اخبار فرش ماشینی

تورهای نمایشگاهی نساجی؛ ‌هزینه سربار یا بازاریابی مدرن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

از شرکت آیتو می توان به عنوان یکی از قدرتمندترین شرکت های مسافرتی نام برد که به این بخش وارد شده است. در این گفتگوی صمیمانه سوالات خود را با آقایان محمد عزیزی مدیر عامل شرکت آیتو و آقای مهندس مقدسی مشاور مدیر عامل در بخش تورهای نساجی مطرح نموده ایم. ‏
از خوانندگان محترم خواهشمند است سوالات خود را در این زمینه برای ما ارسال نمایند. ‏

۱) لطفا در رابطه با تاریخچه و سابقه فعالیت های شرکت آیتو توضیحاتی را بفرمائید.
مجتمع بین المللی توریستی  ایرانگردی و جهانگردی آزادی(آیتو)، وابسته به سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان و جانبازان ،سال ۱۳۶۷ با هدف ارائه خدمات به گردشگری داخلی و خارجی تاسیس شد.‏
این شرکت با بهره گیری از دانش متخصصان حوزه گردشگری و با ارائه خدمات مناسب به گردشگری داخلی و خارجی، بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات گردشگری در ایران است.
مجتمع بین المللی آیتو با ۲۰ سال سابقه فعالیت، نقشی تاثیر گذار و چشمگیر در توسعه صنعت گردشگری کشور، به خصوص ورود گردشگران خارجی به ایران (تورهای ورودی ) داشته است. این شرکت علاوه بر حضور فعال بی واسطه در بازارهای بین المللی و جذب تورهای خارجی، حضوری مثبت و تاثیرگذار را در توسعه و برگزاری تورهای تخصصی تجربه کرده است.‏

۲-‏ لطفا در رابطه با اهداف شرکت آیتو از برگزاری تورهای تخصصی صنعتی و نمایشگاهی بیشتر توضیح دهید.
رویکرد شرکت آیتو در بخش تورهای تخصصی خروجی ، به کارگیری توانایی شرکت در زمینه توسعه صادرات کالا، خدمات فنی، مهندسی و توسعه دانش فنی در رشته های مختلف است که در این زمینه نیز موفقیت های چشمگیری حاصل شده است.‏

۳) تا چه حد برگزاری تورهای تخصصی در بالا‏ بردن سطح توان و دانش فنی مدیران صنایع مختلف به ویژه صنعت نساجی موثر است؟ ‏
در دنیای صنعتی امروز رقابت مهمترین اصل در حمایت اقتصادی و صنعتی است. با خیل عظیم پیشرفت تکنولوژی و فناوری ، عقب نماندن و واندادن در عرصه رقابتی صنعتی جهان همواره مطرح است . سرعت غیر قابل انکار روند صعودی که در صنعت دنیا موجود است حاصل توجه به علم و دانش و تبادل اطلاعات و اهمیت دادن به متخصصین بعنوان سکاندار این حرکت است.‏
بسیار صحیح است که امروزه میگویند دیگر ارتشهای مجهز بیانگر قدرت آنهاست یکی از راهکارهای به روز نگه داشتن دانش و سطح توانایی متخصصین ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات و دانش فنی آنان است و نمایشگاههای تخصصی یکی از بهترین مکان هایی است که میتواند در این زمینه راهگشا باشد. امروزه برپائی نمایشگاه های مختلف تخصصی و صنعتی و غیره آنقدر جای خود را به خوبی باز کرده است وبه اثبات رسانده که یکی از طیف های قابل استقبال و غیر قابل انکار جهت رشد متخصصین میباشد.
امروزه نمایشگاهها محل انتقال تکنولوژی، فن آوری، تخصص ها، تبادل اطلاعات و … محل مناسبی برای کلیه کارشناسان / متخصصین / مهندسین/ مدیران و طیف های مختلف درگیر صنعت میباشند. از طرف دیگر نمایشگاهها محل ایجاد بازارهای جدید افزایش گستره طیف اقتصادی و … که نهایتا باعث رونق و رشد اقتصادی صنعتی کشور میشوند باشند.
لذا وجود این ارتباطات برای متخصصین از نیاز های غیر قابل انکار می باشد که بایستی به آن اهمیت داد و در راستای آن اقدام نمود.
صنعت نساجی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. با توجه به رکود کیفی محصولات در صنعت نساجی کشور وجود این ارتباطات با دانش و تکنولوژی روز که از نمایشگاهای به سهولت قابل دسترس می باشد بسیار احساس می شود.
بر پایی نمایشگاه ها از بزرگترین و تاثیرگذار ترین رخدادهای صنعتی علمی ، پژوهشی و… در هر کشور می باشد در دنیای صنعتی امروز هر کشوری که شاهد پیشرفت سریع صنعت کشوری خود باشد لزوم برگزاری نمایشگاه های تخصصی بین المللی صنعتی را برای فعالان این حوزه بیش از پیش احساس میکند.
نمایشگاهها باعث رونق اقتصادی نیز میشود .با برپایی هر نمایشگاه صنعتگران _ بازرگانان -تجار – متخصصین-کارشناسان – اساتید – دانشجویان – تشکل ها و انجمنهای صنفی محققین و پژوهشگران _هنرمندان و مرتبط با آن حوزه نمایشگاهی را درگیر می کند و زمینه بازدید حجم قابل توجهی از بازدید کنندگان و توریستهایی که در تمامی حوزهای مرتبط قید شده بالا را در بر میگیرد را فراهم مینماید.‏

۴) برنامه شما در سال ۸۸ برای برگزاری تورهای تخصصی نساجی چیست و چه نمایشگاه هایی را برای امسال در نظر گرفته اید؟
در سال ۱۳۸۸ حدودا در ۲۵ نمایشگاه تخصصی شرکت خواهیم کرد و برنامه ریزی لازم جهت اعزام گروه تخصصی را برای بازدید از این نمایشگاه در نظر گرفته ایم که امیدواریم بتوانیم موثر عمل نماییم.‏
این نمایشگاهها در کشور چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا، دبی، هندوستان، قزاقستان، تایوان، اکراین، ازبکستان، ویتنام، ژاپن، سوئد، مالزی و سوریه برگزار میشود.
که حدود ۲۰ نمایشگاه آن در حوزه گسترده صنعت نساجی در گرایشهای ماشین آلات _محصولات (اعم از نخ، پارچه ) و انواع منسوجات، فرش و کفپوش های ماشینی، منسوجات خانگی، پوشاک و منسوجات بی بافت، منسوجات صنعتی و مواد نوین میباشد.
تلاش کرده ایم که به جزء صنعت نساجی وارد حوزه های دیگر نیز شده و در صنایع دیگر هم که مرتبط با مرتبط با نساجی میباشد وارد شویم و در نمایشگاهای تخصصی آنها حضور یابیم. در سال ۸۸ برای صنایع تجهیزات پزشکی‎ ‎و صنایع بهداشتی آرایشی صنایع مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی، طراحی و مد و … برنامه ریزی لازم جهت بازدید از نمایشگاه های آنها به عمل آمده است.‏

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۵) اغلب مدیران با توجه به شرایط اقتصادی موجود، حضور در تورهای تخصصی نمایشگاهی را به نوعی هزینه سر بار و غیر ضروری به حساب می آورند. نظر شما در این رابطه چیست؟
اینکه به نظر میرسد اغلب مدیران بازدید از نمایشگاه های تخصصی را نوعی هزینه سربار و غیر ضروری می دانند عمدتا هزینه های تحقیقاتی، کیفی، رشد و توسعه را در زمینه های مختلف یک بنگاه را نیز سربار غیر ضروری به حساب می آورند و لذا آنان پایان عمر بنگاه اقتصادی خود از آن آگاه نیستند. یک بنگاه اقتصادی با هر شرایط اقتصادی بدون بازاریابی ، تحقیقات بازار دوران افول خود را طی میکند و باید منتظر مرگ خود باشد و با این دیدگاه مدیریت بنگاه را به سوی حذف شدن هدایت میکند.
تحقیقات بازار و بازاریابی که در دوره بحران به نوع بازاریابی اجتماعی باید تبدیل شود حائز اهمیت بوده و بر پایه نیاز شکل خواهد گرفت.
نیاز _خواسته_تقاضا _کالا_مبادله_معامله_بازار مفاهیم اساسی بازاریابی را شکل میدهند .
تمامی مراحل نیاز به تحقیقات و بررسی نیاز دارد و یکی از راهها و ابزار بکارگیری آن بهره گیری از نمایشگاهای تخصصی که یکی از مدرنترین، بزرگترین، مناسب ترین پایگاه اطلاع رسانی، جذب دانش، تکنولوژی، تامین بازار جدید، آشنا شدن با محصولات جدید و برندهای مطرح شده و نحوه بکارگیری آنان می باشد.
سئوالات اساسی بازاریابی این است:

چه کسانی مشتریان ما هستند؟
چه کسانی بایستی مشتری ما باشند؟
چه کسانی رقبای ما هستند ؟
کدامیک از بازارهای جدید موجود را باید بگشاییم؟
کدامیک از محصولات یا رقابت موجود یا جدید را باید گسترش دهیم؟
کجاباید مشتریان خود را جست وجو کنیم؟
کجا باید محصولات و خدمات خود را توزیع کنیم؟
کجا باید فروش را توسعه دهیم؟
کجا باید رقبای خود را بیابیم؟
چه موقع باید وارد بازار جدید شویم و  یا از بازار موجود خارج شویم؟
چگونه باید محصولات و خدمات خود را توزیع کنیم ؟باید رقابت کنیم؟
چگونه باید عملکرد خود را حفظ کنیم و فرصت های جدید را ارزیابی کنیم؟‏
چرا باید محصولات و خدمات جدید عرضه کنیم؟
چراباید در بازار یا کسب و کار معینی باقی بمانیم؟
و پاسخ درصد عمده ای از این سئوالات را که پایه رشد،بقا و شکوفایی و بهبود یک بنگاه اقتصادی میشود را میتوان در حضور و بازدید از نمایشگاههای تخصصی یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×