اخبار نساجی

دستاوردهای اقتصادی سفر اروپایی ظریف برای بخش خصوصی

 

 

 بهبود روابط ایران و جهان در نتیجه حل وفصل مسالمت آمیز اختلاف های هسته ای، افزون بر تبدیل تهران به کانون مهم دیپلماسی منطقه ای و جهانی، فرش قرمز دیپلماتیک سایر کشورها را پیش پای مقام های کشورمان گسترده است. سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در صدر هیاتی ۶۰ نفره از فعالان اقتصادی و تجاری به چهار کشور اروپای شرقی و شمالی را می توان در این چارچوب تحلیل کرد؛ سفری که با دستاوردهایی در حوزه های گوناگون پایان یافت.  بر این اساس و برای پیگیری دستاوردهای کلی و منافع متصور این سفر برای بخش خصوصی، گفت و گوی اتاق خبر را با دو تن از اعضای اتاق بازرگانی ایران می خوانید:

حضور وزیر خارجه، اطمینان بخش عقد توافقات اقتصادی است

جمشید عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در خصوص نحوه ارزیابی اش از این سفر گفت: در حالت کلی هنگامی که یک وزیر امور خارجه با هیاتی اقتصادی به سفرهای خارجی می روند، شانس این که به این ترتیب بتوانند قادر به حل مشکلاتشان با طرف های مقابل باشند افزایش پیدا می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع پیگیری مبادلات بانکی نیز که در حوزه دیپلماسی اقتصادی مطرح می شود و از وظایف وزارت امور خارجه به شمار می آید، حضور شخص آقای ظریف به این خاطر است تا این موضوع را تضمین و اطمینان خاطر دهد کهدر موضوع مبادلات بانکی مشکلی بوجود نخواهد آمد و با این اطمینان خاطر طرف های خارجی و بخش خصوصی بتواند مذاکرات مفیدی را انجام دهد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در تشریح دستاوردهای این سفر برای بخش خصوصی تصریح کرد: در این سفر نیز که با همراهی بخش خصوصی کشور انجام شده است باید گفت که بخش خصوصی معمولا اطلاعات خود را در اختیار کسی قرار نمی دهد. ولی از آن جایی که بخش خصوصی سعی در ریسک گریزی دارد و در صرف هزینه های خود دقت به خرج می دهد؛ جای این امیدواری وجود دارد که این سفر با دستاورد های مهمی را به همراه خود داشته باشد.

عدالتیان افزود: باید توجه داشت بر خلاف بخش دولتی بخش خصوصی همواره از اعلام جزئیات خودداری می کند و نتایج آن تنها در طولانی مدت مشخص می شود.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی چه منافعی را برای کشور به دنبال دارند خاطر نشان کرد: در موضوع تشکیل کمیسیونهای مشترک نیز باید گفت این کمیسیون ها همراه با عنوان و با نام کمیته های دوستی بین ایران و کشورهای مختلف بصورت دو طرفه و در طی سالها همواره برگزار شده اند، و این این کمیته ها با حضور اتاق های بازرگانی مشترک نشست های مختلفی را انجام داده اند.

عدالتیان در پایان یادآور شد: هم اکنون نیز برگزاری این کمیسیون ها در جهت همان طی مسیر قبلی است و هدفشان رفع موانع تجاری بین کشورها در سطوح بالاست

لزوم انجام لابی گری برای موضوعات اقتصادی

در همین راستا، فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران و عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در مورد تحلیلش از دستاوردهای اقتصادی این سفر تصریح کرد: این موضوع بدیهی است که برای بازگرداندن و ادامه یافتن روابط ایران با سایر کشورها این قبیل سفرها انجام شود و لابی کردن برای موضوعات اقتصادی خوب و لازم به نظر می رسد، تا هر دو طرف بتوانند از یکدیگر شناخت پیدا کنند و این شناخت با استفاده از تلفن و ایمیل امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بنابراین این سفرها بهترین وسیله شناخت دو جانبه به شمار می آید. تاکید بر روی این موضوع از آن جایی شکل بسیار مهم به خود می گیرد که در نظر داشته باشیم که برای مدت طولانی میان ایران و سایر کشورها ارتباطات و مبادلات تجاری وجود نداشت و این سفرها بنابر اطلاع شخصی من نتایج موفقیت آمیز داشته اند.

مستوفی در ارزیابی اش در خصوص منافع بدست آمده برای بخش خصوصی گفت: من در مورد دستاوردهای این سفر برای بخش خصوصی بغیر از اطلاعات کلی که در نشریات کشور منتشر شده است اطلاع دقیقی ندارم و برای ارزیابی دستاوردها بهتر است با کسانی که در این سفر هیات سیاسی را همراهی می کردند نظرخواهی شود.

وی در خصوص تشکیل کمیسیون های اقتصادی تشکیل شده در حین این سفر تصریح کرد: ما با تمامی کشورها کمیسیون مشترک داریم و این کمیسیون ها در خصوص اتخاذ و انجام سیاست های مشترک برگزار می شود که از دید بخش خصوصی  بیشتر به جنبه های اقتصادی این کمیسیون نگاه می شود.

مستوفی خاطر نشان کرد: انجام این سیاست گذاری ها در ظرف ده ساله ی گذشته که ما با موضوع تحریم ها مواجه بودیم به نحو چشمگیری کاهش یافته بود و این کمیسیون ها با حضور این کشورها که کشورهایی توانمند به حساب می آیند با هدف گسترش تجارت متقابل انجام می شود و ایران نیز برای این کشورها هدفی با پتانسیل فراوان به حساب می آید و در مجموع این اقدامات مثبت ارزیابی می شوند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×