اخبار نساجی

تضمین خوراک با قیمت مناسب طی ۱۵ سال از شوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 

معاون وزیر نفت گفت: این شرکت موظف است زیرساخت‌های لازم و عوامل انگیزه بخش برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را فراهم کند

عباس شعری مقدم و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش IPF که مقارن با پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی است گفت: این همایش تا حدودی با همایش‌های دیگر اختلاف دارد و این اختلاف صرفا ناشی از تغییر ساختار اخیر شرکت است.در همایش‌های گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب یک شرکت هلدینگ بزرگ که در زیر مجموعه‌اش بیش از ۵۰ شرکت تولیدی و خدماتی فعالیت می کردند ظاهر می‌شد ولی امسال با ساختاری کامل جدید و متفاوت در این همایش حضور یافته است.

وی با اشاره به واگذاری کلیه شرکت‌های فرعی و تابعه NPC به جز شرکت‌های پژوهش و فناوری، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و طرح چهار میلیارد دلاری دماوند گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی، وظیفه توسعه‌ای هم بر عهده دارد. اما این بار صرفا باید از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کنند. بنابراین در این راستا به ظرفیت رساندن تولید مجتمع‌های موجود مدنظر است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: در حال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالیانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک فقط از ۶۸ درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شعری مقدم تاکید کرد: حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده در سال وجود دارد که می تواند با اعمال پاره‌ای از اقدامات مدیریتی، به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم کمک به رفع موانع اجرای ۶۰ طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت‌های گذشته که پیشرفت‌هایی از ۱۰ درصد تا بیش از ۹۰ درصد دارند گفت:‌با بهره داری از این طرح‌ها ظرفیت ۶۰ میلیون تنی به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که تامین منابع ارزی مشکل عمده طرح‌ها است گفت:‌ تلاش می شود منابع ارزی از مسیرهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود.

شعری مقدم با ابراز امیدواری نسبت به این که چهار طرح از طرح‌های ۶۰ گانه مذکور در سال جاری به تولید برسد گفت:‌در این صورت سالیانه دو میلیون تن به ظرفیت‌های موجود افزوده می‌شود.

وی از دیگر اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۳۶ طرح جدید که عمدتا براساس خوراک گاز متان طراحی شده‌اند گفت: اجاره این طرح‌ها به ۴۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند که در صورت رسیدن به بهره برداری ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی از سالیانه ۱۸۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که توسعه آتی صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در چهار قطب دیگر در سواحل خلیج فارس و یا دریای عمان شکل خواهد گرفت گفت: قطب اول در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه خواهد بود. دراین منطقه علاوه بر صنعت پتروشیمی، صنایع فولاد و‌آلومینیوم نیز دایر خواهند شد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد جاسک قطب دوم است که در ساحل دریای عمان بلافاصله بعد از تنگه هرمز قرار دارد. این منطقه در آینده قطب مهم صنعتی دیگر از جمله صنایع پتروشیمی خواهد بود. قطب سوم نیز در منطقه آزاد چابهار است که در این منطقه بخش خصوصی اقدام به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای احداث ۱۷ مجتمع کرده است که ۳۰ میلیون تن انواع محصولات پایه پتروشیمیایی تولید می‌کند. در این منطقه ۱۶واحد میان دستی پتروشیمی نیز احداث خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر در شمال چابهار قطب چهارم که در حال حاضر مراحل انجام مطالعات مقدماتی را طی می‌کند.علاوه بر چهار قطب فوق احداث چهار طرح مگاتنی متانول و اوره/ آمونیاک با ظرفیت‌های بالای یک میلیون تن نیز در جزیره لاوان و تعدادی واحدی GTP در داخل سرزمین نیز مدنظر قرار دارد.

شعری مقدم با اشاره به این‌که در آینده گاز طبیعی به وفور در ایران در دسترس خواهد بود گفت:‌ شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نظر دارد با استفاده از تکنولوژی‌های GTP / GTO انواع اولفین‌ها را در داخل سرزمین تولید کند چرا که این محصولات می‌توانند نقش مهمی در توسعه صنایع پایین پتروشیمی بازی کنند، بنابراین در هر نقطه از کشور که آب و گاز طبیعی به وفور یافت می شود اجازه اجرای این نوع طرح‌ها داده خواهد شد.

وی در پایان با تقاضایی از حاضرین در راستای تبادل تحولات تکنولوژیکی گفت: امیدوارم دستاوردهای این اجلاس بتواند زمینه توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت راهبردی پتروشیمی در ایران را فراهم کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×