اخبار فرش ماشینی

سکوهای صادراتی ایران مبدل به بارانداز محصولات خارجی شده/ چهارپنجم شلوارهای جین مصرفی کشور وارداتی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک عضو فعال در زمینه نساجی و پوشاک کشور گفت: متاسفانه چهار پنجم لباس‌های جین از طریق واردات تامین می‌شود؛ درصورتی‌که با مصرف پوشاک داخلی، می‌توان حفظ اشتغال کرد، ارزش افزوده برای کشور به ارمغان آورد و از رکود وتورم و تهاجم فرهنگی در زمینه پوشاک و نساجی جلوگیری کرد.

سید هوشنگ قادریان اظهار داشت: پوشاک یک کالای فرهنگی  است که حافظ تن از سرما و گرما بوده و موجب برازندگی انسان است؛ این کالا از جنبه مالی ارز آوری خوب داشته و باعث اشتغال‌زایی فراوان می‌شود؛ از این رو، با توجه به اهمیت قائل شده برای پوشاک، دشمنان کشور درصدد تخریب فرآیند تولید این کالا هستند.

 این عضو فعال در زمینه نساجی و پوشاک کشور، با بیان اینکه ما می‌توانیم با استفاده از امکانات موجود طراح خوبی برای پوشاک مردم کشور خود باشیم، گفت: طراحی لباس با توجه به مسائل مذهبی، ملی و میهنی، جغرافیائی و ارائه آن به تولیدکنندگان باانگیزه، یک ضرورت است؛ البته گاهی تولیدات داخلی خوبی مبتنی بر مساائل فوق داشته‌ایم که باید درصدد افزایش آن باشیم.

 عدم جلوگیری از زیان‌های مالی قرارداد ترجیحی واردات پوشاک بین ایران و ترکیه

وی به معضل واردات و قاچاق لباس به داخل کشور اشاره کرد و افزود: واردات از دو طریق به صورت قاچاق و قانونی انجام می‌شود؛ قرارداد تعرفه ترجیحی در روزهای آخر سال ۹۳ بین ایران و ترکیه منعقد شده و قرار بود در مدت ۶ ماه مورد ارزیابی واقع و مشکلات آن بررسی شود و در صورت ضرر برای ایران، این قرارداد منتفی شود اما با گذشت حدود یکسال و نیم، هنوز هیچ مسئول اجرایی و سیاست گذاری، توجهی به زیان‌های مالی که این قرارداد به اقتصاد ایران و صنعت پوشاک آن می‌زند، نکرده است.
سکوهای صادراتی ایران مبدل به بارانداز محصولات خارجی شده است

قادریان، تصریح کرد: مبادی ورودی اصلی پوشاک به ایران، از طرف شمال، منطقه ارس و ترکیه و جنوب اروند و از کشور چین است؛ متاسفانه قرار براین بود از مناطق آزاد به عنوان سکوی صادراتی ایران استفاده شود اما در حال حاضر اکثر مناطق آزاد، بارانداز محصولات خارجی است و افرادی که به صورت مسافر، دائما به کشورهایی مانند ترکیه در حال رفت و آمد هستند، واردات چمدانی دارند و اجناس زیادی را با خود وارد کشور می‌کنند و عامل ورود حجم بالایی از پوشاک به کشور هستند.
دبیر پوشاک اسلامی جشنواره عین، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک پنجم لباس‌هایی مانند شلوار جین که از پارچه‌های صددرصد پنبه دوخته می‌شود، تولید داخل است و چهار پنجم آن وارداتی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پدیده‌ای به نام تولید جنس ایرانی با برند خارجی

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا بسیاری از لباس‌های تولید و دوخته شده در کارخانه‌های ایرانی، با برند خارجی مخصوصا برند کشور ترکیه توزیع می‌شود؛ اظهار داشت: درحال حاضر، بخش مهمی از جوانان و جامعه ما در مورد پوشاک مسخر تبلیغات خارجی و فیلم های ماهواره‌ای شده‌اند؛ علت این پدیده، تبلیغات زیاد برندها و اجناس خارجی است؛ سایر کشورها برای برندسازی، شخصیت سازی می‌کنند و مخاطبین مخصوصا قشر جوان، از برندهای مشهور استقبال می‌کنند.

 قادریان، گفت: اگر ما نیز به دنبال استقبال از اجناس و برندهای خود هستیم باید نامهای مشهور و با اعتبار بسازیم و به مخاطبین داخلی و خارجی عرضه کنیم؛ همچنین ممانعت از ورود کالاهایی با کیفیت‌های نامناسب و غیره باید در دستور کار قرار گیرد؛ بالابردن کیفیت کار، افزایش مُدل‌، طرح و رنگ‌های متنوع باتوجه به مسائل فرهنگی کشور، نباید دور از نظر قرار گیرد؛ همچنین تولید لباس باید باتوجه به اقلیم و فرهنگ مردمان و سلیقه‌های جوانان هر کشور انجام شود.

 این عضو فعال در زمینه نساجی و پوشاک کشور، ادامه داد: در جهان اسلام، ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم و بی عدالتی شناخته شده است؛ مردم آزادی‌خواه حتی غیرمسلمانان نیز به اعتقادات ما احترام می‌گذارند لذا می‌توان با این اهرم وارد بازار جهانی شد و مشتری‌های خارجی را جذب کرد.
وی به شبهه‌ای مبنی براینکه ۹۷ درصد از شلوارهای جین استفاده شده در کشور وارداتی است؛ گفت: این شبهات را تاحدود زیادی صحیح نمی‌دانم زیرا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در عرصه پوشاک جین، به دلیل کیفیت بالای اجناس خود، سفارش‌های زیادی ازجمله ازسوی ترکیه و کشورهای اروپایی که خود صاحب برند و تولیدکنندگان عمده پوشاک جین هستند؛ دریافت می‌کنند.
واردات ۸۰ درصدی شلوار جین به کشور

قادریان، ادامه داد: واردات پوشاک جین و پاکو ما کمتر از ۸۰ درصد است؛ یعنی یک پنجم تولید لباس جین داخلی است و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود؛ البته این آمار در جای خود بسیار قابل تامل است.
این عضو فعال در زمینه نساجی و پوشاک علل تقاضای زیاد شلوار جین و پاکو را اینچنین عنوان کرد: بیشتر منطقه آب و هوایی ایران خشک و کویری است و در مناطق کویری، بهترین جنس برای جذب رطوبت عرق بدن و تبادل حرارتی، پارچه‌های صددرصد پنبه مانند پارچه‌های جین و پاکواست؛ باتوجه به این خصوصیات، جوانان از شلوارهای جین استقبال بیشتری می‌کنند.

ضعف اساسی در تولید پارچه چادر مشکی

وی افود: خوشبختانه کارشناسان ما به تمام رموز و فنون تولید چادر مشکی وقوف بیشتری یافته و مشکل تکنولوژی در تولید آن نداریم ولی تولیدات نسبت به نیازمان کمتر است، تنها کارخانه فعال چادر مشکی حجاب شهرکرد است که اگر با ظرفیت کامل کار کند که هنوز به آن حد نرسیده است، ۱۰ میلیون متر در سال پارچه تولید خواهد کرد، در صورتیکه نیاز ما بالای هشتاد میلیون متر در سال است.

تعیین سیاست‌های درست در زمینه پوشاک، راه رهایی از بحران اقتصادی

قادریان، با توجه به فرمایشات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و کارهایی که می‌توان در زمینه پوشاک انجام داد، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها راه جهت برون رفت از بحران اقتصادی حال حاضر است؛ تنها الگوی اسلامی ایرانی است که می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود جهت رهایی از تورم و رکود حاکم بر جامعه برساند؛ ابعاد و رئوس این الگو در اقتصاد مقاومتی و تمام راه‌های برون رفت از این بحران مشخص شده است؛ رسانه‌های گفتاری و شنیداری نیز وظایف مشخص و سیاست‌های دولتی نیز تعیین شده اما به مرحله عملی و اجرا درنیامده است.

حفظ اشتغال و ارزش افزوده منجر به رهایی از رکود و تهاجم فرهنگی با تولید پوشاک ایرانی

دبیر پوشاک اسلامی جشنواره عین، گفت: وظیفه ما در صنعت پوشاک، آگاهی رساندن به مردم مبنی براینکه با ادامه استفاده از تولیدات خارجی، کارخانجات ایرانی بسته شده و کارمندان و کارگران ایرانی بیکار می‌شوند؛ است؛ در واقع می‌توان با مصرف پوشاک داخلی، حفظ اشتغال کرد و ارزش افزوده برای کشور به ارمغان آورد و از رکود و تورم و تهاجم فرهنگی جلوگیری کرد.
وی در پایان متذکر شد: باتوجه به ویژگی و خصیصه‌های پوشاک و تقویت انگیزه‌های ملی مذهبی و قومیتی می‌توانیم بهترین جایگاه را در این زمینه حتی در شرایط تحریم، بدست آوریم و هموطنان را به سمت استفاده از پوشاک ایرانی ترغیب و هدایت نمائیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×