اخبار نساجی

راه‌اندازی پژوهشکده نساجی و منسوجات صنعتی تا پایان سال جاری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

راه‌اندازی پژوهشکده نساجی و منسوجات صنعتی تا پایان سال جاری

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از تلاش برای راه‌اندازی پژوهشکده نساجی و منسوجات صنعتی تا پایان سال جاری خبر داد.

دکتر میررضا طاهری اطاق‌سرا درباره فعالیتهای واحد صنعتی امیرکبیر در زمینه نساجی گفت: گروه پژوهشی تکنولوژی نساجی سالهاست در این واحد مشغول به فعالیت است که امیدواریم تا پایان سال جاری موافقت دفتر مرکزی برای ایجاد دو گروه پوشاک و منسوجات صنعتی را کسب کند تا مقدمه راه‌اندازی پژوهشکده نساجی و منسوجات صنعتی فراهم شود.

وی با بیان این مطلب که واحد صنعتی امیرکبیر سال گذشته برای راه‌اندازی این پژوهشکده و توسعه گروه‌های پژوهشی دیگر دو دستگاه آپارتمان و مقدار زیادی تجهیزات خریداری کرده است، اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون برای نصب و راه‌اندازی این تجهیزات بودجه‌ای در اختیار نداریم. در حالی که اگر امکان استفاده از تجهیزات وجود داشت، می‌توانستیم همکار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه نساجی باشیم.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی توضیح داد: گروه پژوهشی تکنولوژی نساجی این واحد یکی از قدیمی‌ترین و توانمندترین گروه‌های پژوهشی کشور در زمینه نساجی است اما نبود بودجه، سرمایه‌گذاری و حمایتهای لازم، امکان فعالیتها و پژوهش‌های بیشتر را از آن سلب کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نبود سرمایه مانع ازتولید فناوری می‌شود

طاهری اطاق‌سرا با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در ایجاد فرهنگ پژوهش در کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی وظیفه دانشگاه‌ها تنها آموزش بود اما با ورود جهاد دانشگاهی به عرصه علمی کشور،‌ توجه فعالان حوزه علم به تحقیق و پژوهش و تولید دانش فنی و در نهایت تبدیل آن به فناوری و تولید محصول جلب شد.

وی افزود: با وجود اینکه جهاد دانشگاهی، خود پیشگام در پژوهش و تحقیقات و تبدیل نتایج آن به فناوری و محصول در کشور بوده است، اما هم اکنون به دلایلی مثل کمبود بودجه و سرمایه‌گذاری نامناسب نمی‌تواند به تولید فناوری به طور شایسته بپردازد.

جهاد دانشگاهی می‌تواند فرآیند رسیدن از پژوهش به تولید محصول را کاهش دهد

طاهری اطاقسرا با تاکید بر اینکه پس از تغییر نام وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بخش گسترده‌ای از بودجه تحقیقات کشور به این وزارتخانه اختصاص یافت، گفت: این اتفاق هنوز باعث کمرنگ شدن نقش پژوهشی جهاد نشده است؛ اما اگر بودجه بیشتری به پژوهش در جهاد دانشگاهی اختصاص نیابد، جهاد دانشگاهی جایگاه پژوهشی خود را از دست خواهد داد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ادامه داد: هم اکنون بسیاری از واحدها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی برای تامین هزینه‌های خود به انجام طرح‌هایی روی آورده‌اند که ارزش پژوهشی ندارند واین پدیده به تدریج آنها را از انجام پژوهش واجرای طرح‌های تحقیقاتی تعریف شده داخلی که برای آن نیازسنجی و برنامه‌ریزی کرده‌اند، دور خواهد کرد.

وی درباره ضرورت توجه بیش از پیش به بخش پژوهش در جهاد دانشگاهی گفت: درست است که در برخی موارد از نظر روش، عمق وسطح از پژوهشی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، به دلیل نبود تجهیزات و سرمایه‌گذاری مناسب عقب هستیم اما تجربه و توان جهاد دانشگاهی می‌تواند ابزار قوی کشور برای هرچه کوتاه کردن زمان تبدیل دانش به فناوری و رسیدن به محصول باشد.

فرآیند تولید پرهزینه است

طاهری همچنین خاطرنشان کرد: تمامی مشکلات به دلیل نبود بودجه برای امور پژوهشی نیست. متاسفانه هم اکنون دسترسی به محصولات خارجی در کشور بسیار راحت است. این موضوع هم در محصولات خاص مورد نیاز صنایع و هم در محصولات مورد استفاده در سطح جامعه، صدق می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در کشور ما بازرگانان بسیار توانمندتر از صنعتگران هستند. آنها محصولات آماده و با کیفیت نسبتا مطلوب را به راحتی وارد کشور می‌کنند. البته این به معنی کیفیت پایین محصولات داخلی نیست وتولیدکننده داخلی اگر با استقبال مصرف کننده مواجه شود قطعا کیفیت محصول آن نیز به تدریج بهبود خواهد یافت.

وی با تاکید بر طولانی و پرهزینه‌تر بودن فرآیند تولید نسبت به فرآیند واردات گفت: در عرصه تقابل بین تولید و تجارت یا صنعتگر و بازرگان، به دلیل مشکلات فراوان پیش روی صنعتگر نظیر نقدینگی، مواد اولیه، مسائل کرگری، هزینه انرژی، تجربه ومهارت نامناسب مدیریت، همواره بازرگان موفق‌تر از صنعتگر است و حمایت از سرمایه‌های داخلی و تولید ملی، قطعا حمایتهای واقعی دولت و آحاد جامعه را می‌طلبد.

طاهری اطاقسرا با تاکید بر این نکته که جهاد دانشگاهی نباید اجازه دهد از میزان اثرگذاری برونداد فعالیتهای آن کاسته شود، اظهار کرد: این نهاد در تمامی حوزه‌های فعالیت خود نیاز به باز تعریف وظایف دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال چون جهاد دانشگاهی برآمده از شورای عالی انقلاب فرهنگی است از همان ابتدا، فعالیتهای فرهنگی دانشگاه‌ها را به دست گرفت اما با ورود معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها به این عرصه، از فعالیتهای جهاد در این حوزه کاسته شد.

به گفته دکتر طاهری اطاقسرا اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد از کاهش بودجه پژوهشی و فرهنگی خود جلوگیری کند باید برای ضرورت فعالیتهای خود، توجیهات جدیدی ارائه کند.

جهاد دانشگاهی تمام سلایق را در برگرفته است

وی درباره توانمندی جهاد دانشگاهی در پوشش فعالیتهای فرهنگی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: ویژگی خاص جهاد دانشگاهی در زمینه فعالیتهای فرهنگی این است که این نهاد تمامی سلایق را زیر بال و پر می‌گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی امیرکبیر ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی رنگ و بوی سیاسی ندارد و وسعت تاثیرگذاری آن بسیار فراتر از سطح دانشگاه، بلکه در سطح عموم مردم است.

طاهری اطاقسرا در پایان سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که اگر قرار است بر سطح و عمق فعالیتهای فرهنگی جهاد افزوده شود باید به بودجه وسیع‌تر و برنامه‌ریزی هدفمندتر، اندیشید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×