اخبار نساجی

روزنوشت چهارشنبه ۲۸ تیر ماه (روابط با بلاروس، خط لوله نفت امارات در دریای عمان)

 

امروز صبح در جلسه مشاورین امور بین الملل اتاق تهران با حضور اعضا و آقای حسینی سفیر ایران در بلاروس تشکیل شد و موضوع محوری جلسه بحث توسعه روابط با بلاروس و استفاده از پتانسیل این کشور جهت روان سازی تجارت خارجی کشور بود.

طبق معمول در ابتدا بحث اتفاقات سوریه ، رابطه با عربستان و تحولات اتفاق افتاده در روابط با امارات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و مهندس برخوردار حضور یک هیئت از سامسونگ را در ایران تکذیب نموده و جناب آقای واعظی گزارشی از نشست رئیس جمهور و وزراء در  مجمع تشخیص مصلحت ارائه نمود. ضمنا در این جلسه با توجه به ملاقات آقای صالحی با وزیر خارجه آلمان و مذاکرات آقای سلطانیه با مسئولین مربوطه در وین، مثبت ارزیابی گردید و سه شنبه هفته آینده مجددا آقای باقری با خانم اسمیت در استانبول مذاکره خواهند نمود و کارشناسان به نتایج این نشست تا حدودی خوش بین هستند و اعتقاد دارند طرفین حاضر به نرمش در مواضع خود شده اند. در این جلسه سفیر پرکار و موفق ایران در بلاروس با اشاره به جمعیت ده میلیونی و اقتصاد ۷۰ میلیارد دلاری بلاروس به مزیت های روابط با این کشور اشاره نموده و نقاط قوت بلاروس در زمینه های علمی خصوصا در بحث لیزر، اپتیک، بیو تکنولوژی، کنترل سیستم،هوا فضا، کشاورزی و جنگلداری و صنایع سنگین اشاره نموده و روابط دو کشور را حدود ۱۵۰ میلیون دلار بیان نمود که با توجه به سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری ایران در بلاروس این روابط در حال گسترش می باشد. علیرغم روابط خوب سیاسی دو کشور شناخت مردم دو کشور از یکدیگر و پتانسیل ها ضعیف می باشد و در یک نظر سنجی ۸۲ درصد از اعضا اتاق تهران شناختی از ظرفیت های بلاروس نداشته اند و در مقابل بیش از ۸۰ درصد مردم بلاروس ذهنیتی غلط درباره ایران و جامعه زنان داشته اند.

لذا سفارت ایران ۷ گام جهت توسعه روابط با بلاروس تعریف و در حال اجرا می باشد که شامل لغو ویزا، ایجاد پرواز ، تاسیس بانک، امضا توافق نامه تعرفه ترجیحی گمرکی  ، سرمایه گذاری مشترک و همکاری های علمی و فرهنگی می باشد و در اجرای آنها نیز نسبتا موفق بوده است و اکنون در حال انجام می باشد اگر چه فشارهای بین المللی اخیر باعث ایجاد خلل در فعالیت بانک ایرانی تی سی(وابسته به بانک تجارت) شده است.

اکنون بلاروس در پروژه نفتی جفیر ایران  سرمایه گذاری نموده. در بلاروس شرکت کیسون با دریافت ۱۳۰  هکتار زمین در حال احداث بزرگترین مرکز لجستیک در منطقه می باشد و اعلاوه بر بانک ایرانیان در حال احداث یک مجتمع بزرگ تجاری به نام پرسپولیس در بلاروس می باشند که  در بهترین منطقه در حال اجرا می باشد و شامل مجتمع تجاری، هتل ، مجتمع اداری و انباری می باشد.

ضمنا پروژه کارخانه سیمان و کارخانه سمند نیز در حال تولید می باشد و بلاروس به عنوان یک معبر جهت توسعه همکاری سه جانبه بین ایران، بلاروس و روسیه یا ایران، بلاروس و اکراین قابل استفاده می باشد . این کشور حاضر است به صورت چراغ خاموش با ما همکاری نماید و از نظر سیاسی با غرب دچار مشکل می باشد و امکان تاسیس شرکت با مالکیت صد در صد ایرانی وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

لازم است بدون هیاهو و تبلیغات از امکانات و ظرفیت این کشور خصوصا ظرفیت علمی و جغرافیایی این کشور حداکثر استفاده را بعمل آورد و همزمان در معرفی توانمندی ها اقدام گردد.

پس از جلسه یک مصاحبه با رادیو اقتصاد در رابطه با خط لوله ” ادکاپ” که١/۵ میلیون بشکه نفت ابوظبی را از طریق یک خط لوله به بندر فجیره در دریای عمان ارسال می نماید گفتگو کرده  و ضمن بیان تلاش کشور ها جهت داشتن تنوع در مسیرهای صادراتی به اقدامات مشابه کشورهایی نظیر عراق (کرکوک جیحان و بصره و ینبوع) و عربستان (خط لوله ۴/۵ میلیون بشکه به دریای سرخ) اشاره نموده و به مسیر خط لوله نکاه- جاسک نیز اشاره نموده و بیان کردم با وجود ارسال ۶۰ درصد نفت امارات از مسیری خارج از تنگه هرمز و تلاش عربستان و عراق با این حال بیش از ده میلیون بشکه نفت ومیزان بالایی گاز مایع باید از تنگه هرمز خارج گردد و اگر چه ارسال نفت از طریق خط لوله امکان پذیر می باشد ولی ورود و خروج سایر اقلام  وکالاهای صادراتی ووارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس حتما باید از تنگه هرمز صورت پذیرد و نباید بعضی افراد فاقد صلاحیت با اظهار نظرهای غیر کارشناسی باعث ترس همسایگان گردند و سیاست کشور تا کنون حتی در زمان جنگ حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است.

​ ​​​​​​                                                                                                                  والسلام- سید حمید حسینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×