اخبار نساجیاسلاید شومقالات نساجی

بزرگترین کارخانه ریسندگی جهان کجاست؟

با رقم باور نکردنی تولید ۳۰ تن نخ پنبه در روز!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شاید اولین کشورهایی که حدس میزنید بزرگترین کارخانه ریسندگی نخ پنبه جهان در آن قرارداشته باشد هندوستان، چین، پاکستان و ترکیه باشد اما اشتباه می کنید. بزرگترین کارخانه ریسندگی جهان قرار است در کشور پنبه های سفید و افسانه ای یعنی مصر  ساخته شود.

یک شرکت دولتی نساجی در مصر درتاریخ نهم جولای ۲۰۲۰ قراردادی را برای ساخت و راه انداری بزگترین کارخانه ریسندگی جهان و البته مصر به امضا رساند. این طرح که در راستای توسعه و نوسازی صنعت ریسندگی پنبه در مصر در حال انجام است خون تازه ای به صنعت نساجی و تولید  پنبه مصر تزریق خواهد کرد که یک محرک توسعه قوی خواهد بود.

طبق اعلام مقامات مصری این کارخانه ریسندگی پنبه در مساحتی بالغ بر ۶۳ هزار متر مربع ساخته خواهد شد. سوله ها و ساختمان های این کارخانه در مدت ۱۴ ماه ساخته خواهد شد و مبلغ سرمایه گذاری آن ۷۸۰ میلیون پوند مصر است که صرف ساخت ساختمانها, سوله ها و زیرساختها خواهد شد. ظرفیت این کارخانه به رقم باور نکردنی تولید ۳۰ تن نخ پنبه در روز خواهد رسید.

اما مراحل نصب و راه اندازی ماشین الات در طرح توسعه این شرکت دو سال و نیم به طول خواهد انجامید و حدود ۱.۳ میلیارد یورو سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

دولت مصر هدف از این کار را تخصصی سازی و یکپارچه سازی در صنعت نساجی این کشور و افزایش بهره وری و قدرت صادراتی کالاهای نساجی مصر بیان کرده است. در این طرح با ادغام ۲۳ کارخانه ریسندگی , بافندگی و رنگرزی به ۹ کارخانه یکپارچه سازی انجام میگیرد و ۹ کارخانه ریسندگی نیز در این پروژه عظیم ادغام خواهند شد. این کارخانجات تا سال ۲۰۲۱ به کار عادی خود ادامه میدهند.

درباره پنبه مصر

مصر ظریف‌ترین الیاف پنبه بلند جهان را تولید می کند که محکم‌تر و نرم‌تر از الیاف پنبه کوتاه‌تر است و در لباس‌های باکیفیت استفاده می شود. سوییس، بنگلادش و هند بزرگ‌ترین واردکنندگان پنبه مصری هستند. پنبه. مصر از دیرباز به دلیل طول بلند الیاف استحکام و ظرافت مشهور بوده است و در کنار پنبه سفید آمریکایی جزو بهترین هاست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت های زیادی در مصر با تکیه بر کیفیت بالای محصولات پنبه ای مصر توانسته اند صادرات خوبی داشته باشند. پنبه یا همان طلای سفید یکی از کالاهای استراتژیک کشورها به شمار میرود که متاسفانه هر ساله به دلیل کاهش سطح زیر کشت تولید آن روند کاهشی دارد.ازبکستان، چین، ترکیه و امریکا از  دیگر تولید کنندگان این محصول استراتژیک هستند.

مزرعه پنبه
پنبه بدون مشتری

درباره پنبه

پنبه  یک نوع محصول کشاورزی‌است که از الیاف پوشانندهٔ دانهٔ گیاه پنبه (با نام علمی Gossypium) به دست می‌آید. پنبه تشکیل‌شده از الیافی نرم و پف‌دار است که درون کپسولی به دور تخم‌های گیاه پنبه می‌روید. این الیاف از سلولز تشکیل شده‌اند و به دلیل ویژگی پوشانندگی، می‌توانند تخم‌های گیاه را با خود به مناطق دور ببرند و به گسترش گیاه کمک کنند.

گیاه پنبه بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سراسر جهان شامل قاره آمریکا، آفریقا، و هند است. بیشترین تنوع پنبه‌های وحشی نخست در مکزیک، و سپس در استرالیا و آفریقا یافت می‌شود. پنبه توسط ساکنان هر دو بر قدیم و بر جدید اهلی شد. بخش‌هایی از الیاف پنبه در کاوش‌های باستان‌شناسانه مربوط به ۵۰۰۰سال پیش از میلاد در مکزیک و تمدن دره سند (پاکستان امروزی) پیدا شده‌اند.

این محصول که به دلیل مبادلات وسیع تجاری اش «طلای سفید» لقب گرفته‌است از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است. این گیاه در تولید نخ و پارچه به کار برده می‌شود. برای این منظور، الیاف آن را به شکل گسترده و رشته‌رشته درآورده تا دراز و پیچیده در هم شوند. نخ پدید آمده سپس برای تولید پارچه به کار گرفته می‌شود. اگرچه این روش از دیرباز تاکنون مرسوم بوده‌است، این تنها اختراع دستگاه پنبه‌ریسی بود که هزینه تولید پارچه از این راه را پایین آورد و باعث بهره‌گیری گسترده از پنبه شد به گونه‌ای که امروزه پرکاربردترین الیاف به کار رفته در صنعت پوشاک است.

تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال تولید می‌شود. این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی روی زمین است. هم‌اکنون هند با تولید بیش از ۶ میلیون تن پنبه در سال بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است و پس از آن چین و ایالات متحده آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورها در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

behnam-ghasemi-whatsappبهنام قاسمی  – سردبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×