اخبار نساجی

یارانه هر لیتر بنزین به ۳۴۸ تومان رسید

 

یارانه هر لیتر بنزین به ۳۴۸ تومان رسید

با افزایش قیمت دلار در سال ۹۰ هزینه فرصت مصرف داخلی (یارانه) هر لیتر بنزین به ۳۴۸ تومان رسید.

علی پاکزاد: با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار در اولین سال اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هزینه فرصت مصرف داخلی هر لیتر بنزین به ۳۴۸ تومان رسید.

براساس روش مورد استفاده در دستگاههای دولتی که هزینه فرصت عدم صدور حاملهای انرژی (مابه التفاوت قیمت حاملهای انرژی در فوب خلیج فارس با قیمت فروش داخلی) به عنوان یارانه پرداختی دولت به مصرف کنندگان داخلی محاسبه می شود، بر اساس این روش که مبنای تبدیل نرخ جهانی به تومان در آن نرخ دلار در بازار آزاد است میزان یارانه هر لیتر بنزین در سال ۱۳۹۰ به رقمی معادل ۳۴۸ تومان رسیده است.

این در حالی است که با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین از ۲۷۵ تومان به حدود ۵۸۰ تومان افزایش پیدا کرده است ولی می بینیم در همین زمان به دلیل رشد شدید قیمت دلار در ایران میزان یارانه هر لیتر بنزین از ۳۲۲ تومان به ۳۴۸ تومان رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نکته قابل تامل آنکه این رشد در حالی اتفاق می افتد که قیمت بنزین معمولی در خلیج فارس طی سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ حدود۲۶ درصد رشد داشته و در بازار ایران ۱۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

این وضعیت به خوبی نشان می دهد که اگر دولت می خواهد برنامه هدفمند سازی یارانه ها به نتیجه برسد پیش از افزایش یارانه های نقدی باید برای تثبیت ارزش پول ملی کشورمان برنامه ریزی کند در غیر این صورت هیچ گاه شاهد به نتیجه رسیدن قانون هدفمندسازی یارانه ها نخواهیم بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×