اخبار نساجی

احیای یک برند قدیمی صنعت نساجی

گروه صنعت و معدن- برند قدیمی نساجی کشور در آستانه احیای دوباره قرار دارد.
نساجی مازندران که چندی پیش تعطیلی کارخانه و بیکاری نیروی های کار خود را اعلام کرده بود، بعد از چند سال و با حضور سرمایه گذار ترکیه ای بار دیگر جان تازه گرفته است تا این دفعه برای اولین بار بخش دوزندگی را نیز به زنجیره تولید خود بیفزاید.

خبرنگار «دنیای اقتصاد» به سراغ مسوولان و آگاهان حوزه نساجی رفت تا از چند و چون روند احیای نساجی مازندران آگاه شود.
برخی واحدها فعالند
«مهدی اسلام پناه» مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن در گفت وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه سرمایه گذار ترکیه ای طبق برنامه پیش می رود و کارشناسان خودش را نیز آورده است، گفت: «تا الان تعدادی از خطوط تولید فعال شده است که این خطوط تولید باعث اشتغال عده زیادی و پرداخت حقوق های معوق شده است.»
وی با اشاره به اینکه روند کار خوب پیش می رود، ادامه داد: «هنوز کار وجود دارد. بخشی از ماشین آلات وارد شده است و طبیعی است که وارد کردن ماشین آلات کار راحتی نیست و زمان بر خواهد بود.»
وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه ماشین آلات از چه کشوری وارد می شوند، گفت: «بالاخره سرمایه گذار از ترکیه است و به احتمال زیاد از ترکیه وارد می شود و برخی از آنها ممکن است از اروپا نیز وارد شود.»
۱۰۷ میلیون یورو تحقق یافت
«اسلام پناه» با بیان اینکه بانک ملی اعتباراتی برای سرمایه گذار ترکیه ای در دو مقوله تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی در نظر داشته است، توضیح داد: «تسهیلات ارزی آن نیاز به گشایش اسناد اعتباری دارد. ۱۳۰میلیون یورو حجم سرمایه برای طرح و توسعه و احیای این کارخانه در نظر گرفته شد که تا الان ۱۰۷میلیون یورو آن تحقق یافته است و حدود یک میلیارد و نیم نیز تسهیلات ریالی برای گردش مالی داده شده است.»
سهامداران عمده
مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن اظهار کرد: «سهامداران عمده این کارخانه شامل، بانک ملی ایران و شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران با ۶۵ درصد سهم، سازمان خصوصی سازی ۸/۲۳ درصد و سرمایه گذار غدیر با هشت درصد است.»
شاغل ها ۹۲۰ نفر هستند
وی در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره تعداد نیروی کار مشغول در این کارخانه گفت: «الان ۹۲۰ نفر مشغول به کار هستند که در صورت تکمیل کارخانه به چند هزار تا نیز می تواند برسد. به طور کلی صنایع نساجی حداقل پنج برابر صنایع دیگر قدرت اشتغالزایی و ارزآوری دارد.»
مرحله نصب و راه اندازی
«علیرضا حائری» دبیر انجمن نساجی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به تشریح روند نوسازی و بهسازی کارخانه نساجی مازندران پرداخت و گفت: «کارهای ماشین آلات و تکمیل و رنگرزی، سوله، تاسیسات، جذب نیروی انسانی و آموزش این کارخانه انجام شده است و الان به مرحله نصب و راه اندازی رسیده است.»
دوزندگی برای اولین بار
وی ادامه داد: «سرمایه گذار و کارشناسان برنامه خود را به این شکل پیش بردند که کار را از انتهای زنجیره تولید شروع کرده اند؛ یعنی از دوزندگی. بخش دوزندگی قبلادر این کارخانه نبوده و برای اولین بار ایجاد شده است. ریسندگی، بافندگی و رنگرزی بخش های مختلف این کارخانه بود که الان بخش رنگرزی به روز شده است و دوزندگی برای اولین بار اضافه شده است.»
«حائری» تصریح کرد که در زمان مدیریت قبلی کلیه ماشین آلات و حتی تیرآهن های کارخانه شماره یک این مجموعه فروخته شد و دوباره الان برقرار شده است.
به گزارش خبرنگار ما، کارخانه های نساجی مازندران تنها مجموعه کارخانه های نساجی کشور است که با جذب سرمایه گذار خارجی عملیات نوسازی و بهسازی آن در حال انجام است.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۴۵۷ به تاریخ ۲۴/۶/۹۰، صفحه ۳ (صنعت و معدن)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×