اخبار نساجی

تناقض در آمار طرحهای نیمه‌تمام صنعتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دو معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت هر یک آمار متفاوتی را درباره تعداد طرحهای نیمه تمام صنعتی در کشور اعلام کرده‌اند.

امسال در حالی از سوی مقام معظم رهبری سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نام‌گذاری شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتمام طرحهای نیمه‌ تمام صنعتی و معدنی بزرگترین اولویت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۱ است.

اهمیت راه‌اندازی طرحهای نیمه تمام صنعتی به حدی بوده که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اواخر سال ۱۳۹۰ خبر داد که براساس دستور رئیس جمهوری، دولت ۴.۵ میلیارد دلار منابع ارزی و ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع بانکی برای تکمیل ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اختصاص می‌دهد.

با این وجود آمارهای اعلامی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد طرحهای نیمه تمام صنعتی در کشور بعضا با یکدیگر در تناقض بوده است. از جمله این‌که رضا فاطمی‌امین – معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فن‌آوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته اعلام کرد که حدود ۱۸ هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد.

به گفته وی استانهای آذربایجان شرقی و اصفهان دارای بیشترین تعداد طرحهای نیمه‌ تمام صنعتی در کشور هستند. همچنین تعداد طرحهای مهم نیمه‌ تمام صنعتی در کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۱۵۰ طرح اعلام شده که اعلام شده وضعیت این طرحها به صورت هفتگی پایش می‌شود.

این در حالی است که فخرالله مولایی – مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، نیز به تازگی اعلام کرده که هم‌اکنون حدود ۲۷ هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در شهرکها و نواحی صنعتی وجود دارد که باید هرچه سریعتر به اتمام برسند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت اتمام طرحهای نیمه تمام را از مهمترین اولویتهای کاری خود بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس اعلام کرده بود.

پیگیری برای اطلاع از دلایل تفاوت آمار اعلامی از سوی معاونان این وزارتخانه درباره تعداد طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که صاحبان پروژه‌های نیمه‌ تمام صنعتی با هر میزان پیشرفت فیزیکی می‌توانند از صندوق توسعه‌ ملی و بانکها تسهیلات بگیرند. البته این وزارتخانه تاکنون آمار روشنی درباره‌ میزان تسهیلات پرداختی از صندوق توسعه ملی به طرحهای بزرگ صنعتی کشور ارائه نکرده است. براساس نخستین توافق صندوق توسعه ملی با بانک صنعت و معدن قرار بود ۲.۵ میلیارد اعتبار برای اتمام ۱۸۴ پروژه نیمه‌تمام صنعتی اختصاص یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×