اخبار فرش ماشینی

تراز تجاری کشور علیرغم کاهش مبادلات تجاری بهبود پیدا کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تراز تجاری کشور علیرغم کاهش مبادلات تجاری بهبود پیدا کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حمید صافدل چهارشنبه شب در همایش معاونین توسعه تجارت خارجی استانهای سراسر کشور در مشهد ، اهداف کمی صارداتی برنامه پنجم را مبنای مقامات عالی نظام در شرایط غیرتحریمی برای رشد اقتصادی دانست و افزود: علیرغم فشارهای همه جانبه قدرت هی جهانی برای جلوگیری از صدور برند ایرانی به بازارهای بین المللی، در سال ۱۳۹۱؛ بالغ بر۳۲.۵ میلیارددلار کالا صادر شد که این عدد معادل ۹۱.۵ درصداز اهداف ­­کمی مورد نظر بوده است.

صافدل گفت: در میان گروههای کالایی صادراتی، گروه محصولات صنعتی با عملکرد ۱۴.۸ میلیارد دلاری و گروه فرش و صنایع دستی با صادرات ۰.۵ میلیارد دلاری، به ترتیب بیشترین و کمترین سهم از صاردات کالاهای غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

وی سال گذشته را یکی از حساسترین و چالشی ترین سالهای حوزه تجارت خارجی ارزیابی کرد و با بیان اینکه تهدیدهای بین المللی تبدیل به فرصت شده و در آینده منشأ تحولات اساسی در تجارت خواهد بود، اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی از جمله سیاستهایی است که کشورهای در حال توسعه مانند اقتصاد چین برای نزدیک شدن به سطح رقابت بین المللی و حمایت از صادرات اتخاذ می کنند که در ایران نیز، این میهمان ناخوانده که از جانب تحریم ها به اقتصاد ایران تحمیل شد، باعث کمک به حرکت به سوی نزدیک شدن ارزش ریالی واردات به صادرات گردید.

وی افزود: در شرایط کنونی باید سعی کنیم فواید حاصل از این سیاست اقتصادی را حداکثر و هزینه های مترتب بر آن را حداقل کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز این امکان را فراهم کردتا تعرفه های واردات را تعدیل و ۴۵ تا ۵۵ درصد کاهش دهیم که این موضوعی است که به خودی خود شرط لازم برای پیوستن به تجارت بین الملل و الحاق به WTO را فراهم می کند.

صافدل ضمن تأکید بر مدیریت واردات در جهت بهبود تولیدات صادراتی و رفع مشکلات بنگاههای تولیدی صادراتی گفت: با استفاده از تهاتر می توان نیازهای وارداتی کشور را تأمین و مشکل کمبود ارزی واردات را تا حدودی بر طرف نمود .

صافدل گفت: اهداف تعیین شده در طول برنامه پنجم توسعه کشور و همچنین سند راهبرد ملی توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان مبنای برنامه ریزی صادراتی در سال جاری قرار خواهد گرفت که امید است با حمایت همه نهادها و دستگاههای اجرایی ذیربط؛ اهداف مندرج در این اسناد بالادستی محقق گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×