اخبار فرش ماشینی

تعطیلی رنگرزی‌ها و نخ‌تابی‌ها مشکل کنونی فرش همدان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش روستایی همدان گفت: یکی از مشکلات کنونی فرش همدان تعطیلی رنگرزی‌ها و نخ‌تابی‌هاست که نشان می‌دهد در زمینه تولید به شکل مطلوب عمل نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیدجلال نبوی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات اتحادیه فرش استان همدان اظهار کرد: اتحادیه فرش همدان ۲۰ هزار بافنده را زیرپوشش دارد که در سال‌های اخیر به صورت اسمی عضو هستند و تولید به حد کفایت انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: فرش همدان در حال حاضر جایگاه واقعی خود را ندارد و نسبت به سایر استان‌ها از قافله عقب مانده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش روستایی همدان ادامه داد: اگر بخواهیم تولید فرش را مدنظر قرار ندهیم، تولیدات و صادرات صفر می‌شود که آینده خوبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در استان همدان اعتبار بخش‌ها هماهنگ نشده، افزود: اصلی‌ترین بخش که همان سرمایه‌گذاری بود، انجام نشده است، به طوری که افراد به صورت مستقیم در تولید نقش ندارند و سرمایه‌گذاری به ندرت در تولید استفاده می‌شود.

نبوی با اشاره به آموزش‌هایی که به بافندگان ارائه شده است، افزود: با وجود ارائه آموزش‌های لازم، نواقص همچنان به علت عدم نظارت و آموزش صحیح بافت فرش در برخی فرش‌های دستباف موجود است که همین موجب از گردونه خارج شدن فرش همدان می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های تهیه و تولید مواد اولیه فرش عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما تعطیلی رنگرزی‌ها و نخ‌تابی‌هاست که نشان می‌دهد در زمینه تولید، مطلوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش روستایی همدان با اشاره به آغاز تشکیل تعاونی‌ها قبل از انقلاب یادآور شد: در شهر همدان چند نفر تشکلی ایجاد کردند که ۵۰۰ نفر عضو بودند که پس از آن ساختمان کنونی اتحادیه فرش در سال ۵۴ ایجاد شد.

وی بیان داشت: این ساختمان در سال ۱۳۶۶ به نام جهاد کشاورزی برای دریافت سند پیگیری شد که در سال ۱۳۷۳ سند اخذ کرد.

نبوی با بیان اینکه اتحادیه تا امروز در آن مستقر بوده، ابراز داشت: اکنون جهاد کشاورزی با به مناقصه گذاشتن آن خواستار فروش این مکان شده است.

وی با بیان اینکه با فروش این ساختمان از سوی جهاد کشاورزی بافنده‌های فرش متضرر می‌شوند، افزود: در حال حاضر تنها جای ممکن برای آموزش و حضور بافنده‌ها این مجموعه است که با فروش آن این افراد متضرر می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش روستایی همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حداقل گردش مالی اتحادیه‌ها باید ۳۰ میلیارد تومان باشد، اظهار کرد: در سال ۹۰ از ۲۰ تخته فرش بافته شده در اتحادیه، شش تخته فرش به ارزش ۸ میلیون تومان به فروش رسید.

وی بیان داشت: در سال ۹۱ از ۳۰۷ تخته فرش اتحادیه، ۱۶۷ تخته به ارزش ۲۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

نبوی ابراز داشت: در سال ۹۰ تنها با حساب چکی کار کردیم و حمایتی از جانب اتحادیه مرکزی و مراکز دیگر صورت نگرفت، در حالی که اگر حمایت شویم حداقل باید ۳۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته باشیم.

وی متذکر شد: فرش همدان با ۲۱ سبک بافت و سابقه تاریخی قابل دفاع است، اما اکنون با بی‌مهری‌هایی که به آن می‌شود در حال خروج از میدان رقابت است که باید برای احیای نام فرش همدان کمک کنیم.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش روستایی همدان در پایان اذعان داشت: با وجود اینکه فرش همدان می‌تواند، اشتغالزایی بسیار مطلوبی داشته باشد، کارگران همدانی به راحتی و ارزان در سایر استان‌ها کار می‌کنند که چنین امری جای سئوال دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×