اخبار فرش ماشینی

دکتر صباحی و ارزیابی قالی ایرانی در حراج کریستی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نام او با قالی گره خورده است. این روزها هرکه اندک علاقه‌ای به فرهنگ ایران داشته باشد، با شنیدن این نام بی‌اختیار به یاد «گره» می‌افتد. تحصیلاتش را در رشته پزشکی که در ایران به پایان می‌برد، راهی ایتالیا می‌شود و در دانشگاه «بولونیا» به خواندن داروسازی می‌پردازد. با پایان یافتن درسش، مدتی برای تدریس به ایران می‌آید؛ اما انگار برای آموزش آن دروس ساخته نشده بود.

زندگی او از ۱۱ سالگی در قالی خلاصه شده بود؛ همین شد که پی آن رفت و از سال ۱۹۷۲ میلادی به صورت تخصصی وارد این رشته شد. چندی بعد، یعنی در سال ۱۹۷۶ به ICOC (کنفرانس بین‌المللی هنرهای شرقی) راه یافت و به عضویت دائم آن درآمد. این کنفرانس که مقر اصلی آن درلندن است، به مسئولیت ۳۵ کارشناس فرش اداره می‌شود که دکتر طاهر صباحی یکی از آنان است.

حالا قرار است برای ارزیابی قالی ارزشمند کرمانی به حراج کریستی در لندن برود. مراسم حراج ۲۵ قطعه قالی‌های ارزشمند قدیمی که تعدادی از آن‌ها قالی‌های ایرانی هستند، قرار است به زودی در حراجی کریستی برگزار شود. در میان قالی‌های ایرانی که در این حراجی به حراج گذاشته خواهند شد، یک قالی کرمان وجود دارد که مبلغ پایه ۷ میلیون دلار قیمت روی آن گذاشته شده است.

این قالی که با نقش گلدانی معروف برگ‌های داسی‌فور دانه‌دار تزئین شده، در کرمان بافته شده است و قدمتش را ۴۰۰ سال تخمین زده‌اند. این نویسنده و پژوهشگر مقیم ایتالیا که کتاب هزار صفحه‌ای‌اش درباره قالی ایرانی پیش از این در ایتالیا به چاپ رسیده، معتقد است که این حراجی اهمیت زیادی دارد، چراکه این قالی کرمانی پیش از این ۱۲ میلیون دلار فروخته شده است.

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×