اخبار نساجی

توافق دو اتاق بازرگانی تهران و ازمیر برای توسعه مراودات تجاری

 

رئیس اتاق بازرگانی ازمیر برای بررسی روند توسعه روابط تجاری دو بخش خصوصی ایران و ترکیه و دیدار و رایزنی با یحیی آل‌اسحاق به اتاق تهران آمد. در این دیدار که در حضور جمعی از مسئولان دو اتاق بازرگانی صورت گرفت علاوه بر تاکید بر تداوم رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری دو کشور، بر انجام پروژه‌های مطالعاتی مشترک برای بررسی چگونگی توسعه روابط با نگاهی به مشکلات موجود و راهکارهای رفع آن نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار اکرم دمیرتاش با تاکید بر وضعیت اقتصادی بهتر ترکیه نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که با توجه به قدرت گرفتن کشورهای آسیایی، هم‌اکنون مسیر تجارت از سمت اروپا منحرف شده و به سمت شرق آمده است. رئیس اتاق بازرگانی ازمیر با اشاره به اثرگذاری ایران و ترکیه در منطقه و ظرفیت‌های بالای اقتصادی و تجاری آنها مبادلات ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را ناکافی خواند و تاکید کرد وظیفه افزایش مبادلات تجاری برعهده بخش خصوصی دو کشور است. دمیرتاش گفت: «نباید از حکومت‌ها انتظار زیادی داشته باشیم و این ما هستیم که می‌توانیم این رابطه اقتصادی را به سطح بالاتری برسانیم.» رئیس اتاق بازرگانی ازمیر ترکیه هم‌چنین با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده پس از ریاست‌جمهوری دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بیش از پیش نزدیک شود. اکرم دمیرتاش اعلام کرد اتاق ازمیر آمادگی میزبانی هیات‌های تجاری اتاق تهران را دارد و از یحیی آل‌اسحاق دعوت کرد به همراه فعالان اقتصادی بخش خصوصی به ازمیر سفر کند.

تاسیس شرکت‌های مشترک در بازارهای سوم

رئیس اتاق تهران در ابتدای سخنان خود از میزبانی خوب اتاق ازمیر در پذیرای از هیات تجاری اتاق تهران که در اسفند ماه ۱۳۹۰ به ازمیر سفر کرده بودند قدردانی کرد و نتایج آن سفر را قابل توجه خواند. آل‌اسحاق با اشاره به حجم ۲۰ میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور گفت: «از این مقدار تنها پنج میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای غیرنفتی است که حدود سه میلیارد سهم صادرات ایران و دو میلیارد هم سهم صادرات ترکیه است. مشخص است که این حجم پایین برای دو کشوری که بالاترین ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری منطقه را دارند راضی‌کننده نیست.» رئیس اتاق تهران با تاکید بر این که اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید برنامه عملیاتی برای افزایش این مراودات داتشه باشند خواستار افزایش رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری بخش خصوصی بین دو کشور شد و آمادگی اتاق تهران برای میزبانی تجار و تولیدکنندگان ترک را اعلام کرد.

آل‌اسحاق با اشاره به این که بسیاری از کالاهای وارداتی ایران از ترکیه مربوط به کالاهای واسطه‌ای اشاره کرد که با باز شدن شرایط اقتصادی و این کالاها از مبدا تهیه خواهد شد و همین حجم فعلی روابط دو کشور نیز کمتر خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آل‌اسحاق گفت: «دو کشور باید به فکر همکاری‌های پایدارتر و عمیق‌تر باشند و در این میان تاسیس شرکت‌های دو جانبه بین فعالان ایرانی و ترک در خاک دو کشور می‌تواند گام بزرگی باشد. هم‌چنین حضور مشترک ما در بازارهای سوم می‌تواند توان رقابتی ما با دیگر کشور را افزایش دهد.» رئیس اتاق تهران افزود: «می‌‌توانیم به جای این که در بازار کشوری مثل عراق با یکدیگر رقابت کنیم با تاسیس شرکت‌های مشترک توان خود را مضاعف کنیم و با کشورهای اروپایی که به تدریج وارد بازار عراق خواهند شد رقابت کنیم. کشورهای اروپایی هنوز به دلیل مسایل امنیتی وارد بازار عراق نشده‌اند و با برقراری تدریجی امنیت در این کشور به بازار عراق سرازیر خواهند شد.» رئیس اتاق تهران نیز دولت یازدهم و فضای ایجاد شده در کشور را برای توسعه روابط اقتصادی خارجی مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به وزیران حاضر در کابینه دولت، آنها را افرادی با تجربه خواند که به خوبی نقاط قوت و ضعف را می‌شناسند.

از چین هراسی نداریم

اکرم دمیرتاش در ادامه این نشست با اشاره به همفکری و هم‌نظری با آل‌اسحاق به بروکراسی مربوط به امور گمرکی و بانکی اشاره کرد و خواستار بهبود آن و حرکت به سمت تجارت آزاد بین دو کشور شد. دمیرتاش گفت: «ما از سال ۱۹۸۵ یک مدل تجاری بر پایه تجارت خارجی در دستور کار قرار دادیم. مثلا گمرک را در تجارت با اروپا حذف کردیم. در این زمان صدای بسیاری از تولیدکنندگان ترک بلند شد و گفتند که نمی‌توانند با شرکت‌های اروپایی رقابت کنند. در نهایت هم برخی توانستند و تعدادی هم شکست خوردند اما تولیدات ما هم از نظر کیفی بالاتر رفت و هم از نظر قمیتی قابل رقابت با اروپا شد.» رئیس اتاق ازمیر افزود: «ما اکنون ترسی از چین نداریم. چین ابتدا با قیمت پایین وارد بازار شد اما دیگر نمی‌تواند با این قیمت کار را ادامه دهد و مجبور به تعدیل قیمت است.» اکرم دمیرتاش هم‌چنین از آل‌اسحاق خواست تا از طرف بخش خصوصی پیگیر برقراری تجارت آزاد بین ایران و ترکیه باشد.

تجارت آزاد بین ایران و ترکیه در حال پیگیری است

رئیس اتاق تهران مسائل گمرکی و بانکی را قابل حل دانست و تاکید کرد اگر تصمیم‌ها بر پایه اتفاقات زودگذر سیاسی نباشد می‌توان به راهکار مناسب رسید. آل‌اسحاق به مذاکرات تعرفه محصولات کشاورزی بین دو کشور اشاره کرد که به دلیل اختلاف بر سر یک بند چندین سال است که به نتیجه نرسیده است. او هم‌چنین تاکید کرد که رابطه بانکی بین دو کشور روند بسیار خوبی داشت اما یک نگاه نادرست باعث شد که این همکاری مناسب رو به کاهش بگذارد. رئیس اتاق تهران رابطه اقتصادی مصر و روسیه را یک نمونه مشخص از احیای مجدد مبادلات اقتصادی خواند و تاکید کرد که نباید دوستان همیشگی را فدای شرکای موقتی کرد. یحیی آل‌اسحاق افزود: «اگر راه‌های جدیدی در توسعه‌ روابط ایجاد نکنیم عقب خواهیم ماند. شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بسیار مناسب است و قوانین محکمی برای حفظ حقوق سرمایه‌گذار خارجی به تصویب رسیده که می‌تواند پشتوانه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران ترک باشد.» رئیس اتاق تهران هم‌چنین اعلام کرد بحث برقراری تجارت آزاد بین ایران و چند کشور دیگر از جمله ترکیه در مجلس در حال بحث و بررسی است.

یحیی آل‌اسحاق در پایان این نشست پیشنهاد داد که مراکز مطالعاتی دو اتاق بازرگانی تهران و ازمیر با تعریف پروژه‌های مشترک از نیروهای علمی و تحقیقاتی خود بخواهند تا در حوزه‌های مشخص و در چارچوب‌های تعریف شده به بررسی دقیق و کارشناسی مسایل بین دو کشور بپردازند و برای توسعه روابط تجاری و رفع موانع موجود راهکار ارائه دهند. این پیشنهاد با موافقت اکرم دمیرتاش مواجه و مقرر شد هماهنگی‌های لازم برای شروع اولین کار تحقیقاتی و مطالعاتی بین دو اتاق صورت بگیرد.

در این نشست ابراهیم بهادرانی دبیرکل و محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز حضور داشتند و اعلام کردند که یک هیات تجاری متشکل از بازرگانان و صنعتگران بخش خصوصی کشور در ماه می سال آینده میلادی (اردیبهشت ۹۳) به ترکیه خواهد رفت تا در خصوص بهبود مسایل تجاری دو کشور با فعالان اقتصادی در شهرهای آنکارا و ازمیر دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×