اخبار نساجی

بلاتکلیفی ارز صادراتی همچنان ادامه دارد/ توافق‌نامه شش بندی قابل اجرا نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

از آنجایی که دو بند اصلی از توافق‌نامه شش بندی با صادرکنندگان اجرایی نشد، امکان اجرایی‌شدن این توافق‌نامه وجود ندارد.

محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره‌ی اظهارات معاون سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر اجرای توافق‌نامه شش‌ بندی صادرات گفت: در حالی آقای کرمانشاهی اعلام کرده که توافق‌نامه‌ی شش بندی کماکان به قوت خود باقی است که باید گفت به دلیل اجرایی‌نشدن دو بند مهم از این توافق‌نامه عملا امکان اجرای آن از سوی صادر‌کنندگان فراهم نیست.

وی ادامه داد: یکی از بند‌های مهمم و کلیدی که اجرایی‌نشده عدم تعیین اولویت واردات جهت استفاده از ارز حاصل از صادرات توسط سازمان توسعه تجارت بوده که باعت شده عملا وارد کنندگان الزامی به ارایه اظهارنامه صادراتی یا گواهی منشاء ارز در گمرکهای داخلی نداشته باشند و درصورتی که صادر کننده ارز خود را به واردکننده بفروشد واردکننده زیر بار صلح در دفترخانه نخواهد رفت.

لاهوتی ادامه داد: از سوی دیگر بند آخر توافق نامه می‌گوید که در صورت عدم اجرای این توافقنامه توسط صادرکننده تعیین برخورد با صادرکنندگان خاطی به عهده سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران است، در صورتی که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است هر کسی که این تعهد را اجرایی نکند نمی‌تواند از معافیت‌های مالیاتی صادر‌کنندگان استفاده کند که این موضوع برخلاف توافق نامه و از همه مهمتر برخلاف قانون برنامه‌ی پنجم توسعه است.

وی با بیان این‌که براساس قانون برنامه‌ پنجم توسعه فعالیت‌ و درامد حاصل از صادرات صرفا با ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر از ١٠٠ درصد مالیات معاف است، گفت: بعد از گذشت بیش از هفت ماه از زمان صدور بخشنامه گمرک و اخذ تعهد از صادرکنندگان در مبادی خروجی گمرک هنوز اولویت واردات از محل ارز صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت تعیین نشده است و با توجه به سپری شدن زمان تعهدات و حتی فروش ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان به دلیل عدم وجود مدارک انتفال به دلیل عدم الزام واردکننده به صلح در دفترخانه برای واردات عملا اثبات آن غیر ممکن شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او تصریح کرد: در صورت حل نشدن سریع این معضل توسط سازمان توسعه تجارت و همچنین با توجه به بخشنامه سازمان مالیاتی قطعا جامعه صادرکنندگان کشور علاوه بر مشکلات عدیده از تحریم ها با مشکلات بزرگتر مالیاتی مواجه خواهند شد لذا ضروری به نظر می‌رسد که سازمان توسعه تجارت هرچه سریعتر با ورود به این موضوع دغدغه و نگرانی صادرکنندگان را بر طرف کند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: از سوی دیگر گمرکها نیز هیچ انگیزه‌ای برای قبول صلح نامه و ممهور کردن اظهارنامه صادراتی ندارند زیرا بر اساس بخشنامه های موجود، واردات کالا با منشاء ارز متقاضی که از هر محلی تامین شده به سهولت امکان پذیر است و نیازی به ارایه تامین ارز ندارد.

به گفته لاهوتی این مشکل به کرات توسط کنفدراسیون صادرات به اکثر مسوولان ذیربط چه به صورت مکتوب یا در جلسات بیان شده ولی تا کنون نتیجه ای نداشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این‌که در صورت عدم تعیین اولویت جهت واردات، صادر‌کنندگان نمی‌توانند ارز خود را به وارد‌کنندگان با صلح در دفترخانه واگذار کنند و این توافق‌نامه زمانی کارآیی خواهد داشت که تمام شش بند آن اجرایی شود گفت: با توجه به شرایط فعلی این توافق نامه جز افزایش مشکلات و دغدغه صادرکنندگان دستاورد دیگری نداشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات در پایان با بیان این‌که با توجه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این‌که ۷۰ درصد ارز صادراتی به چرخه واردات کشور برگشته و حدود ٢٠ درصد هم جهت واردات مواد اولیه خود صادرکنندگان یا رفع تعهد بدهی انها استفاده شده که قابل تامل است گفت: این دستاورد در شرایطی حاصل شده که هیچگونه تعهد ارزی یا محدودیت های دیگری اعمال نشده است و همچنین با توجه به شرایط کشور و مشکلات عدیده صادرکنندگان در تجارت خارجی به دلیل تحریم های ظالمانه غرب بدیهی است با اعتماد به سربازان اقتصادی کشور همچون چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر در ارقام صادرات غیر نفتی باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×