اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌هانساجی و مردم

هایپرهای فرش ذهن مردم را آشفته می کنند؟؟

 

هایپرهای فرش و مسایل پیرامون آن در روزهای پایانی سال که خرید فرش ماشینی رونق می گیرد به بحثی داغ تبدیل شده است و باعث درگیری های زیادی بین صاحبان هایپرها و خرده فروشان و البته اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران شده است. لذا بر آن شدیم تا بیشتر در این مورد واکاوی کنیم تا ببینیم علل ایجاد این اختلافات چیست.

در ادامه بحث ها و مصاحبه های قبلی در این مورد امروز گفتگویی با آقای امیر رضا سبزعلی – عضو هیات مدیره فرش زعفرانیه انجام دادیم و نظر ایشان را به عنوان یک تولیدکننده و توزیع کننده فرش در مورد هایپرهای فرش جویا شدیم :

 

شخصا به وجود هایپرها در کشور به عنوان یک نیاز اساسی اعتقاد دارم

ایشان وجود مراکز توزیع متمرکز و بزرگ در هر بخشی را نیاز جوامع امروز دانست و به خبرنگار مجله کهن گفت : با گسترش جمعیت شهر نشین و نیاز انها به تامین سریع ملزومات زندگی مجتمع های تجاری و مراکز متمرکز فروش یک نیاز در جامعه است و نمی توان وجود انها را به طور کلی انکار کرد. این هایپرها در واقع یک بنگاه خرده فروشی متمرکز هستند که امکانات مضاعفی برای مشتریان ایجاد کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

اما مشکل کجاست ؟

اما اگر هایپرها اینقدر خوب هستند چرا در جامعه ایجاد مشکل کرده اند و طیف وسیعی از کسبه و فرش فروشان ناراضی هستند؟ ایشان در پاسخ به این سوال گفت : مشکل اینجاست که این مراکز به هیچ وجه رقابت سالمی با سایرین ندارند و همین عدم پایبندی آنها به شیوه های صحیح تجارت و رفتار ناصحیح به ویژه در تبلیغات و قیمت گذاری است که نارضایتی عمومی را بر انگیخته و در این بین وظیفه همه ماست که با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مشتری از این بدعت گذاری جلوگیری کنیم.

 

۶۰ درصد افزایش قیمت ؛ ۲۵ درصد تخفیف!!!!!

آقای سبز علی در مورد قیمت گذاری های هایپر ها نیز صحبتهای جالبی داشتند: شخصا چند روز پیش از یکی از هایپرهای فرش ماشینی به عنوان خریدار و از سر کنجکاوی بازدید داشتم و به عینه افزایش قیمت فرش هایی که ما به عنوان تولید کننده در سراسر ایران توزیع می کنیم را مشاهده کردم و حتی در برخی موارد قیمت فرش ها تا ۶۰ درصد افزایش یافته و روی آنها اتیکت ۲۵ درصد تخفیف چسبانده اند! این چیزی است که رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران نیز به درستی در روزهای گذشته به آن اشاره کرده بودند و با تمام احترامی که برای هاپرها قایل هستم لازم است که اتحادیه این گونه تخلفات را که مستقیما با حقوق مصرف کننده و اقتصاد خانواده های در این شرایط سخت اقتصادی بازی می کند را پیگیری و جلوگیری نماید.

 

تبلیغات غیر واقعی و آشفته کردن ذهن خریداران

آقای امیر رضا سبزعلی – عضو هیات مدیره فرش زعفرانیه در مورد اینکه تا چه میزان تبلیغات و اعداد و ارقام ذکر شده در آن صحیح است گفت : متاسفانه این تبلیغات تنها ذهن خریدار را مشوش می کند و بابی عدالتی حقوق سایر فروشندگان را پایمال می کند. به نظر من اقتصاد و تجارت فقط ریاضی است و با یک حساب و کتاب ساده می توان به این مطلب رسید که چطور ممکن است یک مجموعه عظیم فروش با تعداد بسیار ذیاد پرسنل و هزینه های سربار زیاد فرش را با ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ درصد تخفیف بفروشد؟ اگر این واقعیت داشته باشد این مجموعه ها باید در فروردین ۹۸ اعلام ورشکستگی کنند !!

 

گارانتی ؛ مساله ای معمولی که پررنگ می شود

در مورد گاراتنی های ارائه شده در هایپرهای فرش از ایشان سوالاتی داشتم . به هرحال برای خریدار ارائه گارانتی و ضمانت نامه کتبی که هایپرها ارائه می دهند بسیار مهم است و شخصا به عنوان خریدار فرش ماشینی از این بحث استقبال می کنم اما این گارانتی ها تا چه حد مخصوص هایپرهاست. اقای سبزعلی در این مورد می گوید : گارانتی یک امر مهم است و در شرایطی که تقریبا ۷۰ درصد شرکت های تولید کننده فرش ماشینی فاقد نشان استاندار هستند بسیار مهم است اما این یک امر عمومی است. خود ما به عنوان یک تولید کننده فرش های ارائه شده به بازار را تا ۱۰ سال گارانتی می کنیم و بسیاری از تولیدکنندگان خوب در بازار نیز به راحتی چنین گارانتی هایی را ارائه می دهند و به نظر من این امر یک بحث ساده است که هایپرها با تبلیغات آن را برای مشتری پررنگ تر می کنند.

 

به نظر نویسنده رقابت در هر صنف و شاخه ای از صنعت باید با حفظ انصاف و صداقت باشد در غیر این صورت رقابت جذابیت خود را از دست داده و تبدیل به خیابان یک طرفه ای می شود که در نهایت نه تنها حقوق مصرف کننده در ان رعایت نمی شود بلکه متضرر نیز خواهد شد. باید منتظر ماند و حرف های هایپرهای فرش ماشینی را نیز شنید تا در نهایت بتوان گفت حق با کدام طرف است، مسلما مشتری بهترین مرجع برای قضاوت در این کارزار خواهد بود.

 

بهنام قاسمی – مجله کهن

 

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×