اخبار فرش ماشینی

نزدیک شدن استاندارد ابریشم گیلان به استاندارد دنیا

استاندار گیلان از افزایش تولید ابریشم و رسیدن آن به هزار و ۱۰ تن خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه گیلان، کیهان هاشم‏‌نیا امروز در جلسه توسعه کشاورزی گیلان که در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد، گفت: ۱۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به توسعه کشاورزی گیلان اختصاص یافته بود که صد درصد این اعتبارات جذب شد.

وی با بیان اینکه با شناور شدن این اعتبارت نتایج خوبی از جذب این اعتبار در استان گرفتیم، اضافه کرد: شهرستان‌های لنگرود و صومعه‏‌سرا بهترین عملکرد را داشتند و شهرستان‏‌هایی مانند آستارا، رشت و انزلی سهم خود را به طور کامل جذب نکردند و دیگر شهرستان‏‌ها توانستند مابقی اعتبارات جذب نشده این شهرستان‌ها را جذب کنند.

وی ادامه داد: ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر برای توسعه بخش کشاورزی گیلان مصوب شده است که به محض تخصیص به استان، کارهای بهتری در گیلان انجام خواهد شد.

هاشم‏‌نیا با بیان اینکه تالاب و رودخانه‏‌های گیلان از مزیت‏های بزرگ استان ما هستند و هیچ استانی نمی‏‌تواند در این مورد با ما رقابت کند، خاطرنشان کرد: با بهره‏‌گیری موثرتر از دریا، ۱۴ هزار هکتار از اراضی ساحلی گیلان را ۸۰ هزار کیلومتر افزایش داده‏‌ایم.

وی تصریح کرد: باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی و استانداردها حتی یک بیکار هم در گیلان نداشته باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: کشاورزی در گیلان فقط این نیست که شالی بکاریم و از چای حرف بزنیم، بلکه باید در کنار تولید این محصولات استراتژیک از دیگر ظرفیت‏‌های استان استفاده کنیم.

هاشم‏‌نیا گفت: کشاورزی و گردشگری از مهمترین بخش‏های گیلان هستند و صنعت پشتیبان این دو بخش است.

وی با بیان اینکه در گیلان امروز دیگر پرورش زغفران یک آرزو نیست و این امر در املش محقق شده است، تصریح کرد: گیلان امکان این را دارد که رتبه اول تولید زیتون کشور را از آن خود کند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۳هزار عرصه در رودبار و لوشان آماده تبدیل شدن به باغات زیتون است، گفت: همه ۹ شهرستان حاشیه دریای خزر باید از فرصت‏‌های ساحلی استفاده کنند و من نمی‏‌دانم چرا پرورش ماهی در قفس فقط در شهرستان‏‌های رشت و انزلی اجرا می‏‌شود.

وی افزود: دیگر شهرستان‌ها نسبت به آبزی پروری بی‏‌توجه نباشند، در این صورت گناه بیکاری بر گردن سهل‏‌انگاران خواهد بود.

هاشم‏‌نیا با اشاره به اینکه باید در استان کمیته مستقل برای حاشیه تالاب تشکیل دهیم، گفت: در ۲۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه تالاب می‏‌توان آبزی‌پروری کرد و در صورت اختصاص فقط نیمی از این اراضی می‏‌توان ۳۰ هزار تن ماهی به تولید ماهی استان افزود، من از کارکردها در این بخش ناراضی هستم و شهرستان‏‌ها عمده نارضایتی من را تشکیل می‏‌دهند.

استاندار گفت: از ماهی‏‌هایی که در آبزی پروری تالاب انزلی اختصاص داده شده‏‌اند، تشخیص داده شده که گونه آمور بهترین رشد و عملکرد را دارد و ما از این پس آمور تولید می‏‌کنیم، بدون اینکه هیچ هزینه‏‌ای داشته باشیم.

وی گفت: گیلان ۵۲ رودخانه دارد و کارهای بزرگ آبزی پروری در این رودخانه‏‌ها می‌توان انجام داد.

وی یکی دیگر از موفقیت‏‌های گیلان را در بخش ابریشم عنوان کرد و گفت: امروز تولید ابریشم گیلان از ۴۰۰ تن به هزار و ۱۰ تن رسیده است و این رشد به شدت در حال تغییر است.

هاشم‏‌نیا از افزایش راندمان ۳۶ درصدی در تولید تخم نوغان خبر داد و گفت: این افزایش راندمان موجب افزایش ۲۵ درصدی نوغانداری در گیلان شده است.

وی گفت: ما به استانداردهای ابریشم دنیا نزدیک شدیم و امیدواریم ابریشم گیلان را به روزهای طلایی‏‌اش بازگردانیم تا دنیا خود را به ابریشم ایران مانند استاندارد فرش ایران نزدیک کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×