اخبار نساجی

افزایش تولید با کاهش ضایعات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

الویت بندی برداشت محصولات ضایعات ناشی از برداشت کار بی موقع را در بخش کشاورزی از بین می برد.

جوادی کارشناس مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: ضایعات در بخش کشاورزی به دو قسمت ضایعات مراحل کشت مانند ضایعات بذر و کاشت بذر و همچنین ضایعات در هنگام برداشت و بعد از آن تقسیم می شود که ضایعات در مرحله برداشت چشمگیر تر است.

وی گفت: در کشور ما ۹۰ درصد ضایعات در ۲۰ محصول عمده است که این محصولات شناخته شده هستند در این ۲۰ محصول باید مراقبت بعد از برداشت را برای آن از نظر تکنولوژی تعریف کنیم به طوریکه مطابق با شرایط کشور و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی و اندازه قطعات سطح تکنولوژی مناسب را با رویکرد حداقل ضایعات برای آن تعریف کنیم.

این کارشناس مکانیزاسیون تصریح کرد: مشکل عمده در برداشت محصول مربوط به عملیات برداشت است که افت تولید در این مرحله وجود دارد.

جوادی افزود: برداشت های بی موقع محصول عدم توجه به بسته بندی و حمل و نقل و نبود سیستمی برای تضمین محصول کشاورز و آسیب های فیزیکی و مکانیکی در هنگام برداشت از عوامل موثر در افزایش ضایعات هستند.

وی خاطرنشان کرد: با تفکیک مراحل و مشخص کردن اولویت ها می‌توانیم از ضایعات بیشتر جلوگیری کنیم به عنوان مثال در یک محصول باید برداشت را در اولویت و در محصول دیگر حمل ونقل یا انبارداری را در اولویت قرار دهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این کارشناس مکانیزاسیون در ادامه افزود: در حالیکه مبالغ زیادی از اعتبارات صرف افزایش تولید می‌شود با کاهش ضایعات و صرف مبلغ کمتر به همان میزان مورد نظر از تولید دست خواهیم یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×