اخبار فرش ماشینی

نخ‌هایی که رنگ لباس را تغییر می‌دهند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

محققان آمریکایی به تازگی نخی ابداع کرده‌اند که به راحتی و در چشم بر هم زدنی تغییر رنگ می‌دهد و رنگ لباس را عوض می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Sciencealert، اگر شما هم جزء افراد تنوع‌طلبی هستید که مدام لباس‌های رنگارنگ بپوشید، بهتر است ابداع جدید محققان آمریکایی را آزمایش کنید. آنها به تازگی نوعی نخ هوشمند تولید کرده‌اند که در یک لحظه باعث تغییر رنگ لباس می‌شود و در واقع، لباس فرد مانند یک صفحه نمایشگر لمسی عمل می‌کند که پوشیده می‌شود.

فناوری به کار رفته در این نخ به Ebb معروف است و حتی باعث می‌شود لباس مشکی شما، سبز‌رنگ شود. محققان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک از این فناوری جدید در انواع لباس‌های هوشمند استفاده کنند.

نخ‌های تغییردهنده رنگ، رنگ‌های خود را در واکنش به بارهای الکتریکی تغییر می‌دهند. این فناوری بخشی از پروژه «جکوارد» گوگل است که براساس آن محققان تلاش می‌کنند قابلیت حساسیت به لمس را روی لباس‌ها تعبیه کنند به طوری که فرد با لباس خود تعامل و ارتباط داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ویدئویی نیز از سوی محققان دانشگاه «یو سی برکلی» کالیفرنیا منتشر شده که بخشی از این فناوری را به تصویر می‌کشد. محققان با کمک فناوری Ebb، قصد دارند پارچه لباس را به گونه‌ای طراحی کنند که مانند جوهر الکترونیکی عمل کند. بنابراین، علاوه بر تغییر رنگ بافت لباس، کاربر می‌تواند با نگاه کردن به مچ لباس خود، تماس‌های از دست رفته یا پیام‌های دریافتی را چک کند. از سوی دیگر، این لباس بسته به حالات روحی فرد تغییر رنگ می‌دهد.

محققان نخ‌های رسانا را با رنگدانه‌های حرارتی می‌پوشانند و با طراحی بافت اشکال هندسی و قلاب‌بافی، اثرات زیبایی شناختی را روی بافت لباس ایجاد می‌کنند. رنگدانه‌های حرارتی رنگ‌ها را به آهستگی تغییر می‌دهند و محققان آن را روی بافت پارچه به کار می‌برند و در نهایت تصاویر متحرکی را ایجاد می‌کنند که روی نخ‌های بافت حرکت می‌کنند.

محققان در کنار تغییر رنگ بافت پارچه لباس، روی پروژه «جکوارد» نیز کار می‌کنند که چگونه می‌توانند حسگرهای لمسی را در بافت شلوارهای جین تا صندلی‌های خودرو جاسازی کرد و بافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×