اخبار نساجی

صدورگازدرمقابل واردات آب از تاجیکستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صدورگازدرمقابل واردات آب از تاجیکستان

به ازای واردات ۴۰۰تا ۵۰۰میلیون مترمکعب آب از کشور تاجیکستان به خراسان رضوی گاز یا نفت به آن کشور صادر می کنیم.

به گزارش افکار به نقل از خراسان،استاندار خراسان رضوی در مراسم دیدار نوروزی فعالان اقتصادی بخش تعاون با وی ضمن اعلام این خبر با اشاره به این که ۵۰درصد آب شیرین آسیای میانه در کشور تاجیکستان وجود دارد، گفت: طرح دیگری هم وجود دارد که آب دریای خزر از طریق سمنان به جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی انتقال یابد
افزایش ۲۷ درصدی صادرات از استان

وی با اشاره به این که قبل از انقلاب صادرات ما به کمتر از یک میلیارد دلار می رسید، گفت: ما در مقابل بیشتر واردات داشتیم.محمود صلاحی افزود: در پایان سال ۹۰ صادرات استان به ۴۶میلیارد دلار و واردات به ۵۹میلیارد دلار رسید و این عدد آن هم در سالی که دشمن در صدد تحریم ما برآمد، قابل توجه است.وی با تاکید بر ضرورت برابری صادرات و واردات افزود: واردات باید بیشتر به منظور تامین مواد اولیه برای تولید داخلی انجام شود. وارداتی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، میوه و … قابل قبول نیست و این کالاها باید در داخل کشور تولید شود.وی یادآور شد: در ۱۱ماه سال گذشته در بخش صادرات مقام دوم کشور را کسب کردیم به طوری که یک میلیارد و ۶۸۰میلیون تومان صادرات داشتیم.

وی تصریح کرد: در این مدت صادرات استان ۲۷ درصد از نظر ریالی و ۴۰درصد از نظر وزنی رشد داشته است.محمود صلاحی یادآور شد: با یک حرکت علمی و پی گیر با امکاناتی که در کشور موجود است هم می توان تحریم ها را دور زد و هم می توان به یک قطب صادرکننده درمنطقه رسید و در مقابل از میزان واردات کاست. وی متذکر شد: ما باید کالایی به کشور وارد کنیم که مورد نیاز تولید است و می توان صادرات مجدد کرد به عنوان مثال کشور امارات از کشور سریلانکا چای وارد و پس از بسته بندی صادر می کند.وی تاکید کرد: اتاق تعاون و تعاونگران استان باید با شناسایی گره های اقتصادی آن ها را باز کنند.وی ضمن تشکر از عملکرد تعاون گران، صنایع، معادن، تجارت و گمرکات استان عنوان کرد: از نظر من اصلی ترین وظیفه دولت و مجلس شورای اسلامی در سال گذشته جهاد اقتصادی بود و امسال هم باید همه توجه ها به حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی معطوف باشد چون رشد اشتغال، اقتصاد، افزایش درآمد سرانه، رسیدن به چشم اندازها و حل مشکلات اقتصادی کشور در آن خلاصه می شود.وی با اشاره به معادن طلای استان از جمله معدن زرمهر تربت حیدریه متذکر شد: ۱۹معدن آرسنیک (همزاد طلا) در استان شناسایی شده است که امسال به بخش خصوصی واگذارمی شود.وی وضعیت کشاورزی استان را در سال گذشته ارزیابی و عنوان کرد: در سال گذشته ۷.۵ میلیون تن محصولات دامی، آبزی و کشاورزی در استان تولید شد این در حالی است که میزان نزولات جوی ۳ برابر کمتر از سال زراعی امسال بود و با این حساب باید علاوه بر کاشت ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت در سال گذشته، اراضی جدیدی را هم زیر کشت ببریم. وی با اشاره به اجرای طرح بزرگ مهر ماندگار که مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: در اجرای این طرح بزرگ زمین های قابل کشت منابع طبیعی به مردم واگذار می شود. در این راستا ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صفر درصد کشاورزی به استان اختصاص یافته و توزیع شهرستانی آن هم آغاز شده است. وی متذکر شد: زمینه واگذاری ۱۷۰ هزار هکتار زمین قابل کشت منابع طبیعی استان به دانش آموختگان و افراد متخصص در عرصه کشاورزی فراهم شده است. این در حالی است که سهم استان در سال جاری ۱۴۰ هزار هکتار تعیین شده است.وی یادآور شد: در خراسان رضوی ستادهای واگذاری اراضی منابع طبیعی به تعاونی های واجد شرایط زودتر از دیگر استان های کشور کار خود را آغاز کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در استان کمبود آب نداریم

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که در استان کمبود آب نداریم، گفت: ۸ میلیارد مترمکعب آب مصرفی ما در همه بخش هاست و فقط یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داریم ولی در مقابل میلیاردها مترمکعب آب استان به هدر می رود که یک نمونه آن در درگز قرار دارد که با افتتاح سد درونگر در سال جاری آب زیادی در آن ذخیره خواهد شد. علاوه بر این، بند انحرافی شیرتپه سرخس هم در سفر چهارم هیئت دولت به استان افتتاح می شود. وی ضمن تاکید بر اعلام آمادگی تعاونی های کشاورزی در استان گفت: تعاونی ها هر یک باید دانش آموخته رشته کشاورزی جذب کنند، به طوری که هر هزارهکتار زمین باید ۵ مهندس کشاورزی ناظر داشته باشد. استاندار خراسان رضوی گفت: زمین های قابل واگذاری به تعاونی ها نباید از ۱۰۰۰ هزار هکتار کمتر باشد.

۸۵ درصد تسهیلات آبیاری مکانیزه بلاعوض است

محمود صلاحی با اشاره به وضعیت آبیاری مکانیزه در استان گفت: در سال گذشته برای هر هکتار آبیاری مکانیزه ۳ میلیون وام داده می شد که ۱.۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱.۵ میلیون هم وام با کارمزد ۴ درصد بود.

ولی امسال این وام توسط دولت به ۸۵ درصد افزایش یافته و بلاعوض است.وی اظهار داشت: عملیات جدی برای تحویل ۱۷۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی آغاز شده و خوشبختانه رئیس جمهور اختیارات وزیر جهاد کشاورزی را در زمینه واگذاری اراضی قابل کشت به استانداران تفویض کرده است و همچنین تا چند روز آینده اختیارات وزیر نیرو هم در زمینه آب به استانداران تفویض خواهد شد.

خجالت از برخی واردات در مشهد

وی با اشاره به این که تولید ملی باید با عمل محقق شود گفت: خجالت می کشم که میوه ای مانند گلابی چینی را در کنار گلابی تولید داخلی ببینم. من تاکید می کنم از این گونه واردات باید خودداری کنیم ضمن این که سال گذشته من از واردات آن جلوگیری کردم.

آب زیاد دلیلی بر برداشت محصول بیشتر نیست

استاندار در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که دشت چناران، قطب تولید گوجه فرنگی کشور است گفت: متوسط برداشت گوجه فرنگی در چناران ۳۷ تن در هر هکتار است ولی با اجرای آبیاری مکانیزه میزان تولید در هر هکتار به ۱۱۰ تن رسید و در مصرف آب ۶۰ درصد صرفه جویی شد.وی متذکر شد: دبیر اتاق تعاون هر هفته و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماهانه باید به استاندار از وضعیت عملکرد تعاونگران گزارشی بدهند تا پایان هر فصل آن را به رئیس جمهور ارجاع دهم.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم ها مربوط به قرون وسطی است و در قرن حاضر تحریم ها با فناوری بالا چندان تاثیرگذار نیست.وی با تقدیر از تلاش همه افراد دخیل در حمل و نقل ، توزیع و فروش محصولات کشاورزی افزود: در سال ۹۱ برای افزایش یافتن سهم کشاورز از سود حاصل تولیدات کشاورزی به ۵۰ درصد تلاش می کنیم.به گفته وی این میزان در کشورهای پیشرفته ۷۰ درصد است و سهم واحدهای حمل و نقل، دلالان و نیز خرده فروشان تنها ۳۰ درصد است.استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم فعال شدن تعاونی های بانوان و هنرمندان گفت: رونق هرچه بیشتر بخش تعاون با افزایش تولید، غلبه بیش از پیش بر تحریم ها را تسهیل می کند.

ایجاد ۱۰ هزار شرکت تعاونی

دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی با اشاره به نام گذاری سال ۹۱ توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: مقام معظم رهبری بخش تعاون را بازوی نظام و ایفاگر نقش اساسی در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدالت اجتماعی و اقتصادی دانسته اند.رضویان افزود: در خراسان رضوی قبل از انقلاب اسلامی ۲۰۹ تعاونی با حدود ۱۴۸ هزار عضو و با سرمایه ای حدود ۹۲ میلیارد و ۲۸۳ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال فعالیت می کرد. در پایان فعالیت دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران ۵ هزار و ۲۴۰ تعاونی فعال بود و امروز و تا پایان سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰ هزار شرکت تعاونی با حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار عضو و رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه فعال است که بسیاری از آن ها در ارزش گذاری های جدید و خارج از ثبت دفتری به رقم های افزون تری از آمار ذکر شده خواهد رسید. وی حضور مستمر و قدرتمند اتاق تعاون در تمامی مراکز تصمیم گیری، پی گیری برای ایجاد بازار دائمی عرضه محصولات تعاونگران، بازاریابی و فعالیت مشترک برای صادرات محصولات تولیدی، پی گیری برای تحقق کامل قوانین و امتیازات مصوب ویژه تعاونی ها، حضور فعال در همایش های تخصصی و آموزشی برای توانمندسازی و … را از اهم برنامه های اجرایی اتاق تعاون در سال جاری ذکر کرد.

بهبود فضای کسب و کار با تفویض اختیار به بخش خصوصی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این دیدار گفت: ۸۳ درصد رشد در تشکیل تعاونی های استان بعد از ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است. علی اکبر لبافی افزود: در نیمه دوم سال گذشته ۴۸۸ تعاونی جدید و در کل سال گذشته ۸۶۸ تعاونی تشکیل شده است. وی با بیان این که تفویض اختیار به بخش خصوصی فضای کسب و کار را بهبود بخشیده است، افزود: بیش از هزار و ۲۰۰ شورای سازش در استان تشکیل شده که ۷۷ درصد کاهش مراجعات به شورای ملی اختلاف را به همراه داشته است. لبافی خاطرنشان کرد: بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از ۱۲ هزار نفر مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان خراسان رضوی دوباره جذب کار شده اند که با این اقدام ۱۲ میلیارد تومان به بنگاه های اقتصادی برگشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×