اخبار نساجی

۸۰ هزار بافنده فرش دستباف در کرمان فعالند

80 هزار بافنده فرش دستباف در کرمان فعالند

سرپرست سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان کرمان از فعال بودن ۸۰ هزار بافنده و تولید کننده فرش دستباف در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد عابدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته فرش دستباف استان کرمان اظهار داشت: سرانه تولید فرش دستباف استان کرمان دو متر‌ مربع است و حدود ۱۵۰ هزار متر‌ مربع فرش دستباف در سال، در استان کرمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ هزار بافنده و تولید کننده فرش دستباف در استان کرمان فعال هستند‌، خاطر‌نشان کرد‌: از این تعداد ۳۴ هزار قالیباف تک‌باف که به صورت پاره‌وقت، نیمه‌وقت و یا تمام‌وقت فعالیت می‌کنند از اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کارت شناسایی دریافت کردند.

عابدی‌نژاد با بیان اینکه تعداد ۳۲ هزار و ۷۰۰ بافنده فرش برای استفاده از مزایای بیمه تأمین اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان معرفی شده‌اند، افزود: این بیمه شامل بیمه از کارافتادگی و بازنشستگی بافندگان فرش است و تاکنون ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر از معرفی شوندگان زیرپوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به کیفیت فرش دستباف استان کرمان عنوان کرد: کرمان جزو چهار استان مطرح کشور در فرش دستباف بوده و ثبت جهانی فرش، طرح و نقشه‌های آن در دست اقدام است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عباس معتمد کارشناس کار‌ و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز از وجود ۹ هنرستان کار و دانش که رشته فرش را در سطح استان کرمان آموزش می‌دهند، خبر داد و گفت: هر سال حدود ۲۷۰ دانش‌آموز در این رشته موفق به اخــذ دیپلم می‌شوند.

وی از تدریس سرفصل‌های آموزشی این رشته شدیدا انتقاد کرد و افزود: با توجه به اصالت فرش دستباف کرمان سرفصل‌های دروس این رشته تحصیلی مربوط به تبریز و اصفهان است و باید اصلاح شود.

جلوگیری از ورود مواد اولیه نامرغوب فرش به استان و تشکیل صندوق ضمانت خرید فرش دستباف در راستای حمایت از بافندگان از دیگر پیشنهادات مطرح شده از سوی دیگر اعضای کمیته فرش دستباف استان کرمان بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×