اخبار نساجی

تعادل در بورس زمانی است که بدور از صف های خرید و فروش باشد/ رشد ۱۶.۶ درصدی شاخص ها از ابتدای امسال تاکنون

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

بازار سرمایه زمانی متعادل است که صف خرید و فروش نداشته باشد چرا که افراد اگر منتظر صف های خرید و فروش باشند ضرر می کنند باید با اطلاعات دقیق وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس با بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه امروز از مرز ۳۰ هزار واحد گذشت و به رقم ۳۰ هزار و ۲۰۰ واحدی رکورد زد در همین راستا ارزش بازار به عدد ۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

* رشد ۱۶.۶ درصدی شاخص ها از ابتدای امسال تاکنون

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال شاخص ۲۵ هزار و ۹۰۰ واحد بوده که رشد ۱۶.۶ درصدی را نشان می دهد بطوری که این روند رشد حاکی از آن است که مردم به بازار سرمایه اعتماد پیدا کردند تحول بازار سرمایه به دلیل وجود قانون، ابزارهای جدید و نهادهای سرمایه گذاری و نیز حضور شرکت های اصل ۴۴ قانون اساسی است همچنین حضور پررنگ شرکت های صنایع بزرگ سبب شده که بازار رونق پیدا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قالیباف اصل با تاکید براین که نوسان ذات بازار سرمایه است افزود: بازار سرمایه به دلیل نوسانات بعضی روزها روند صعودی داشته و برخی مواقع روند نزولی، که ذات بازار سرمایه به تصویر می کشد خوشبختانه امسال بازار سرمایه در طول هفت ماه عملکرد مثبتی را از خود در بازار بجا گذاشته است.

* شرکت های صنایع موتور محرکه بازار سرمایه

وی با تاکید براینکه شرکت های صنایعی موتور محرکه بازار سرمایه هستند تصریح کرد:  در شرکت بورس بالغ بر ۳۷ صنعت و ۳۲۶ شرکت حضور فعال دارند و هر موقع به بازار سرمایه نگاه کنید متوجه می شوید که شرکت های صنایعی تاثیر بسزایی در رشد شاخص ها دارند و امروز هم این رشد بیانگر پیشرو  بودن شرکت های صنایع در بازار سرمایه را نشان می دهد بنابراین  شرکت های بزرگ روند رشد شاخص ها در بورس بی تاثیر نیست در بازار سرمایه امروز شرکت های پتروشیمی، معدنی و فولادی سهم بیشتری را در رشد شاخص ها داشتند همچنین شرکت های بانکی، مخابرات، سیمان و صنایع پایه ای و مادر در بورس سهم مهم تری دارند.

در ادامه امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس گفت: شرکت هایی در بورس و فرابورس پذیرفته شدند که سهم شان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است اگر در این ارقام تولید ناخالص را در نظر بگیریم سهم شرکت ها در مقایسه با تولید ناخالص داخلی ۲۰ درصد تاثیر را در اقتصاد کشور است در سال های گذشته حضور شرکت ها در عمق بازار کمتر بوده و تعمیق بازار باعث شده تاثیر مثبت و موثر در اقتصاد داشته باشند بازار سرمایه یک راه مهم و تاثیرگذار برای پیشرفت اقتصاد کشور به شمارمی رود.

* رشد ۵۵ درصد حجم معاملات در فرابورس

هامونی ادامه داد: عملکرد فرابورس از ابتدای امسال تاکنون با ۱۵ میلیارد اوراق بهادار ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان  بوده که نسبت به هفت ماهه گذشته ۵۵درصد از نظر حجم و ۷ درصد از نظر ارزش رشد داشته است همچنین ارزش بازار ۳۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده که امروز به رقم ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد و در این بازار فزات اساسی، شرکت های پتروشیمی و فراورده های نفتی پیشرو بودند.

* حضور ۳۵۰ سهامدار خریدار حقیقی و حقوقی در فرابورس

مدیر عامل شرکت فرابورس اظهار داشت: سهامداران و خریدارن حقیقی و حقوقی از ابتدای سال ۳۵۰ هزار نفر و فروشنده۲۷۰ هزار نفر بودند بازار فرابورس با توجه به نوسان و غیر عادی بودن بازار رشد خوبی داشته و سهامداران با اعتماد وارد بازار فرابورس شدند.

وی تصریح کرد: فرابورس و صنایع بورس از همدیگر تاثیر می پذیرند و عملکرد بازار فرابورس با توجه به نوسانات بازار خوبی بوده است در بازار سوم فرابورس اوراق مشارکت و صکوک مورد معامله قرار می گیرد تاجاییکه برای نخستین با در فرابورس فروش این اوراق شکل گرفته و پارسال ۵ برابر ارزش معاملات ابرازهای نوین را بخود اختصاص دادند. تنها تفاوت بحث صکوک، اوراق اجاره و اوراق مشارکت و تسهیلات مسکن است که در بازار پایه فرابورس درج می شوند.

قالیباف اصل اضافه کرد: اگر به عنوان یک کارشناس بخواهیم وزن شرکت ها را بسنجیم باید به عملکرد آنها نگاه کنیم متغییرهای غیر اقتصادی در شرکت ها تاثیر دارند مثلا یک خبر منفی در بازار اثر روانی را به دنبال دارد اثرات منفی زودگذر هستند و کسانی ضرر می کنند که از خبرهای منفی تاثیر پذیرند توصیه می شود با اطلاعات دقیق وارد بازار سرمایه شوند.

وی تاکید کرد: مهم ترین عملکرد خود شرکت ها هستند صنایعی در بورس داریم که شاید در خارج از بورس نتوانند این موقیعت خوب و سود دهی  را داشته باشند سال گذشته بودجه ای که شرکت ها اعلام کردند ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و در عمل به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید و امسال بودجه شرکت ها ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است از آنجا که شرکت عملکرد سه ماهه و شش ماهه خود را ارائه می هند بیانگر این است که شرکت ها پوشش بیشتری به بازار می دهند.

* نوآوری در بازار سرمایه

وی با تاکید براین که ویژگی مهم در بازار سرمایه نوآوری است افزود: اتفاقی که امسال در بورس افتاد عرضه اوراق اختیار فروش تبعی بود که برای نخستین بار عرضه می شد و سرمایه گذار برای مدیریت ریسک از آن استفاده می کرد.

مدیر عامل شرکت بورس اظهار داشت: قیمت سهام تابع انتظارات است و این انتظارات افراد از عوامل مختلف تاثیر می پذیرد بعضی مواقع ماندگار است و برخی مواقع زودگذر، پنج ماه شاخص نوسان داشت که این امر به دلیل یکسری اتفاقات و انتشار برخی خبرها بوده و در حال حاضر بازار روند عادی خود را طی می کند.

* تاثیر بیشتر نقدشوندگی در رشد شاخص ها

هامونی تاکید کرد: نمی توانیم رکوردزنی را در شاخص و قیمت سهام خلاصه کنیم بحث نقدشوندگی در بازار مهم است در هفت ماه گذشته بازار چندان نقد شوندگی نداشت و بیشتر صف های خرید و فروش ایجاد می شد کنترل و مدیریت بازار سخت تر بود در حال حاضر ضریب نفوذ نقدشوندگی در بازار بیشتر شده و پیش بینی بازار کار مشکلی است این طینت و سرشت بازار است که یک روز مثبت و یا منفی باشد.

وی تصریح کرد: فرابورس ۴ سال است که فعالیت خود را شروع کرده و طی این سال ها ۲۰ هزار  میلیارد تومان معامله در آن صورت گرفته است قبل از تشکیل فرابورس یک بازار غیر رسمی وجود داشت که معاملات در آن انجام می شد الان در بازار با شکل گیری صندوق سرمایه گذاری، سبد گردانی و نهادها و شرکت ها مجموعه ای درست شده که در فرابورس بی تاثیر نیست.

* رشد ۵۰ درصدی  معاملات فرابورس

هامونی اظهار داشت: در طی هفت ماه ۱۵ میلیارد اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد شده که نسبت به هفت ماهه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد و پیش بینی  می شود این روند ادامه پیدا کند.

* عرضه اولیه سهام پالایش نفت لاوان دو هفته آینده

مدیر عامل شرکت فرابورس خاطر نشان کرد: در حال حاضر فراورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش را در فرابورس شاهد بودند بطوریکه یکی دو هفته آینده با عرضه اولیه شرکت های اصل ۴۴ سهام پالایشگاه نفت لاوان در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه خواهیم داشت.

در ادامه قالیباف اصل گفت: بزار سرمایه جایی است که مردم با پول ریز و درشت می تواند وارد شوند و این سرمایه آنها در فعالیت های مولد اقتصادی سرمایه گذاری شود فعالیت بازار سرمایه یک فعالیت تخصصی است امکان دارد شخص دانش و مطالعه در این خصوص نداشته باشد خوشبختانه نهادهاو صندوق های سرمایه گذاری  در این راستا ایجاد شده  و افراد می توانند از آنها استفاده کنند.

* تشکیل ۸۰ صندوق تحت نظارت سازمان بورس

وی تاکید کرد: ۸۰ صندوق با مجوز سازمان بورس و تحت نظر مدیران حرفه ای وجود دارد که دارای اوراق مشارکت با درآمد ثابت و متغییر است که اوراق مشارکت با درآمد ثابت رسک کمی دارد و متغییر از ریسک بالا برخوردار است اشخاص می توانند با مطالعه و تحقیق از سبد متنوع صندوق استفاده کنند.

قالیباف اصل تصریح کرد: در جلسه هیئت مدیره هدفگذاری هایی از نظر کمی انجام شده که سهم بیشتری در تامین منابع مالی دارد یکی از وظایف بازار سرمایه تامین منابع است تاکنون بانک محور بوده از زمانی که اصل ۴۴ اجرا شده بانک ها نمی توانند به تنهایی ابزاری را در اختیار بخش خصوصی بازار سرمایه قرار دهند در سال گذشته این تحول اتفاق افتاد در سال ۸۸ میزان منابع هزار میلیارد تومان، در سال ۸۹، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ به ۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید بنابراین بورس در آینده می تواند نقش بیشتری را در تامین مالی ایفا کند.

* تعادل در بورس زمانی است که بدور از صف های خرید و فروش باشد

وی تاکید کرد: بازار سرمایه زمانی متعادل است که صف خرید و فروش نداشته باشد چرا که افراد اگر منتظر صف های خرید و فروش باشند ضرر می کنند باید با اطلاعات دقیق وارد بازار سرمایه شوند.

* فعال بودن ۵ میلیون کد سهام عدالت

هامونی در خصوص سهام عدالت گفت: سهام عدالت مرحله تصمیم گیری و افزایش سرمایه شرکت های استانی را طی می کند بنا به تصمیم اصل ۴۴ است در خصوص معامله سازو کارهایی ارائه شده و در حال بررسی است و در کمیسیون تخصصی هم پیگیری می شود. در حال حاضر ۵ میلیون کد معاملاتی فعال داریم که رقم پایینی است شاید با ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی این رقم به ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: بحث انتقال سهام در بورس و فرابورس سازوکارهایی دارد فرابورس به عنوان بازوی اجرایی عمل می کند این موضوع در کمیته فقهی و شورای عالی بورس مورد بررسی قرار می گیرد بحث پرتفوی شرکت سهام عدالت هست که قسمت عظیمی از این پرتفوی قیمت گذاری شده و چندین شرکت جدید نیز بعد از شفاف سازی وضیعت وارد فرابورس می شوند.

* اوراق سلف در حال بررسی است

قالیباف اصل اضافه کرد: اوراق سلف مختص به ایران نیست و ویژگی آن نوآوری است در سال جاری اوراق آتی سهام در بورس را داشتیم و در سال گذشته معاملات آپشن و اوراق سهام که در حال نهایی شدن است و امسال اوراق اختیار فروش تبعی که یکی از این ابزارهای معاملاتی سلف در بازارهای مالی دنیا است پیشنهاد این طرح به کمیته فقهی فرستاده شده و بعد از امکان سنجی و مطالعه وارد بازار سرمایه می شود  معمولا هر ابزار جدید قبل از ورود به  بازار سرمایه باید از نظر شرع و مقدسات بررسی شود ومعاملات سلف هم در حال بررسی اشت.

در پایان هامونی در خصوص ساختمان جدید فرابورس خاطر نشان کرد: بحث افزایش سرمایه از محل سود انباشته سرمایه ۲۰ میلیارد تومان بوده که برای ساخت این ساختمان هزینه شده و در هفت ماه آینده به بهره برداری می رسد شرکت فرابورس نیز به ساختمان جدید نقل و مکان خواهد شد و در این ساختمان تالار امکان سنجی برای کارگزارن پیش بینی شده است .

گزارش: حبیبه رحیمیان

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×