اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌ها

وندویل بلژیک و شونهر آلمان دو کمپانی تولید کننده ماشین آلات فرشبافی در نساجی

نویسنده: محمدعلی فیروزه

آلمان و بلژیک با دو برند شونهر و وندِویل دو کشور اصلی تولیدکننده ماشین آلات فرش بافی در دنیا می باشند. بیشتر فرش های ماشینی در ایران  توسط جدیدترین دستگاه های تولید شده بوسیله این دو شرکت تولید می شوند.

استفاده از این دستگاه ها در کنار الیاف باکیفیت و نیروی انسانی متعهد توانسته است فرش ایران را به عنوان برند برتر در حوزه تولید فرش ماشینی تبدیل کند. در ایران فرش­های ماشینی ۱۲۰۰شانه تولید می شود که در دنیا نظیر ندارد و ایران در این زمینه بسیار پیشرفته می­باشد. حتی بلژیک که از تولیدکنندگان فرش ماشینی به شمار می‌رود، قادر به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته خود به اندازه ایران نیست.

شونهر و وندِویل تنها کمپانی­های ماشین سازی در زمینه ماشین آلات فرش بافی در دنیا هستند و اکثریت ماشین آلات فرش بافی آن­ها در کشورهای ایران، ترکیه، چین و مصر به فروش می­رسد. به جز تلاش هایی که در ترکیه صورت گرفته است و هم­اکنون متوقف شده، تاکنون هیچ کدام از کشورهای یاد شده اقدام به ساخت ماشین آلات فرش ننموده اند. البته در ایران در زمینه قطعه سازی و نیز ژاکاردهای الکترونیک پیشرفت های زیادی صورت گرفته، اما هنوز با ساخت یک ماشین فرش بافی فاصله فراوان دارند.

در ایران از دهه هفتاد به بعد شرکت هایی با هدف طراحی و تولید قطعات صنعتی و ماشین آلات مدرن بافندگی تاسیس شدند و با بکارگیری کارشناسان مجرب و طراحان حرفه ای در بخش تولید قطعات توانسته اند در جهت خودکفایی صنعتی کشور در این زمینه گام بردارند. همچنین در نمایشگاه ایتمای مونیخ ۲۰۰۷ یکی دو شرکت قوی ماشین سازی از چین، فرانسه و ایتالیا نیز قصد ورود به این عرصه را دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کمپانی وندویل در سال ۱۸۸۰ در بلژیک تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌ی تولید ماشین‌آلات و خط تولید انواع تولیدات نساجی از جمله فرش ماشینی فعالیت می‌کند. در ایران از بسیاری از ماشین‌آلات این شرکت برای تولید فرش ماشینی استفاده می شود. این شرکت جهت تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا و شبیه فرش دستبافت ایرانی، دستگاه فرش ماشینی HCPX2  طراحی و تولید کرده است که در ایران استفاده فراوانی دارد.

از دیگر تولیدات ماشین آلات فرشبافی این شرکت دستگاه ۴۰۰شانه گلیم بافی UCL واندویل و CLP 320 شانه،۳۴۰ شانه فریز بافی RCI و فریز ابریشم ۴۰۰ شانه یا فرش گلیم و فرش گلیم متالیک دارUCL واندویل، ۲۸۰ شانه شگی بافی و ۵۰۰ شانه شنل،  CTMشونهر برای تولید فرش­های مدرن برجسته می باشند.

کمپانی شونهر طی یک دهه گذشته در حال توسعه بازار خود در ایران بوده و به خوبی توانسته است سهم خود را در این بازار افزایش دهد. تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران عقیده دارند، ماشین آلات شونهر به لحاظ تنوع بافت زمینه، سرعت تولید و اتوماسیون نسبت به ماشین آلات مشابه، برتری محسوسی دارند و توانسته اند متناسب با نیاز بازار نسبت به ارتقای کیفی محصولات خود اقدامات موثری انجام داده و در این زمینه پیشگام باشند. کمپانی شونهر تنها ماشین بافندگی برای سیستم FACE TO FACE طراحی و تولید می­کند.

قیمت فرش دستباف و ماشینی
قیمت فرش دستباف و ماشینی

شرکت شونهر بعد از آلفا ۳۰۰ اقدام به ساخت ماشین آلفا ۳۲۰، ۳۶۰ و ۴۰۰ کرد که به مراتب سیستمی پیشرفته­تر نسبت به انواع قبلی بود.. اخیرا آخرین نمونه از یک سیستم پیچیده بافت که بسیار مورد استقبال بافندگان ایرانی قرار گرفته است، ماشین Alpha 500 XHDC  می­باشد که ریزبافت ترین و نفیس ترین فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه را تولید می­کند. از دیگر دستگاههای طراحی شده توسط شونهر در صنعت فرشبافی دستگاه ADR دستگاهی با عرض ۴ متر می باشد که بیشتر برای گلیم یا فریزبافی به کار می رود. به دلیل ضعیف بودن دستگاه نمی توان فرش با تراکم بالا رابا آن بافت.

برای آگاهی از آخرین اخبار نمایشگاهی، فرش ماشینی و نساجی ایران و جهان در کانال تلگرام کهن عضو شوید  و با ما به روز باشید…

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×