اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

تعدد نمایشگاه های فرش ماشینی تهران و بحران بازدید کننده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چند سالی است که صنعت فرش ماشینی ایران به حضور در نمایشگاه فرش ماشینی تهران که توسط شرکت اوراسیا نوید برگزار می شود عادت کرده است و این رویداد به محلی برای ملاقات مهمترین تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و تصمیم سازان صنعت فرش ماشینی ، موکت و کفپوش ایران تبدیل شده است و هر سال به طرز قابل قبولی برگزار می گردد. اما در سال ۹۶ شاهد برگزاری نمایشگاه دیگری در این حوزه هستیم که سوالات و ابهامات زیادی را در اذهان فعالان صنعت فرش ماشینی ایران پدیدار کرده است. این نمایشگاه که حدود دو ماه پیش از نمایشگاه تهران برگزار می شود توسط شرکت بانیان فردا مدیریت می شود و مجوز سه ساله از سازمان توسعه تجارت دریافت کرده است.

اصولا نمایشگاه های تجاری جدید در یک صنعت زمانی می توانند در عرصه رقابت با رقبای خود پیروز شوند و سهمی از بازار را بدست آورند که نقاط ضعف موجود را پر کند و مزیت های قابل توجهی را ایجاد کنند. در صنعت نمایشگاهی در کشورهای مختلف جهان بسیار دیده شده است که نمایشگاه های نو ظهور توانسته اند با تکیه بر همین اصل رقبای خود را با چالش های جدی روبرو کنند و حتی سهم بیشتری از آنها در بازار بدست آورند.

اما نقاط ضعف نمایشگاه فرش ماشینی و موکت و کفپوش تهران با اینکه هشت سال برگزار شده است و به یک برند تبدیل شده است چیست ؟ برای رفع آنها نیاز به چه امکانات ، سرمایه گذاری ها و سیاست هایی است؟ آیا شرکت بانیان فردا می تواند این ضعف ها را جبران و به مزیت های رقابتی خود تبدیل کند؟ علت شکل گیری نمایشگاه رقیب در صنعت فرش ماشینی چیست و تا چه میزان به تغییرات مدیریتی در هیئت مدیری قبلی شرکت اوراسیا نوید (برگزار کننده هشت دوره نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران) مرتبط است؟ آیا شرکت اوراسیا نوید با ظهور یک رقیب تازه به تغییرات چشمگیر در نحوه برگزاری نمایشگاه دست خواهد زد؟ ایا این رقابت در نهایت به ضرر صنعت فرش ماشینی و موکت ماست و یا به نفع آن؟

محل برگزاری نمایشگاه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یکی از بخش هایی که در برگزاری این دو رویداد مشابه مطرح است بحث فضای نمایشگاهی و سایت برگزاری است که قابل بحث و بررسی است

نمایشگاه شهر آفتاب زیر ساخت‌های بسیار مناسبی دارد و از نظر امکانات دسترسی به وسایل نقلیه عمومی و مترو، پارکینگ و سالن‌هایی با ارتفاع سقف بلند ( بیش از ۳۲ متر) بدون ستون که مطابق با استانداردهای جهانی احداث شده و همچنین عضو ufi می‌باشد. نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب شهر تهران مجاور مرقد مطهر امام خمینی(ره) و به فاصله اندکی از فرودگاه امام خمینی (ره) و در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار احداث شده است. این نمایشگاه دارای یک ورودی شرقی از بزرگراه تهران-قم و یک ورودی از کمربندی شهر آفتاب است. قرار است در سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۰ نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب برگزار گردد. مشارکت کنندگان می‌توانند ماشین‌آلات و تجهیزات خود را به راحتی نصب و مونتاژ کنند و این می‌تواند نیازهای مشارکت کنندگان را برآورده کند.

اما از طرفی این نمایشگاه با وجود تمامی راه های دسترسی خارج از تهران بزرگ قرار گرفته و دسترسی را برای بسیاری از بازدیدکنندگان به ویژه مردم و خریداران نهایی سخت می کند و حتی شاید بسیاری از خیر امدن به نمایشگاه و بازدید گذشته و منتظر نمایشگاه تهران بمانند.
سایت نمایشگاه های بین المللی تهران نیز هر چند در مقایسه با شهر آفتاب قدیمی تر است اما هویت تاریخی، دسترسی بسیار عالی، شناخته شده بودن برای تمامی فعالان نمایشگاهی داخل و خارج ایران و سرویس رسانی بهتر از مزایای خاص خود برخوردار است و شاید بسیاری از شرکت ها حضور در نمایشگاهی در تهران بزرگ را ترجیح دهند.

 

بحران بازدیدکنندگان

از منظر بازدید کنندگان نیز باید به این نکته اشاره کرد که بازدید کنندگان این دو نمایشگاه از نظر تعداد و کیفیت تفاوت های چشمگیری خواهد داشت و مسلما برگزار کنندگان نمایشگاهی خارج از تهران باید تمهیدات بسیار بیشتری را برای بازدید کنندگان بیندیشند تا به میزان قابل قبول بازدید کننده به نمایشگاه هدایت کنند. طبیعتا می توانی پیش بینی کرد از یک سو بازدید کنندگان عمومی نمایشگاه به طور چشمگیری کاهش خواهد داشت ولی از جهت دیگر کیفیت همان تعداد کم بازدید کننده نیز بالا خواهد بود چرا که تنها افرادی که متخصص و یا فعال  جدی حوزه فرش ماشینی و کفپوش هستند به شهر آفتاب خواهند رفت. در اینجا برگزار کننده با دو طیف غرفه گذار و دو تفکر گوناگون در مورد بازدید کننده ها مواجه می شود که مجبور است هر دو را به نحوی راضی کند. اولین تفکر این است که نه تنها بازدید کننده تخصصی و کاردان بلکه عموم مردم و بازدید کنندگان غیر حرفه ای هم مهم هستند و شرکت ها می توانند حتی با دادن ادرس فروشگاه های خود و دادن تخفیفات ویژه نمایشگاه فروش خوبی را تجربه کنند چرا که مردم می توانند در یک روز تعداد بسیار زیادی از بهترین برندهای فرش را ببینند و اخرین مدل ها و طرح ها را بازدید کنند.

اما تفکر دومی هم وجود دارد که اعتقاد دارد نمایشگاه تنها به بازدیدکننده با کیفیت یا همان قشر حرفه ای بازدیدکنندگان شامل فروشگاه داران، توزیع کنندگان و تجار عمده نیاز دارد و حضور مردم تنها باعث شلوغی و اشفتگی در نمایشگاه می شود. به نظر میرسد برگزار کنندگان هر دو نمایشگاه می توانند با انجام ترفندهای ساده و مشخصی تعداد بازدید کنندگان را افزایش دهند که یکی از این ترفندها می تواند قراردادن اتوبوس ها و سرویس های رایگان از نقاط مهم شهر تهران و میادینی مانند میدان هفت تیر باشد که مسلما با اطلاع رسانی خوب به واحدهای فرش فروش مستقر در میدان هفت تیر روزانه تعداد زیادی از خریداران فرش می توانند با سرویس های رایگان رفت و برگشت به نمایشگاه امده و با اخرین پیشرفت های صنعت فرش ماشینی و موکت و کفپوش آشنا شوند

 

بهنام قاسمی
سردبیر
مجله نساجی کهن

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×