اخبار فرش ماشینی

ایران در انتظار برداشتن تحریم صنعت فرش/ ۱۱۰ تاجر فرش دنیا، مهرماه در ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف به واسطه هنر و زیبایی خود تحریم آمریکا را دور زده است، گفت: ۱۱۰ تاجر فرش دستباف در دنیا از کشورهای اروپایی و آسیایی مهرماه در ایران حضور می یابند.به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر آقا علیخانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تحریم های آمریکا علیه فرش دستباف ایران گفت: فرش دستباف به عنوان یک کالا درگیر تحریم است ولی به لحاظ شرایط خود هنری بودن توانسته از تحریم عبور کند، چرا که هم اکنون آلمان و ایتالیا که از جمله تاثیرپذیرندگان از تحریم آمریکا هستند، رتبه های ممتازی را در واردات فرش دستباف ایرانی دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سئوال مهر افزود: پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک تمام تحریمهای بین المللی بر علیه ایران برداشته شود و ما نیز منتظریم که تحریم فرش دستباف ایران نیز لغو شود.

وی تصریح کرد: ایران در این مدت نتوانسته به صورت مستقیم به آمریکا فرش دستباف صادر کند اما واسطه ها به دلیل کشش بازار فرش دستباف ایران را راهی آمریکا کرده اند.

علیخانی در ادامه از حضور ۱۱۰ تاجر فرش دستباف دنیا در مهر ماه در تهران خبر داد و گفت: این تجار از کشورهای ژاپن، چین، آلمان، لبنان، سوئیس، انگلیس، دانمارک، ترکیه، فرانسه، نیوزلند، اتریش، اروگوئه، امارات، ازبکستان، برزیل، تاجیکستان، قزاقستان، کره شمالی، رومانی، اندونزی، آذربایجان و کردستان عراق در بیست و یکمین نمایشگاه فرش دستباف حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه حضور یک هیات بلند پایه تجاری و دکوراتور از کشور چین را خواهیم داشت، ضمن اینکه امسال هیات های تجاری برای بازدید از این نمایشگاه حضور ویژه خواهند داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمان برگزاری نمایشگاه جلسات ویژه ای را با تجار و بازرگانان فرش دستباف برگزار خواهد کرد تا بتوان مشکلات این صنعت را شناسایی و در جهت رفع آن گام برداشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، ۵ علامت تجاری منطقه ای فرش دستباف ایرانی در مرکز مالکیت معنوی دنیا (وایپو) به ثبت رسیده که مربوط به خوی، تبریز، قم، اصفهان و هریس است، ضمن اینکه ۶طرح دیگر فرش ایرانی در حال مذاکره برای ثبت با این مرکز قرار دارد.

علیخانی ادامه داد: بیمه قالیبافان با قدرت پیگیری شده و در سال گذشته ۴۶۲ هزار قالیباف تحت پوشش قرار گرفته اند که امسال نیز این رقم افزایش خواهد یافت. در همین حال، بنا داریم ظرف دو سال آینده تعداد بیمه شدگان قالیباف را به یک میلیون افزایش دهیم.

وی در ادامه از برگزاری دکور ایرانی- خانه ایرانی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: تلاش داریم تلفیق فرش دستباف با دکوراسیون را ترویج داده و به مردم معرفی کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به آمار صادرات فرش دستباف از ۵ ماهه ابتدای امسال، خاطرنشان کرد: فرش دستباف به سمت ریزبافی در حال حرکت است و پیش بینی می شود که از لحاظ وزنی صادرات کاهش یابد، ضمن اینکه در ۵ ماهه ابتدای امسال به لحاظ وزنی کاهشی را در صادرات شاهد نبودیم.

وی، میزان صادرات فرش دستباف در ۵ ماهه ابتدای امسال را ۸۶ میلیون دلار عنوان و خاطرنشان کرد: البته در نیمه دوم سال جاری و بعد از برگزاری نمایشگاه صادرات با سرعت قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×