخلاف انتظار این طرح تصویب و ابلاغ نشد و هم‌اکنون پیگیری‌ها برای تصویب این طرح ادامه دارد.

مظفری با اشاره به کمبود نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات پیش‌ روی پنبه‌کاران، تاکید کرد: اگر صندوق تخصصی پنبه‌کاران ایجاد و تقویت شود، می‌تواند منابع مورد نیاز را به چرخه این صنعت تزریق کرده و نیاز پنبه‌کاران به واسطه‌ها را کاهش دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×