اخبار نساجی

دخالت وزارت جهاد در خصوص واردات پنبه توجیه پذیر نیست

دخالت‌های وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه فاقد توجیه منطقی است/وزارت جهاد کشاورزی به بهانه حمایت از تولیدات داخلی بر واردات پنبه تعرفه وضع کرده این در حالی است که کل تولیدات داخلی نمی‌تواند نیاز صنایع را پوشش دهد.

ایلنا: دبیر اتحادیه صنایع نساجی و پوشاک گفت: امروز بخش‌های مختلف با سیاستگذاری‌های خود دست و پای صنعت نساجی را بسته‌اند و از سوی دیگر توقع رشد و تحرک در این حوزه را دارند.

مهدی یکتا، در گفت‌و‌گو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات صنایع نساجی کشور تامین مواد اولیه مورد نیاز از جمله پنبه است، افزود: متاسفانه به واسطه سیاست‌های غیرمنطقی، طی سال‌های اخیر همزمان با فصل برداشت پنبه در کشور، تعرفه واردات این محصول افزایش می‌یابد که حاصل این رویکرد تشدید مشکلات برای فعالان بخش خصوصی است.

وی با اشاره به کاهش تولید پنبه در داخل کشور، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن پنبه در داخل کشور تولید می‌شود این در حالی است که نیاز صنایع نساجی به پنبه حدود ۱۶۰ هزار تن در سال است.

یکتا معتقد است: پنبه جزو مواد اولیه صنعتی محسوب می‌شود که واردات آن با هدف استفاده در صنعت صورت می‌گیرد، بنابراین واردات آن به کشور با ایجاد ارزش افزوده همراه است. بر این اساس دولت به جای اینکه از واردات این محصول به کشور حمایت کرده و حتی به آن یارانه بدهد، ورود پنبه را محدود کرده و بر آن تعرفه‌های سنگین وضع می‌کند.

وی عنوان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی به بهانه حمایت از تولیدات داخلی بر واردات پنبه تعرفه وضع کرده این در حالی است که کل تولیدات داخلی نمی‌تواند نیاز صنایع را پوشش دهد. اگر مسئولان جهاد کشاورزی واقعا دغدغه حمایت از کشاورز داخلی را دارند به این سوال پاسخ دهند که چه شد ما که روزی خود صادرکننده پنبه به جهان بودیم، امروز به واردکننده آن تبدیل شده‌ایم؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یکتا ادامه داد: این سوال مطرح است که آیا میزان نظارت و سیاستگذاری که مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص پنبه و واردات آن به کشور دارند، به‌‌ همان میزان بر واردات دیگر محصولات کشاورزی مثل میوه هم اعمال نظارت می‌کنند؟

دبیر اتحادیه صنایع نساجی متذکر شد؛ پنبه محصولی است که جنبه صنعتی داشته، ‌ بنابراین دخالت‌های وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه فاقد توجیه منطقی است. امروز بخش‌های مختلف با سیاستگذاری‌های خود دست و پای صنعت نساجی را بسته‌اند و از سوی دیگر توقع رشد و تحرک در این حوزه را دارند.

یکتا خاطرنشان کرد: اگر مشکل تامین مواد اولیه و رفع موانع واردات پنبه به کشور حل شود، این صنعت توانمندی آن را دارد که در مدت زمان کوتاهی جهشی قابل توجه داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×