اخبار فرش ماشینی

امکان جذب کارگران اخراجی صنایع نساجی در صورت رفع مشکل

 

امکان جذب کارگران اخراجی صنایع نساجی در صورت رفع مشکل

 

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران: با وجود آنکه نوسانات ارزی سال گذشته روند قاچاق و واردات بی‌رویه منسوجات را کاهش داده، اما هنوز تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواجه‌اند.

تا پیش از تحریم‌ سیستم بانکی کشور، تولید کنندگان می‌توانستند با پرداخت ۱۰ درصد ارزش خرید خود در بانک‌های داخلی گشایش اعتبار کنند، اکنون باید از چند ماه جلو‌تر، معادل ۱۳۵ درصد ارزش خرید خود را در مرکز مبالات ارزی پرداخت کنند و بعد به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشند.»

«علیرضا حائری» با اعلام این مطلب گفت: هرچند نوسانات ارزی سال گذشته فرصتی برای بهبود وضعیت صنایع نساجی کشور بود اما بخشی از واحدهای صنعتی کشور توان استفاده از تمام ظرفیت خود را ندارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مقام کارفرمایی گفت: اگرچه برای قاچاقچیان و واردکنندگان انبوه خرید منسوجات نهایی با ارز ۳ هزار تومانی توجیه اقتصادی ندراد، اما برای تولیدکنندگان منسوجات داخلی خرید مواد اولیه با نرخ جدید ارز دارای توجیه اقتصادی است.

وی بابیان اینکه مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی باعث تشدید مشکل کمبود نقدینگی در واحدهای نساجی شده‌ است، گفت: در حال حاضر میزان نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نتیجه این وضعیت، تاخیر چندماهه در پرداخت مطالبات کارگران برخی واحدهای نساجی و فعالیت بیشتر واحدهای نساجی با حدود ۷۵ درصد ظرفیت تولید است.

این مقام کارفرمایی بابیان اینکه آمارهای وزارت صنایع از اشتغال حداقل ۳۳۰ هزار کارگر بیمه شده در صنایع نساجی کشور خبر می‌دهند، گفت: چنانچه مشکل گشایش اعتبار برای خریدهای خارجی نبود، واحدهای نساجی کشور می‌توانستند علاوه بر پرداخت به موقع مطالبات کارگران خود معادل تمامی کارگرانی را که در جریان وضعیت بحرانی صنعت نساجی تعدیل شده بودند را جذب کنند.

حائری گفت: در حالی که تا پیش از تحریم‌ سیستم بانکی کشور، تولید کنندگان می‌توانستند با پرداخت ۱۰ درصد ارزش خرید خود در بانک‌های داخلی گشایش اعتبار کنند، اکنون باید از چند ماه جلو‌تر، معادل ۱۳۵ درصد ارزش خرید خود را در مرکز مبالات ارزی پرداخت کنند و بعد به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشند.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران همچنین از بخشنامه‌های غیر منطقی دستگاه‌های دولت به عنوان یکی دیگر از موانع فعالیت صنایع نساجی یاد کرد و گفت: به عنوان مثال بانک مرکزی با افزایش بهای ارز مرجع باعث شد تا واحدهای نساجی‌ای که بابت بازسازی، تسهیلات ارزی دریافت کرده بودند یک شبه زیان کنند.

وی همچنین از عدم اختصاص تسهلات حمایتی که قرار بود از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تولید کنندگان پرداخت شود به عنوان یکی دیگر از بدقولی‌های دولت یاد کرد.

وی یادآورشد در شرایط کنونی ممکن است صنعت نساجی وضعیت به مراتب بهتری از صنعت قطعه سازی داشته باشد اما با استمرار محدویت‌های موجود امکان به روز رسانی به موقع ماشین آلات واحدهای نساجی وجود ندارد.

به گفته این مقام کارفرمایی هرچند در حال حاضر بیشتر واحدهای نساجی از نظر به روز بودن ماشین آلات در وضعیت خوبی به سر می‌برند اما چنانچه برای حل مشکل تامین نقدینگی واحدهای صنعنت نساجی چاره اندیشی نشود در آینده نزدیک بحران چند سال قبل فرسوده بودن ساختار صنعت نساجی تکرار خواهد شد.

حائری در تشریح اهمیت به روز رسانی ماشین آلات صنایع نساجی افزود: از نظر وزارت دارایی ماشین آلات صنایع نساجی پس از هشت سال فرسوده می‌شوند و این درحالی است که در معیار جهانی عمر مفید تکنولوژی ماشین آلات حداکثر ۵ سال است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×