اخبار نساجی

بلاتکلیفی معافیت مالیاتی صادرات ریالی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بلاتکلیفی معافیت مالیاتی صادرات ریالی

 

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با تشریح دلایل کاهش خرید گرانول پلی‌پروپیلن و چیپس پلی‌استر به عنوان مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از بورس کالا، خواستار رفع بلاتکلیفی معافیت مالیاتی صادرات ریالی شد.

مهندس علیرضا حائری اظهار داشت: با صدور بخشنامه اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات مجتمع‌های پتروشیمی، عرضه این محصولات به ویژه گرانول پلی پروپیلن و چیپس پلی‌استر در بورس کالا افزایش یافته و با توجه به خروج دلالان و واسطه‌ها از دایره تقاضا و خرید، منتظر بودیم که تمام عرضه‌های صورت گرفته به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی توسط این صنعت جذب شود که این مسئله طی هفته‌های اخیر عملی نشده است.

وی با اشاره به دلایل این موضوع افزود: یکی از این دلایل، کمبود نقدینگی در واحدهای نساجی به دلیل خریدهای پیشین این محصولات با قیمت‌های بالا است و یکی دیگر از مهمترین دلایل کاهش خرید صنایع نساجی از بورس کالا نیز بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری با بیان اینکه یکی از مصارف عمده گرانول پلی‌پروپیلن، استفاده از آن در تولید نخ‌های بی‌سی‌اف مورد مصرف در تولید فرش ماشینی است، ادامه داد: با توجه به قیمت ارزان‌تر این‌ نوع فرش‌ نسبت به فرش‌های اکریلیکی، بخش عمده تولیدات این محصول که در شهرهایی مانند کاشان، آران و بیدگل صورت می‌گیرد، به کشورهای عراق و افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حجم بالایی از صادرات موکت نیز به همین کشورها صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به در اختیار داشتن مقدار قابل توجهی ریال توسط تجار کشورهای عراق و افغانستان، صادرات فرش و موکت به این کشورها به صورت ریالی انجام می‌شود و قراردادهای صادراتی نیز بر اساس همین ارز تنظیم می‌شوند.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: در هیچ‌ کدام از بندهای سه‌ گانه بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی اشاره‌ای به صادرات ریالی نشده و در واقع تکلیف معافیت مالیاتی این قبیل صادرکنندگان مشخص نشده است.

وی افزود: انجمن صنایع نساجی ایران در مکاتبات متعدد خود با مسئولان مربوطه از جمله رییس سازمان امور مالیاتی این موضوع را تشریح کرده و خواستار تعیین تکلیف سریع این گروه از صادرکنندگان شده است.

وی تأکید کرد: تا زمان مشخص شدن شرایط معافیت مالیاتی این دسته از صادرکنندگان، صادرات این محصولات و نهایتاً تولید آن متوقف بوده و ریسندگان نخ‌های بی‌سی‌اف که تأمین ‌کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرش ماشینی هستند و همچنین تولیدکنندگان موکت با انبارهای پر از محصول روبرو خواهند بود که این امر باعث عدم خرید مجدد گرانول پلی پروپیلن و چیپس پلی‌استر از بورس کالا توسط آنها می‌شود.

حائری با تأکید بر لزوم تکمیل این بخشنامه، از مسئولان مربوطه خواست تا نسبت به تعیین تکلیف صادرات ریالی جهت برخورداری صادرکنندگان از معافیت‌های مالیاتی اقدام کنند.

به گفته وی، در بخشنامه اخیر سازمان حمایت در ۱۰ آبان ماه، اعطای معافیت مالیاتی در صادرات کالا یا خدمات منوط به احراز درآمد حاصل از صادرات بر اساس احراز یکی از سه شرط مذکور شده است.

وی ادامه داد: بر اساس شرط اول، ارز حاصل از صادرات باید در حساب ارزی مؤدی در داخل کشور واریز شده و با توجه به صورت‌حساب بانکی مربوطه، ورود آن به کشور احراز شده باشد.

دبیر انجمن نساجی تصریح کرد: شرط دوم ارائه مستندات یا گواهی فروش ارز به مرکز مبادلات ارزی و یا سایر مراجع قانونی است و طبق شرط سوم باید معادل کالا یا خدمات صادرشده، کالا یا خدمات وارد کشور شده باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×