اخبار فرش ماشینی

تعداد ۶۷۵ طرح تولید فرش و قالی در استان خراسان به صورت مستمر فعال است

 

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان شمالی گفت: به همت فعالیت‌های مددجویان و پشتیبانی کمیته امداد، هم اکنون ۶۷۵ طرح تولیدی فرش و قالی در استان در حال فعالیت مستمر است.

عباس اهرابی با بیان اینکه این طرح‌ها در سه بخش قالی‌بافی ، گلیم‌بافی و تابلو فرش در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: سالیانه تولیدات و محصولات مجریان این طرح‌ها توسط کمیته امداد، در داخل استان به فروش می‌رسد.

وی افزود: البته بخش دیگری از محصولات تولیدی این مددجویان نیز در بازاهای تهران مورد استقبال قرار دارد که توسط کمیته امداد کشور به صورت مستیم خریداری و به بازار عرضه می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اهرابی با اشاره به اینکه ۳۷۷ کارگاه قالی‌بافی در استان در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۴  توسط قالیبافان این کارگاه‌ها ۳۷۵ تخته فرش نفیس دست بافت به ارزش ۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال تولید شد که ۱۹۸ تخته به بازارهای تهران عرضه و باقی نیز  در داخل استان به‌فروش رسید.

وی در ادامه به ۱۴۷  کارگاه گلیم بافی و ۱۵۱ کارگاه تابلو فرش در استان اشاره کرد و اضافه کرد: خوشبختانه تمامی محصولات این کارگاه‌ها به دلیل کیفیت بالا و بازار تقاضا در داخل استان به‌فروش می‌رسد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌‍شمالی، ارزش محصولات این کارگاه‌ها را در سال ۹۴ حدود پنج میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته یک هزار و۱۲۵ گلیم و۲۷۴ تابلو فرش توسط مددجویان این نهاد تولید و به‌فروش رسید.

اهرابی در خصوص برنامه‌های سال ۹۵ کمیته امداد در حمایت از طرح‌های فرش مددجویان در استان، گفت: با توجه به اینکه صنعت فرش هم دارای مزیت اقتصادی و هم مزیت فرهنگی است و با کمترین سرمایه می‌توان در این زمینه شغل ایجاد کرد، کمیته امداد در حال شناسایی کارگاه‌های راکد استان و راه اندازی آن‌ها است.

وی با اشاره  ظرفیت توسعه صنعت فرش در شهرستان‌های راز و جرگلان وگرمه گفت: کمیته امداد در نظر دارد با ارتقای سطح کمی طرح‌های صنایع دستی و قالی‌بافی در حوزه‌های مذکور، زمینه اشتغال افراد بیشتری را در حوزه صنعت فرش این شهرستان‌ها فراهم کند.

اهرابی یاد آور شد: بالا بردن فاکتورهای کیفی فرش از جمله تهیه نقشه‌های با کیفیت با سبک فرهنگی استان و استفاده از مواد مرغوب، تلاش در جهت زنده کردن نقشه‌های اصیل استان در حوزه قالی‌های  ترکمنی و کردی از جمله برنامه‌های  در حال پیگیری توسط کمیته امداد خراسان‌شمالی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×