اخبار نساجی

ترکیب پارلمان نهم چگونه خواهد بود؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترکیب پارلمان نهم چگونه خواهد بود؟

برندگان انتخابات مجلس

ترکیب پارلمان نهم چگونه خواهد بود؟ با شمارش آرای انتخابات مجلس نهم، فهرست انتخاب شدگان نهایی در شماری از حوزه‌های کوچک مشخص شد که نشان از تغییرات گسترده نسبت به مجلس هشتم داشت؛ در شهرهای بزرگ و به ویژه در پایتخت، اما شمارش آرا به طول انجامید؛ هر چند با انتشار اولین فهرست رسمی از رتبه‌بندی ۶۰ کاندیدای تهران از سوی رییس ستاد انتخابات کشور، ترکیب کلی برندگان انتخابات در این شهر نیز مشخص شد. آنطور که صولت مرتضوی گفته است، تا عصر دیروز و با شمارش آرای حدود ۴۰ درصد صندوق‌ها غلامعلی حداد عادل، محمدحسن ابوترابی فرد، علیرضا مرندی و مرتضی آقاتهرانی بالاترین آرا را به دست آورده‌اند. در میان جبهه‌های انتخاباتی، اما از ۴۰ نفر برتر در تهران جبهه متحد اصولگرایان با ۲۲ نماینده بیشترین کاندیداهای حاضر را دارد و جبهه پایداری ۱۹ نام را به خود اختصاص داده است. البته ۵ نفر از این تعداد میان دو فهرست یادشده مشترک است. فهرست‌های صدای ملت (منتقدین دولت) و جبهه مردم‌سالاری هم با سه نام مشترک در میان این ۴۰ نفر حضور دارند. جبهه توحید و عدالت (حامیان دولت)، اما در این فهرست ۴۰ نفره ۶ نامزد دارد که همه آنها از مشترکات با فهرست‌های جبهه متحد و جبهه پایداری هستند.

نتایج اولیه انتخابات مجلس نهم
جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری در پایتخت پیشتاز فهرست‌های انتخاباتی هستند
دنیای اقتصاد- انتخابات مجلس پایان یافت و نتایج اولیه آن اعلام شد. نتایجی که البته در برخی از حوزه‌ها قطعی بود و در سایر حوزه‌ها کار شمارش آرا همچنان ادامه دارد و ممکن است به دور دوم هم کشیده شود؛ مثل شهر تهران.
فهرستی هم که از پیشتازان فهرست تهران اعلام شد، بر خلاف دوره هشتم با تغییرات قابل‌توجهی همراه بود و بر اساس آخرین فهرستی که از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شده است، تاکنون کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان (مشتمل بر اصولگرایان سنتی، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان) اکثریت نسبی فهرست ۴۰ نفر اول را از آن خود کردند. پس از جبهه متحد، رتبه بعدی را در این فهرست نامزدهای جبهه پایداری (حامیان اصولگرای دولت) به خود اختصاص داده‌اند و اقلیت را فهرست‌های صدای ملت (منتقدین دولت)، جبهه مردم سالاری و جبهه توحید و عدالت (حامیان دولت، منسوب به مشایی) تشکیل می‌دهند. به این ترتیب و تا به اینجای کار، فهرستی ترکیبی از لیست‌های اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم به عنوان ۴۰ نفر اول تهران (که در نهایت و پس از برگزاری دور دوم، ۳۰ نفر از آنها به مجلس راه می‌یابند) اعلام شده است. نکته قابل توجه در فهرست این دوره تهران تفاوت آن با فهرست تهران برای مجلس هشتم است. به طوری که در انتخابات مجلس هشتم، فهرست جبهه متحد اصولگرایان با تغییراتی جزئی و اندک، برنده انتخابات شد. اما در این دوره علاوه بر ترکیبی بودن، رتبه‌های قرار گرفتن کاندیداها با نوساناتی همراه بود، هر چند این نوسانات دامن نفر نخست این فهرست را نگرفت و در همه ساعت‌های اعلام نتایج، غلامعلی حدادعادل همچنان اولین نفر فهرست بود. اما آنچه از خبرها بر‌می‌آمد در ساعت‌های نخست دیروز علی مطهری نفر دوم تهران اعلام شده بود که در ساعت‌های بعدی با نزول به رتبه هشتم رسید. ضمن اینکه تا قبل از اعلام فهرست ۴۰ نفره از سوی صولت مرتضوی در ساعات پایانی روز گذشته، فهرستی از ۳۰ نفر اول تهران اعلام شده بود که در آن ترتیب قرار گرفتن کاندیداها تا حدودی متفاوت از فهرست دوم بود. به طوری که علیرضا محجوب از نفر پانزدهم لیست اول به نفر سی و یکم در فهرست دوم رسید و حمید رسایی از نفر سی ام فهرست اول به نفر نوزدهم فهرست دوم ارتقا پیدا کرده بود. براساس گزارش‌ها، یکی از کاندیداهای همنام با اسماعیل کوثری، نماینده کنونی تهران در مجلس هم به اتفاق خود او در میان ۶۰ نفر برتر تهران قرار گرفته است. در مجموع ۲۲ نفر از فهرست ۴۰ نفره ترکیبی را نامزدهای جبهه متحد تشکیل می‌دهند که ۵ نفر آن با جبهه پایداری اشتراک دارد و ۱۹ نفر را نامزدهای جبهه پایداری تشکیل می‌دهند که ۵ نفر آن با جبهه متحد مشترک است و فهرست صدای ملت و مردم‌سالاری هم هر کدام سه نامزد را به خود اختصاص داده‌اند که هر سه آنها میان این دو فهرست مشترک است. جبهه توحید و عدالت هم در این فهرست ۴۰ نفره ۶ نامزد دارد که سه نفر از آن با جبهه پایداری، دو نفر با جبهه متحد و یک نفر با هر دو این جبهه‌ها مشترک است. این فهرست ترکیبی حاصل شمارش آرای ۱۹۵۶ صندوق از مجموع ۴ هزار و ۱۶۸ صندوق حوزه انتخابیه تهران است که نفرات اول تا سوم آن یعنی غلامعلی حدادعادل ۴۰۵ هزار رای، محمدحسن ابوترابی‌فرد ۲۴۵ هزار رای و علیرضا مرندی ۲۴۰ هزار رای را به خود اختصاص دادند.

قم، تبریز، اصفهان
همچنین به گزارش مهر، نتایج آرا در برخی از شهرهای برزگ کشور مثل اصفهان، تبریز و قم هم اعلام شد. بر این اساس حضور حسن کامران، احمد سالک، نیره اخوان و عباس مقتدایی از اصفهان در مجلس قطعی شده و انتخابات برای نفر پنجم هم به دور دوم کشیده شده است. همچنین گزارش شده که از حوزه انتخابیه تبریز محمد حسین فرهنگی و مسعود پزشکیان به عنوان نفرات قطعی انتخاب شده‌اند و ۴ نماینده باقی‌مانده این حوزه نیز برای ورود به مجلس باید در دور دوم به رقابت بپردازند. اما از حوزه انتخابیه قم علی اردشیر لاریجانی، رییس مجلس هشتم، رضا آشتیانی و احمد امیرآبادی به مجلس راه یافتند. علی اردشیر لاریجانی با کسب ۲۷۰ هزار و ۳۸۲ رای اول را در حوزه انتخابیه قم کسب کرد.

دور دومی‌ها
نتایج انتخابات در تهران و شهرهای بزرگ در حالی اندک اندک تکمیل می‌شود که انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخابیه به دور دوم کشیده شده و از طرفی برخی از چهره‌های نام آشنای مجلس هشتم هم از راهیابی به نهمین مجلس جا مانده‌اند. طبق ماده ۹ قانون انتخابات مجلس، «چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان، اکثریت حداقل یک‌چهارم آرا حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد؛ زمان انجام مرحله دوم انتخابات را یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد.»

آنها که بازماندند
از دور دومی‌ها که بگذریم به چهره‌هایی می‌رسیم که این دوره از ورود به مجلس بازماند و البته تعدادی از آنها هم از نام آشنایانی بودند که حتی بر صندلی‌های هیات رییسه مجلس تکیه زده بودند، اما در این دور نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند. از جمله کسانی که عدم پیروزی آنها در انتخابات تعجب همگان را برانگیخت، احمد ناطق‌نوری برادر حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری و نماینده هفت دوره شهرستان نور در مجلس بود. در کنار ناطق نوری، می‌توان به رای نیاوردن برخی از چهره‌های اصلاح طلب این دوره از مجلس هم اشاره کرد که از آن جمله مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و دبیر کل جبهه مردم‌سالاری است که با همین عنوان هم لیستی را برای انتخابات ارائه کرده بود. محمدرضا خباز نماینده کاشمر در مجلس هشتم و یکی از چهره‌های اقتصادی مجلس و از اعضای حزب اعتماد ملی هم نتوانست وارد مجلس نهم شود. قدرت الله علیخانی نماینده قزوین و از اعضای فراکسیون اقلیت که سابقه حضور در ادوار مختلف مجلس را هم داشت، در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم حذف شد. از چهره‌های بیشتر شناخته شده اقلیت مجلس می‌توان به محمدرضا تابش اشاره کرد که از حوزه انتخابیه اردکان به پیروزی رسیده است و البته سید محمدمهدی پورفاطمی عضو اقلیت مجلس هفتم هم در این دوره توانسته بار دیگر از حوزه دشتی و تنگستان وارد مجلس شود. از تازه وارد‌ها همچنین می‌توان به ایرج ندیمی اشاره کرد که از حوزه لاهیجان و سیاهکل به مجلس راه یافت. او پس از آنکه نتوانست به مجلس هشتم راه پیدا کند، مدتی را در پست معاونت پارلمانی وزارت صنایع به ایفای نقش پرداخت. از دیگر کسانی که در مجلس هشتم حضور داشتند، اما از ورود به مجلس نهم بازماندند، می‌توان به حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی، علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آبادغرب، محمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و از حامیان دولت، ستار هدایتخواه نماینده حامی دولت از بویراحمد، جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب و از اعضای هیات رییسه، علی بنایی نماینده قم، جاسم ساعدی نماینده شوش دانیال و عضو هیات رییسه مجلس، علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری، کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا که با خواندن شعرهایش در مجلس مشهور بود، ولی اسماعیلی نماینده گرمی و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس (و از حامیان دولت) و محمدمهدی مفتح نماینده رزن و سخنگوی همیشگی کمیسیون تلفیق بودجه نام برد. پروین احمدی‌نژاد خواهر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز از دیگر کسانی بود که در این عرصه به موفقیت دست پیدا نکرد. او که از حوزه انتخابیه گرمسار محل تولدش کاندیدا شده بود، نتوانست اکثریت آرا را کسب کند و باید اکنون فقط به حضور در شورای شهر تهران اکتفا کند. همچنین حجت‌الااسلام ذوالنور که از عضویت در سپاه به خاطر حضور در مجلس استعفا داد، نتوانست در حوزه انتخابیه خود قم به پیروزی برسد.

مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات
میزان مشارکت در انتخابات از موضوعات مهمی بود که روز گذشته آمار مقدماتی آن از زبان وزیر کشور اعلام شد. به گفته مصطفی محمد نجار، براساس برآوردهای اولیه میزان مشارکت مردمی در انتخابات حدود ‌٢/ ‌۶۴ درصد بوده است. به گزارش ایسنا، وی اعلام کرد: در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات میزان مشارکت ‌۴٨ درصد بوده است. همچنین در شهرستان‌های تهران میزان مشارکت ‌٧٣ /‌۵۶ بوده است که میانگین کل در استان تهران به ‌۵٢ درصد می‌رسد. نجار اعلام کرد: در سطح کشور ‌٢ /‌۶۴ درصد مشارکت داشته‌ایم که بالاترین مشارکت مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد با مشارکت ‌٨٨ درصدی بوده است. نجار همچنین گفت: کل آرای ماخوذه ‌٢۶ میلیون و ‌۴٧٢ هزار و ‌٧۶٠ نفر بوده است. وی افزود: از ‌۴۵ حوزه که شمارش آرای آنها نهایی شده، ‌١٣۵ نماینده پس از تایید شورای نگهبان به مجلس راه می‌یابند. وی همچنین اظهار کرد: طی یکی، دو روز آینده نتایج نهایی انتخابات را در کل حوزه‌های انتخابیه به مردم اعلام می‌کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.


ترکیب پارلمان نهم چگونه خواهد بود؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×