اخبار نساجی

بنزین ۱۰۰۰ تومانی درمرحله دوم هدفمندی نهایی شد

 

بنزین 1000 تومانی درمرحله دوم هدفمندی نهایی شد

قدس انلاین – سعید کوشافر : پیرو مصاحبه امروز رییس ستاد سوخت کشور , گمانه زنی ها درباره قیمت بنزین و گازوییل به نتیجه نهایی خود نزدیک شد.

رویانیان امروز گفته است که همانطور که تاکید کردم هدف دولت اجرای قانون است.بنابراین در شرایطی که ما سالانه اجازه افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها را داریم و با احتساب امسال و سال آینده دولت اجازه دارد تا ۴۰ درصد قیمت بنزین را افزایش دهد.بنابراین وقتی دولت می تواند تا ۴۰درصد افزایش قیمت بدهد دیگر نیازی به دور زدن قانون ندارد.اما به دلیل آنکه دولت و شخص رئیس جمهور یکی از اساسی ترین دغدغه شان عدم تحمیل فشار مالی بر مردم است بنابراین باید منتظر بود تا دید چه تصمیمی برای قیمت بنزین گرفته می شود.

***سه پیشنهاد برای بنزین

بنا به گزارش خبرنگار قدس انلاین  درحال حاضرچند گمانه پیش روقرار دارد که به نظر میرسد همان گزینه های مختلف دولت برای تغییر قیمت سوخت در کشور باشد , این درحالی است که این گزینه ها برای بنزین و گازوییل شیوه های مختلفی را پیش رو دارد .
برای بنزین گزینه های حذف سهمیه و بنزین تک نرخی یکی از گزینه هاست که به نظر میرسد از ارای مثبت کمتری درهیات دولت برخوردار است , چرا که این گزینه به افزایش ناگهانی قیمت حمل ونقل عمومی منجر میشود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در گزینه دیگری که درخصوص بنزین , سهمیه ها در حدود فعلی حفظ میشود , ودوقیمت یا سه قیمت برای بنزین تعیین میگردد که در گزینه دو قیمتی ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی و در گزینه ۳قیمتی ۲۰۰و ۵۰۰و۱۰۰۰تومانی پیشنهاد شده است که گزینه دوم با توجه به اینکه باعث افزایش قیمت حمل و نقل عمومی نیزنمیشود .
با توجه به اظهارات رویانیان , به نظر میرسد که گزینه سوم محتمل تر باشد .

***پیشنهاد قیمت گازوییل

افزایش قیمت گازوییل و تغییر در سهیمه بندی گازوییل در مرحله دوم هدفمندی , قطعی است و گزینه های موجود فقط ناظر بر میزان مصرف بخشهای مختلف کشاورزی و صنعتی است .
بنا بر گمانه زنی ها قیمت گازوییل به حدود ۴۵۰تا ۵۰۰ تومان به صورت ازاد و قیمت گازوییل سهمیه ای به حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ تومان افزایش خواهد یافت .

درعین حال مقرر شده که سهمیه گازوییل دربخش حمل ونقل بر اساس مسافت پیموده شده و میزان بار حمل شده , و دربخشهای کشاورزی بنا بر میزان تولید تعیین میشود, درعین حال گازوییل بخش صنعت وبرخی از بخشهای کشاورزی نیز به صورت ازاد تحویل شده و یارانه انها به صورت نقدی به انها پرداخت خواهدشد.

***قیمت مد نظر مجلس

پیش از این یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این که دولت نباید هیچ گونه تغییر قیمتی را در آستانه سال نو اعمال کند، گفت: دولت عزم افزایش قیمت بنزین را دارد و با توجه به مجوز مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، بنزین آزاد را ۸۵۰ تومان و بنزنی سهمیه‎ای را ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند.

مؤید حسینی صدر تأکید کرد: دولت نباید در آستانه انتخابات و سال نو افزایش قیمتی را اعمال کند، زیرا هر گونه افزایش قیمتی موجب تشویش اذهان عمومی جامعه می‌شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، شرایط کنونی جامعه را ویژه خواند و هشدار داد: هر گونه اقدام نسنجیده‌ای در شرایط کنونی می‌تواند تبعات سنگینی برای کشور داشته باشد.

وی درباره مصوبه مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حامل‌های انرژی، درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: دولت قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد، ولی این اقدام باید سال آینده انجام بگیرد و با توجه به مصوبه مجلس، نرخ بنزین آزاد ۸۵۰ تومان و سهمیه‎ای ۵۰۰ تومان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس هشتم یادآور شد: اگر دولت افزایش قیمتی بیش از این رقم را بخواهد اعمال کند، باید از مجلس مجوز بگیرد.

***گمانه زنی ها

پیش از این نیز قدس انلاین خبرداده بود که در حالی بحث بر سر انتخاب یکی از ۴ سناریوی مطرح در ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره قیمت بنزین یارانه‌ای در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ادامه دارد، که یکی از این سناریوها شانس بیشتری برای مبنا قرار گرفتن در فاز دوم دارد.

بر اساس این سناریو بنزین آزاد با قیمت هزار تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد و قیمت و سهمیه بنزین یارانه‌ای برای خودروهای شخصی و حمل‌ونقل عمومی ثابت می‌ماند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر بنزین یارانه‌ای با قیمت ۴۰۰ تومان در هر لیتر به خودروهای شخصی و عمومی ارائه می‌شود که بر اساس این سناریو این قیمت در کنار سهمیه این خودروها در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر نخواهد کرد.

در عین حال پیشنهادی نیز مطرح شده است که بر اساس آن به جای اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای به هر خودرو، به هر خانواده سهمیه بنزین ارائه شود تا خانواده‌هایی که بیش از یک خودرو در اختیار دارند بیش از دیگر خانواده‌ها از سهمیه بنزین بهره نبرند.

پیش از این یک منبع آگاه در ستاد هدفمند کردن یارانه ها به فارس گفته بود: “به احتمال قوی بنزین آزاد در گام دوم هدفمند کردن به ۱۰۰۰ تومان می رسد و تا پایان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز تغییر نخواهد کرد اما بحث بر سر قیمت بنزین نیمه یارانه ای ادامه دارد و ۴سناریو براساس بنزین نیمه یارانه ای تهیه شده است.”

در حال حاضر بنزین معمولی آزاد به قیمت ۷۰۰ تومان در هر لیتر به فروش می‌رسد. بعضی کارشناسان معتقدند با جهش یکباره قیمت ارز در بازار عملا هدفمندی یارانه‌ها به جای پیشرفت، به عقب رفته است و قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی از قیمت فوب خلیج‌فارس و قیمت‌های بین‌المللی فاصله گرفته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×