اخبار نساجی

سکوت ناظران در برابر گرانفروشی واردکنندگان خودرو

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سکوت ناظران در برابر گرانفروشی واردکنندگان خودرو

گروه اقتصادی – هرمزی : افزایش های پی درپی قیمت خودرو در بازار بخصوص قیمت خودروهای وارداتی سرانجام با واکنش دو مقام مسؤول مواجه شد، بطوریکه برای اولین بار مقصر اصلی این گرانی ها شناخته شدند!

بنابراین گزارش بازارسازان خودرو وهمچنین کسانی که خودروی وارداتی را با ارز دولتی وارد می کردند ودرهمان حال سودهای چند میلیونی رابه جیب می زدند، مقصران اصلی فضای مه آلود بازار خودرو آنهم در روزهای پایانی سال شناخته شدند.در این باره رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام خبر آغاز به کار گشت برخورد با گرانفروشان خودرو عنوان کرد: خودروسازان افزایش قیمتی نداشته اند و اگر هم افزایش قیمتی باشد، در سطح عرضه و در مبادلات بین فردی است.

خودروسازان مبرا شدند

محمدحسین نکویی مهر در مورد فاصله قیمت های انواع خودرو در بازار با قیمت های مصوب و اعلام شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: روز دوشنبه هفته جاری با خودروسازان جلسه ای داشتیم و آن ها اعلام کردند که همه خودروسازان افزایش قیمتی نداشتند و آن ها هم خودشان متعهد هستند که برای رفاه حال مصرف کننده بدون هماهنگی، هیچ فعالیتی مبنی بر افزایش قیمت نداشته باشند.
وی ادامه داد: اگر افزایش قیمتی هست، در سطح عرضه و بازار و در خرید و فروش فردی ممکن است باشد و غیر از آن، خلاف قانون است.وی در پاسخ به این که آیا با خودروسازان برخورد شده است؟ اظهار کرد: بررسی هایی که ما کردیم نشان داد خودروسازان تغییرات قیمتی نداشتند و اگر هم کسی بدون هماهنگی افزایش قیمتی داشته، با آن برخورد می شود که البته خودشان متعهد شده اند این اتفاق نیفتد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گرانفروشی ۳۵ میلیونی

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: شرکت های وارد کننده خودرو پس از تک نرخی شدن ارز به جای کاهش قیمت ها، دست به افزایش قیمت زده اند.وی اظهار کرد: در چند ماه اخیر به دنبال نوسانات شدید نرخ ارز، شرکت های وارد کننده خودرو برخلاف واردات محصولات با ارز دولتی، به طور غیرقانونی نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده اند.
وی با بیان این که از حدود یک ماه و نیم پیش به دنبال تک نرخی شدن ارز انتظار می رفت که قیمت های کاذب خودروهای وارداتی شکسته شده و شاهد روند نزولی قیمت ها باشیم، خاطرنشان کرد: با این حال برخلاف انتظار، شرکت های وارد کننده باز هم بر تنور گرانی دمیدند، به گونه ای که در چند هفته اخیر باز هم شاهد رشد قیمت ها بوده ایم.

اردوخانی ادامه داد: به عنوان مثال در چند هفته اخیر قیمت پرادو از ۱۲۵ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون افزایش یافته است. هیوندای IX55 نیز از ۸۰ میلیون به ۹۸ میلیون تومان رسیده است.وی با بیان این که شرکتهای وارد کننده به طور مرئی و نامرئی در افزایش قیمت محصولات نقش دارند، تصریح کرد: واردکنندگان به جای عرضه محصولات در نمایندگی های فروش، خودروهای وارداتی را به افراد غیر متخصص و فاقد پروانه کسب در حوزه فروش خودرو عرضه می کنند. در واقع این شرکت ها به طور غیر مستقیم و با ارائه محصول به واسطه ها، به رشد قیمت ها دامن می زنند.

وی اظهار کرد: اعضای این اتحادیه هیچ نقشی در قیمت گذاری محصولات نداشته و آن را به نرخ اعلامی شرکت های وارد کننده خودرو می فروشند. پیش از این در زمان تک نرخی شدن ارز، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرده بود که با توجه به تک نرخی شدن و تثبیت قیمت ارز، قیمت خودرو های وارداتی نیز حداقل ۱۰ درصد باید کاهش یابد.

احتکار خودرو

از سوی دیگر برخی شرکتهای واردکننده خودروهای خارجی با سوء استفاده از نوسانات اخیر نرخ ارز و تقاضای خرید در ایام پایانی سال از سوی مردم، با عدم عرضه خودروهای وارداتی به بازار، باعث تشدید تقاضا، سفته بازی و افزایش شدید قیمت این خودروها شده اند.
اقدام این گونه شرکتها که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ارز مورد نیاز آنها را با نرخ دولتی یعنی ۱۲ هزار و ۲۶۰ ریال تأمین می کند، باعث شده برخی خودروهای عرضه شده توسط چنین شرکتهایی در بازار ظرف چند روز حتی تا ۱۰ میلیون تومان گرانتر شود.

به گفته فعالان بازار خودرو، آن دسته از خودروهای خارجی با قیمت متوسط که متقاضیان بیشتری دارد، مشمول این احتکار شده است، در حالی که شرکتهای واردکننده خودرو پاسخ متقاضیان خود را نمی دهند و یا به صراحت به آن ها پاسخ منفی می دهند. فعالان بازار خودرو می گویند: خودروهای وارداتی در برخی نمایندگی ها و یا مراکز فروش به صورت غیر علنی، با سفته بازی و با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت واقعی عرضه می شود.

کارشکنی شرکتهای واردکننده

این در حالی است که شرکت واردکننده مدعی است که خودرو نداشته و یا مدل مورد نظر به اتمام رسیده است.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی در شرایطی صورت می گیرد که با اختصاص ارز با نرخ رسمی به واردکنندگان ظرف یک هفته(آنطور که مقامات دولتی اعلام کرده اند)، هیچگونه بهانه ای مبنی بر تأثیر بازار ارز بر قیمت خودرو پذیرفته نیست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×