اخبار نساجی

۹۰ درصد سطح زیرکشت ذرت، سویا و پنبه آمریکا به محصولات تراریخته اختصاص دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 90 درصد سطح زیرکشت ذرت، سویا و پنبه آمریکا به محصولات تراریخته اختصاص دارد

با گذشت بیش از ۱۵ سال از کشت موفق نخستین محصول تراریخته تجاری‌سازی شده در آن کشور، بذور تراریخته ذرت، سویا و پنبه به طور فزاینده مورد پذیرش کشاورزان قرار گرفته است.

بر اساس گزارشی که در ماه میلادی گذشته توسط وزارت کشاورزی آمریکا منتشر شده اگر چه سرعت تحقیق و توسعه (R&D) در این حوزه در سال ۲۰۰۲ به اوج خود رسیده بود اما همچنان پژوهش و توسعه در بیوتکنولوژی برای توسعه واریته‌های زراعی جدید تراریخته با روندی صعودی ادامه دارد و کشاورزان آمریکایی با سرعتی باور نکردنی به پذیرش بذور تراریخته می‌پردازند.

در این گزارش آمده است در حدود ۹۰ درصد از سطح زیر کشت ذرت، سویا و پنبه در آمریکا به کشت محصولات تراریخته اختصاص یافته است و مصرف‌کنندگان آمریکایی بسیاری از انواع مواد غذایی تهیه شده از این محصولات مانند روغن، شکر و غیره را مصرف می‌کنند. همچنین ۵۰ درصد زمین‌های زراعی آمریکا در سال ۲۰۱۳ به زیر کشت سه محصول تراریخته ذرت، پنبه و سویا رفته است و ۹۳ درصد سطح زیر کشت سویا در آمریکا به کشت سویای مقاوم به علفکش اختصاص دارد.

همچنین در این گزارش آمده است که تعداد صفت‌های تراریخته که به محصولات کشاورزی منتقل شده در مورد مقاومت به حشرات، چهار هزار و ۸۰۹ مورد، تحمل به علف‌کش، شش هزار و ۷۷۲ مورد، کیفیت محصول، چهار هزار و ۸۹۶ مورد، خصوصیات زراعی، پنج هزار و ۱۹۰ مورد، تحمل به ویروس، هزار و ۴۲۵ مورد و تحمل به قارچ، هزار و ۱۹۱ مورد است. همچنین شرکتی که بیشترین مجوز را دریافت کرده است، شرکت مونسانتو با هزار و ۷۸۲ مجوز و بعد از آن شرکت پایونیر با هزار و ۸۵ مجوز است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس این گزارش سویای تراریخته متحمل به علف‌کش در مقابل دیگر محصولات تراریخته از بیشترین مقبولیت در بین کشاورزان آمریکایی برخوردار است.

گزارش کامل وزارت کشاورزی آمریکا در زمینه کشت محصولات تراریخته در تارنمای مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نشانی

قابل دسترسی است.

گفتنی است، بر اساس گزارشی که از آخرین وضعیت محصولات تراریخته تجاری در پایان سال ۲۰۱۳ توسط سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) منتشر شده است، آمریکا همچنان کشور برتر تولید کننده محصولات تراریخته در جهان با سطح زیر کشت ۷۰.۱ میلیون هکتار است. همچنین بر اساس این گزارش اولین ذرت تراریخته مقاوم به خشکی در سال ۲۰۱۳ توسط دو هزار کشاورز آمریکایی در ۵۰ هزار هکتار کشت شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×