اخبار نساجی

انتقاد از منفی بودن تراز تجاری ایران و روسیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

انتقاد از منفی بودن تراز تجاری ایران و روسیه

    با توجه به معضلات بانکی و مشکلات حمل و نقل ریلی تراز تجاری بین دو کشور ایران و روسیه منفی است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران دیروز شنبه در نشستی با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران اظهار کرد: باید حجم مبادلات بین دو کشور ایران و روسیه بسیار بیشتر شود.

وی ادامه داد: چرا باید حجم مبادلات با کشور چین تا این حد زیاد باشد ولی مبادلات ایران و روسیه تا این میزان کم باشد.

او با بیان این که حتما باید از شرایط بیشتر استفاده کرده و روابط خود را با کشور روسیه افزایش دهیم، اظهار کرد: خصوصی سازی در روسیه با توفیق زیادی همراه بوده و ما باید همکاری‌ها را در این زمینه نزدیک‌تر کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شافعی با اشاره به این که در چند سال اخیر محدودیت‌های زیادی بین مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و روسیه به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: روسیه از معدود کشورهایی بود که به ایران کمک کرد تا بتواند برخی مشکلات خود را برطرف کند.

وی افزود: با توجه به پیمان‌نامه‌های ویژه‌ای که روسیه با کشورهای اطراف ایران دارد خود می‌تواند زمینه‌ای برای ورود سه جانبه فراهم کند و در این راستا منفعت زیادی ببرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که روابط بانکی بین دو کشور پیشرفت خوبی نداشته است، تصریح کرد: این در حالیست که یکی از کلیدهای توسعه‌ی روابط بین دو کشور حل معضلات بانکی است.

او همچنین بر بهبود روابط حمل ونقل در منطقه نیز تاکید کرد و گفت: باید بر توسعه حمل و نقل ریلی و زمینی تلاش کنیم زیرا برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور باید مشکلات حمل و نقل ریلی برطرف شود.

وی با بیان این که سرعت حمل و نقل ریلی بین دو کشور فاجعه است، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به همه جوانب به خصوص مواضع سیاسی دو کشور بتوانیم حجم مبادلات اقتصادی را در دو کشور افزایش دهیم که یکی از راه‌های آن تقویت اتاق‌های مشترک بین دو کشور است.

رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: تجارت بین دو کشور ایران و روسیه یک جاده دو طرفه است. متاسفانه تراز تجاری ایران و روسیه منفی است بنابراین حتما باید به سمت مثبت کردن این تراز منفی حرکت کنیم و فاصله ورود و خروج کالاها کم شود.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه فروردین ماه به ایران می‌آید

در این نشست همچنین لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران خبر داد که در راستای توسعه تبادلات اقتصادی افزایش همکاری‌ها بین دو کشور ۳۱ فروردین ماه وزیر توسعه اقتصادی روسیه به ایران می‌آید.

وی تاکید بر این که همکاری بین دو کشور باید فعال‌تر انجام شود، گفت: ایران و روسیه در بعد روابط سیاسی با یکدیگر فعال هستند. من هفته‌ای یک بار برای تبادل نظر راجع‌به مسائل سوریه و مسائل هسته‌یی ایران به وزارت امور خارجه می‌روم ولی همکاری در بعد اقتصادی رو به کاهش است.

جاگاریان با تاکید بر این که سازمان اکو و همکاری‌های منطقه درباره احداث راه آهن از رشت به آستارا با ما وارد مذاکره شده‌اند، تصریح کرد: باید به دنبال توسعه همکاری‌های مستقیم بین استان‌های مختلف ایران و استان‌های کشور روسیه باشیم.

سفیر روسیه در ایران با اشاره به این که روسیه به دلیل تحریم‌ها زیر فشار است، خاطرنشان کرد: البته ما کشور مستقلی هستیم و اگر از ارتباط با ایران سود ببریم آن را ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: البته در زمینه حمل و نقل نیز همکاری‌های خوبی داشته‌ایم و قرار بر تبادل نفت در برابر راه‌آهن با ایران داریم.

در ادامه این نشست اسدالله عسگراولادی، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر نقش سازنده سفیر روسیه در ایران در مسائل ۱+۵ اظهار کرد: سفیر روسیه در ایران با سایر سفرا تفاوت زیادی دارد زیرا هم رفتار صمیمانه‌تر دارد و هم سیاستمداری برجسته است.

وی از سفر هیات تجاری ایران به پنج نقطه از کشور روسیه در شش ماه آینده خبر داد و گفت: کشورهای ساحلی در دریای خزر و ۱۰ اتاق بازرگانی خراسان رضوی، خراسان شمالی، گرگان، ساری، همدان و رشت در اردیبهشت ماه جلسه‌ای را در راستای تعریف جایگاه روسیه در اقتصاد ایران خواهند داشت.

به گفته او حجم مبادلات با روسیه در سالهای اخیر از دو میلیارد دلار فراتر نرفته است که باید افزایش یابد.

عسگراولادی در پایان تاکید کرد: بزرگترین مانع مسائل بانکی است که باید این مشکل برطرف شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×