اخبار فرش ماشینی

بهرامی: نگذارید از این بیشتر هنر صنعت فرش دستباف به انزوا برود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

عبداله بهرامی مدیرعامل – عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری فرش دستباف ایران با ارسال نامه ای به سایت اطلاع رسانی فرش ایران ضمن اظهار این مطلب نوشته است:

بهرامی: نگذارید از این بیشتر هنر صنعت فرش دستباف به انزوا برود

تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی فاخر ترین و ارزشمند ترین تولید دستی کشور و می توان گفت جهان است، و خوشبختانه این شاهکار زیبا و بی بدیل در انحصار دستان هنرمندان ایرانی است، اما چه فایده هنوز مسئولان و دولتمردان ارزش این برند ملی و جهانی را نمی دانند.

رسیدگی و برنامه ریزی برای رشد و ترقی این هنر صنعت می تواند برای کشور عزیزمان دستاوردهای بزرگ جهانی داشته باشد، بعلاوه در بسیاری از مسائل اجتماعی و اقتصادی می تواند نقش بسزایی ایفا نماید ، اگر هر کشور دیگری از این پتانسیل و هنر غنی ایرانیان بهره مند بود آنرا به کالای استراتژیک اقتصاد و به مهمترین اقلام صادراتی خود تبدیل می ساخت.

تولید فرش دستباف با دستان و ذهن و چشم و خرد آحادی از جامعه انجام می گیرد که از بی توقع ترین و کم هزینه ترین و شرافتمند
ترین افراد هستند این افراد کالایی تولید و صادر می کنند که هر ایرانی در داخل و خارج کشور با دیدن آن به خود می بالد . افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه های جانبی تولید باعث افرایش قیمت تمام شده گردیده و از این رو بافندگان به تولید تابلو فرش و فرش هایی با رج بالا روی آورده اند تا بتوانند به حداکثر سود برسند و همچنانکه همه می دانیم یکی از مهمترین امتیازات فرش دستباف ایرانی تنوع در رجشمار و طرح و ابعاد آن است اگر بافندگان برای جبران هزینه ها و برای بهره مندی بیشتر از تولید فرش هایی با رجشمار پائین تر کناره بگیرند و به طرف تولید فرش های هنری تر رو بیاورند امکان دارد در دراز مدت این مهمترین امتیاز فرش دستباف ایرانی دچار نقص گردد و خیلی از مصرف کنندگان و بازارهای مصرف را از دست بدهیم لازم است مسئولان و متولیان امر این مهم را جدی بگیرند که این تغییر در تولید می تواند لطمات جبران ناپذیری به هنر صنعت فرش دستباف وارد سازد، پس وظیفه همه صاحب نظران و بخصوص متولی فرش دستباف است که موضوع را جدی گرفته و چاره اندیشی نماید و نگذارند از این بیشتر هنر صنعت فرش دستباف این میراث فرهنگی و فاخر ایرانیان به انزوا برود .

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×