اخبار نساجی

توسعه بانک ژن گیاهی کشور مهم ترین ضرورت بخش کشاورزی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کرج- رییس بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران گفت: توسعه بانک ژن گیاهی برای بخش کشاورزی کشور، مهم و ضروری است.

‌جواد مظفری‘ عصرشنبه درحاشیه گردهمایی سالانه بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران در کرج به خبرنگار ایرنا افزود: در ۷۰ سال گذشته، منابع ژنتیکی بسیاری درکشور جمع آوری شده و درحال نگهداری است.

وی ادامه داد: با توجه به گذشت این سالها، فضای نگهداری این منابع مستهلک شده و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی اظهار داشت: همچنین فضای نگهداری این منابع به اندازه کافی نیست و اگر این فضاها را توسعه ندهیم، ‌این منابع درمعرض نابودی قرار می گیرد.

مظفری با بیان اینکه امکانات نگهداری در بخش ژنتیک برای ۳۰ سال گذشته است و دیگر پاسخگو نیست، بیان داشت: ‌منابع ژنتیکی فقط در محیط زیست توسط مردم، حیوانات و یا دام از بین نمی رود، بلکه درهمین بانک ژن که جمع آوری شده و نگهداری می شود نیز درمعرض خطر قرار دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی یادآور شد: کشورهای همسایه ای که بانک ژن خود را دیرتر از ما راه اندازی کرده اند، امروز با به روز رسانی و تجهیز امکانات خود در این زمینه، از ما جلوتر هستند.

مظفری گفت: ژنتیک را تنها یک بخش تحقیقاتی نباید درنظر گرفت.

وی بیان داشت: برای ارتقا و توسعه بانک ژن گیاهی، وزارت جهادکشاورزی باید به مصوبه سازمان پدافند غیرعامل که این مجموعه را به عنوان یکی از دو نقطه حساس امنیتی بخش کشاورزی تشخیص داده لست، اهمیت دهد و آن را اجرا کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×