اخبار فرش ماشینی

تعطیلی بازار بزرگ فرش فروشان تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بازار عباس آباد یکی از بازارهای قدیمی تهران است، بازاری که روزگاری تمام حجره‌هایش پر بود از فرش‌های دستباف ایرانی که هنر ایران و ایرانیان را به رخ می‌کشید. اما اکنون دیگر نه از آن شور و اشتیاق مشتریان خبری هست و نه رمق و توانی برای کاسبان این بازار مانده است. بیش از نیمی از مغازه‌های فرش فروشی تعطیل شده است و یا به لباس فروشانی که کالاهای ترکی عرضه می کردند تبدیل شده بودند، هر دو سوی بازار پر است از مغازه‌‎هایی که کالاهای ترکیه‌ای را به جای محصولی که دست رنج کارگر فرش باف ایرانی به فروش می رساندند. مرتضی عراقچی، رئیس اتحادیه فرش دستی از نبود حمایت کافی گلایه کرده و بیان داشته بود که هیچ گونه حمایتی از فرشی که با زحمت کارگران ایرانی تولید می‌شود صورت نمی گیرد.

وی در این باره ادامه داده بود که چنان چه از صنعت فرش ایرانی حمایت نشود، کشورهایی مانند هند و پاکستان و افغانستان بازارهای جهانی را از ایران خواهند گرفت.

یکی از مشکلات دیگری که در این حوزه وجود دارد، بحث صادرات و کند بودن روند آن است، که مدتی است پس از لغو تحریم‌ها از گوشه و کنار اخباری مبنی بر رونق گرفتن آن به گوش رسید اما با این حال مرتضی عراقچی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در این باره گفت که متأسفانه تاکنون هیچ گونه تغییری در بازار فرش و موضوع صادرات آن صورت نگرفته است، طول می‌کشد تا بتوانیم تأثیرات موضوع برجام را بر روی رونق بازار فرش و صادرات آن ببینیم.

در نتیجه به گفته بسیاری از فروشندگان محصول این صنعت هر چند که لغو تحریم‌ها بالقوه می‌تواند در بالا رفتن میزان صادرات مأثر باشد اما در این میان باید مقدمات بسیاری فراهم شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غلامحسن ناهیدی معاون اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفتگویی در این رابطه بیان داشته، بارها به مسئولان فعلی و پیشین مرکز ملی فرش توصیه کرده‌ایم که نقشه‌هایی را که در جهان خریدار دارند را به روستاها و به دست بافندگان برسانند تا این بافندگان بتوانند محصولی را تولید کنند که در بازار جهانی به فروش می‌‎رسد اما متأسفانه این کار انجام نشد و بافت نقشه های سنتی همچنان ادامه دارد

در پایان باید بیان داشت که نباید از یاد ببریم برخی از صنایع برای یک کشور تنها حکم تجارت و صنعت را نخواهد داشت بلکه شناسنامه و پرچمی است در معرفی هویت آن کشور، که فرش دستباف نیز برای ایران و ایرانی همین حکم را دارد، لذا بدون شک اگر تنها درصدی از توجهاتی را که دولت و دولتمردان به صنعتی مانند خودرو را به صنعتی هنری مانند فرش دستی ایران داشتند چه بسا شغل‌های بیشتری ایجاد شده و ۲ میلیون کارگر شاغل در صنعت فرش دستباف ایران در آستانه بیکاری قرار دارند.
 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×