اخبار نساجی

بمب ارزی رحیمی؛برداشت از حساب بانکها بود!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بمب ارزی رحیمی؛برداشت از حساب بانکها بود!

این روزها موضوع برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها به مهمترین خبر اقتصادی روز تبدیل شده تا جایی که کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص جلسه ویژه تشکیل داد.

سرویس اقتصادی افکار نیوز – این روزها موضوع برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها به مهمترین خبر اقتصادی روز تبدیل شده تا جایی که کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص جلسه ویژه تشکیل داد.

چندی پیش خبرگزاری مهر نامه ای منتشر کرد که بر اساس آن از سوی دولت به بانک مرکزی دستور داده شده که از حساب بانکها مابه التفاوت نرخ ارز برداشته شود، در این نامه پرداخت خسارت عدم اجرای این دستور بر عهده مدیران بانک مرکزی گذاشته شده است؛ به عبارت دیگر بهمنی یا باید از حساب بانکها شبانه برداشت می کرد و یا اینکه خسارت آن را از حساب شخصی خود می پرداخت و گویا آقای رئیس کل گزینه اول را ترجیح داده اند.

هشتم اسفندماه بود که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور از بمب ارزی دولت خبر داد که قرار است شرایط اقتصادی را متحول کرده و روند رشد ارز را کنترل کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش افکار نیوز ، اما از آن زمان هرچه گذشت خبری از اجرای طرح ملموسی در سطح بازار نبود تا اینکه خبر برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها اعلام شد. گویا بمب ارزی معاون اول رئیس جمهور همین بود که با برداشت از حساب بانکها فعالیت آنها را مختل کرده و آنها دیگر نمی توانند در بازار ارز فعالیت کنند.

حال سوال اینجاست که نقش بانکها به ویژه بانک ملی (که بیشترین برداشت از حساب این بانک بود) در ایجاد حباب در بازار ارز چه بود که رحیمی بمب ارزی خود را در میان آنها کار گذاشت؟

نوسانات ارزی در سال گذشته برای دو گروه سود آور بود اول سفته بازان و بانک مرکزی و شاید بیش از سفته بازان این بانک مرکزی بود که از سود بازار سکه و ارز بهره مند می شد. شاید به همین دلیل بود که هیچ طرحی برای کنترل بازار ارز به صورت کامل اجرایی نشد و بانک مرکزی تنها به افزایش ریسک بازار اکتفا می کرد.

به گزارش افکار نیوز ، محمود بهمنی در سال گذشته بیش از ۵ بار از افزایش عرضه در بازار و اجرای برنامه های جدید بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز سخن گفت که پس از ایجاد نگرانی در بازار و کاهش موقتی قیمت ها، هیچ برنامه ای اجرایی نشد و در این بین تنها کسانی که می دانستند آقای رییس کل برنامه ای برای اجرا ندارد و تنها هدفش ایجاد ریسک در بازار است از سود بازار بهره مند می شدند.

اکنون نیز پس از فراز و نشیب های بسیار زیاد در شاخص قیمت ارز در ایران مشخص شده است بانک مرکزی آنقدر هم که گفته می شود مستقل نبوده و در برخی موارد دستور از بالا می آمده است؛ حال می شود فهمید که چرا محمود بهمنی در جمع خبرنگاران که همه از وی در خصوص بازار ارز سوال می کردند گفت چرا همه فکر می کنند که من قیمت ارز را گران کرده ام!

به هر حال آنچه مهم است وضعیت سال آینده بازار ارز است که با توجه به سال “تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی” دیگر نمی توان افزایش قیمت ارز را تحمل کرد زیرا صنایع کشور را به ورشکستگی می رساند و تولید را به طور قطع زمین گیر خواهد کرد پس لازم است تا نوشدارویی پیش از مرگ اقتصاد ایران تعبیه شود و وضعیت ارز کشور را پیشاپیش مدیریت کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×