اخبار نساجی

بهمنی: تکلیف نرخ ارز در بورس روشن می‌شود

 

بهمنی: تکلیف نرخ ارز در بورس روشن می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «فعلًا برنامه‌ای برای تغییر قیمت ارز(مرجع) در داخل کشور نداریم.» با اشاره به ساز و کار تعیین قیمت ارز گفت:«در آینده‌ای نزدیک برای تعیین قیمت ارز، در بورس ارز تعیین تکلیف خواهد شد.»

دکتر محمود بهمنی ،رییس کل بانک مرکزی، درباره بورس ارز گفت:« گروههایی مشغول فعالیت درباره این موضوع هستند و تصمیمات نهایی را خواهند گرفت.»

بهمنی با اشاره به تشکیل بورس ارز و با تاکید بر اینکه تشکیل بورس ارزی جلوی سوء استفاده‌ها را خواهد گرفت، گفت:« بانک مرکزی نمی‌تواند مرتبا قیمت ارز را پایین بیاورد ولی سعی کردیم آن را کنترل کنیم.»

رییس کل بانک مرکزی همچنین چندی پیش در حاشیه همایش بانکداری اسلامی گفته بود:برخی از وارد‌کنندگان کالا‌ها را با ارز دولتی وارد می‌کنند، ولی آن را با نرخ ارز آزاد به مردم عرضه می‌کنند که باید نظارت‌های لازم در این مورد صورت گیرد که آن وظیفه وزارت بازرگانی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: این دسته یا باید مابه‌التفاوت را در این زمینه پرداخت کنند یا با قیمت ارز مرجع که در واقع به قیمت ارزی که کالایشان را وارد‌ می‌کنند، را به فروش برسانند.

بهمنی با تاکید بر این‌که نباید منابع و حق و حقوق مردم پایمال شود، گفت: عده خاصی از رانت استفاده می‌کنند که ما تماما به دنبال آن هستیم این فاصله و این رانت‌ها را حذف کنیم تا به خزانه کشور وارد شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ ارز مرجع نیز گفت: نرخ ارز مرجع برای کالاهای اساسی افزایش پیدا نمی کند و بدون شک همان نرخ ۱۲۲۶ تومان برای کالاهای اساسی خواهد بود.

از زمان اعلام راه‌اندازی بورس ارز زمان زیادی نمی گذرد، در این مدت اظهارات مختلفی از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی مطرح شده و به احتمال زیاد بعد از فراهم آمدن بسترهای مورد نیاز تا اول مهرماه این بورس کلید می‌خورد.

آنچه در این میان مشهود است اتفاق نظر کارشناسان و مسوولان در خصوص راه‌اندازی معامله گواهی ارزی است، گرچه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اجرای این طرح مخالفت کرده و پیشنهاد مهلت یک‌ماهه برای بررسی کارشناسانه اتاق را اعلام کردند و البته در همان روز درخواست مهلت یک ماهه، معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری خود از راه‌انداری بورس ارز در نیمه دوم شهریور ماه خبر داده بود.

اولین مشخصه ای که باعث شد وزارت اقتصاد موضوع بورس ارز را مطرح کند، شفاف نبودن بازار آزاد ارز و به دنبال آن ایجاد فضایی برای شکل گیری شفافیت قیمتی دراین خصوص بود و ظاهرا از مشخصات بعدی راه اندازی بورس ارز این است که تمام دارندگان ارز صادراتی، ارز خود را در این فضا به صورت قانونی، به دور از معاملات پنهانی و با نظارت مراجع رسمی و قانونی ارائه دهند. حتی اگر دولت بخواهد به صادرکننده معافیت مالیاتی بدهد، روند این کار کاملا مشخص خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×