اخبار نساجی

همگام با کارآفرینان

 

ششم مرداد ماه، روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نامگذاری شد، تا فرصتی مغتنم برای پشتیبانی از کارآفرینان فراهم آید و این فعالان عرصه اقتصادی در سایه حمایت جامعه، توانمندتر از پیش بتوانند گام در مسیر توسعه پایدار نهند.

کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای’ متعهد شدن’ نشات گرفته است. واژه نامه دانشگاهی وبستر در تعریف کارآفرین آورده است: کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.

کارآفرینی فرآیندی است که طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های تازه، خلاق و شناسایی فرصت های جدید، در سایه هماهنگی منابع به ایجاد کسب، تشکیل شرکت ها و سازمان های جدید و نوآور که رشد یابنده هستند، مبادرت می‌ورزد و در این راه با در نظر گرفتن ریسک‌های روانی، اجتماعی و مالی ناشی از آن، در جهت معرفی محصول یا ارایه خدمت به جامعه تلاش می‌کند.

کارآفرین شخصی حقیقی یا حقوقی به حساب می آید و از عوامل موثر تغییر و تحول است که توانایی پذیرش و تحمل خطر را دارد و می تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند.

این واژه مدت کوتاهی است که بصورت رسمی در محافل علمی و عملی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی وارد شده است اما سابقه ای طولانی را با خود به همراه دارد. نخستین کسانی که به کارآفرینی توجه ویژه ای داشتند اقتصاددانان بودند، آنها با بررسی مباحث تاثیرگذار در تمامی ابعاد توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع به این مقوله مهم پرداختند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارآفرینی را در قالب های فردی، سازمانی و شرکتی می توان تقسیم کرد. کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که منابع از حمایت سازمانی که از قبل تاسیس شده به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار بوده و کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید و نظام های سازمانی نوین است.

کارآفرینی فردی رایج ترین نوع کارآفرینی است که شخص با بسیج منابع لازم و تمرکز بر نوآوری و توسعه، محصول یا خدمات جدیدی را ارایه می کند.

ویژگی و انگیزه های کارآفرینان شامل نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، برخورداری از مرکز کنترل درونی، مخاطره پذیری، نیاز به داشتن شهرت و از همه مهم تر نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی است.

کارآفرین برای دستیابی به هدف مورد نظر خویش کارهایی را انتخاب می کند که دارای ریسک، سختی متوسط و حساب شده باشد. وقایع خارجی، سرنوشت کارآفرین را تعیین نمی کند و در واقع شانس در زندگی شخصی آنان نقشی ندارد و تنها تلاش و پشتکار آنها در رسیدن به اهدافشان تعیین کننده است.

با تقویت چنین ویژگی هایی در افراد، خانواده ها و در کل جامعه می توان به افق های روشنی برای کشور دست یافت.

ششم مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای روز حمایت از کارآفرینان و آنهایی است که در زمینه اشتغال فعالیت دارند؛ افرادی که با کشف استعدادهای نهفته، گام در مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی برمی دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×