اخبار فرش ماشینی

تراز منفی تجاری صنعت نساجی در سال ۹۵

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت نساجی، سال ۱۳۹۵ را نیز با تراز منفی در بخش بازرگانی و تجارت سپری کرد.

علیرضا حائری، دبیر سابق انجمن صنایع نساجی در یادداشتی به تحلیل تراز تجاری این صنعت در سال گذشته پرداخته است: در حالیکه مجموع صادرات محصولات این صنعت در سال ۱۳۹۵ اندکی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار میباشد، لیکن واردات آن در همین مدت به بیش از ۱ میلیارد و ششصد میلیون دلار رسیده است که ترازی منفی را برای این صنعت در سال ۹۵ رقم زده است.

به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از خبرگزاری مهر، صادرات این صنعت در حالی چند سالی است که حول و حوش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار نوسان دارد که بر مبنای هدف گذاری انجام شده در برنامه راهبردی وزارت صنعت که در سال ۹۴ رونمایی گردید، قرار است که ارزش این صادرات تا سال ۱۴۰۴ به رقم ۳ میلیارد دلار برسد، لیکن به نظر نمیرسد که برنامه مدونی برای حصول به این هدف که خیلی هم جاه طلبانه به نظر نمیرسد، تدوین و در دست اجرا باشد.

ذیلا نگاهی می اندازیم به وضعیت صادرات و واردات محصولات نساجی در سال ۱۳۹۵ :

صادرات :

مجموع کل صادرات صنایع نساجی در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۲۰ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با یک درصد رشد روبرو بوده است .

طبق روال سالهای اخیر، کف‌پوش‌ها با ارزش صادراتی حدود ۲۸۰ میلیون دلار که ۴۵ درصد ارزش کل صادرات محصولات نساجی را شامل می‌گردد، صدرنشین صادرات محصولات صنایع نساجی می‌باشد که این نشاندهنده رشد و توسعه مطلوب این رشته صنعتی در کشور می‌باشد، هرچند که ظرفیت تولید و صادرات این محصول بسیار فراتر از این مقدار می‌باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صادرات انواع  پوشاک نیز با حدود ۵۰ میلیون دلار، سهمی ۸ درصدی از کل صادرات نساجی دارد که با هدف اعلام شده یک میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ بسیار فاصله داشته و تقریبا غیر قابل حصول به نظر میرسد.

انتظار میرود تا دفتر نساجی وپوشاک وزارت صنعت،   برنامه ۸ ساله خود تا افق ۱۴۰۴ را برای رسیدن به هدف ۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات صنایع نساجی و همچنین یک میلیارد دلاری برای صادرات پوشاک را تدوین و اعلام عمومی نماید تا امکان ارزیابی و رصد سالیانه فعالیت‌های صادراتی این صنعت مهیا باشد.

واردات :

مجموع کل واردات محصولات صنایع نساجی در سال ۱۳۹۵ بالغ برجدود یک میلیارد و ششصد میلیون دلار میباشد که چنانچه رقم ۳۰۰ میلیون دلاری واردات ماشین الات را نیز به آن اضافه نماییم به رقمی حدود یک میلیارد و نهصد میلیون دلار می‌رسیم که اندکی بیش از ۳ برابر ارزش واردات می‌باشد.

واردات انواع پارچه با رقمی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار در صدر این واردات جای گرفته است. واردات پارچه در سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۷۰ درصد رشد را نشان میدهد که لطمه بزرگی به صنعت پارچه بافی کشور وارد می‌نماید.

واردات پارچه چادر مشکی نیز با رشدی معادل ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۲۵ میلیون دلار رسیده که همچنان از اقلام عمده وارداتی کشور می‌باشد و لزوم تاسیس واحدهای ملی تولید این محصول در کشور را یادآوری می‌نماید.

از دیگر اقلام عمده وارداتی به کشور انواع الیاف به مبلغی در حدود ۴۴۰ میلیون دلار و انواع نخ به مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار می‌توان اشاره کرد.

هر چند واردات ماشین آلات و مواد اولیه مانند انواع الیاف نشان از فعال بودن تولید و توسعه در این صنعت دارد لیکن واردات محصولات آماده و نهایی همچون پارچه و پوشاک از نقاط ضعف این صنعت به شمار می‌رود.

فراموش نکنیم که واردات ۲ میلیارد دلاری این صنعت از طریق مبادی رسمی صورت پذیرفته و برای اینکه به رقم واقعی واردات این صنعت پی ببریم باید حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات از طریق قاچاق و مبادی غیر رسمی را نیز اضافه نماییم که آنگاه به رقم واردات حدود ۵ میلیارد دلاری محصولات این صنعت در سال ۹۵ میرسیم که در اینصورت در ازای هر یک دلار صادرات معادل ۸ دلار واردات انجام پذیرفته است که برای این صنعت کهن با بیش از ۹۰۰۰ واحد تولیدی پروانه دار قابل قبول نمی‌باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×