اسلاید شو

تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

(فناوری اطلاعات-مطالعه موردی شرکت الیاف ماهان دلیجان)

چکیده

بخش تحقیق و توسعه ارگانی لازم و حیاتی برای تمام سازمانهایی است که قصد حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی را دارند و جهت رقابت در سطح داخلی و بین المللی از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است . با توجه به اینکه نیازهای جدید و لزوم اعمال تغییرات همواره وجود دارند بخش تحقیق و توسعه به عنوان ابزاری برای باز کردن سیکلهای بسته عملیاتی در جریان امور مختلف طراحی و سازماندهی شده است و از توان تزریق فرهنگ توسعه در کل پیکره سازمان برخوردار است . از ضرورت های ارتقای کیفیت و تنوع محصول و رقابت پذیری در سطح واحدهای تولیدی تحقیق و پژوهش است تا اقدامات و فعالیت جامعه و راهبردی تحقیقاتی در زمینه بازار ، فرآیند ، محصول ، افزایش دانایی تولید و حتی مهارتهای تخصصی و حرفه ای مدیران و کارکنان بخشهای گوناگون صنعت مدنظر و ارزیابی دقیق قرار گیرد . از طرفی از تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات نمی توان ساده گذشت. بنابراین پژوهش حاضر با توجه به نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقیق و توسعه که در سال های اخیر از کلیدی ترین منابع یک کشور و یا سازمان محسوب می شوند، به تبیین نقش این دو دارایی و منبع استراتژیک سازمانی در توسعه پایدار و مزیت سازمانی می پردازد. در همین راستا تلاش شده است تا چگونگی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش های اداری، ارتباطات، پشتیبانی از تصمیم، طرح محصول، برنامه ریزی و کنترل تولید و تحقیق و توسعه را مورد بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، یک تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد.  جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان و متخصصان حوزه تحقیق و توسعه در شرکت الیاف ماهان دلیجان بود که تعداد ۶۰ نفر از آن ها با استفاده فرمول کوکران و به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از ادبیات موضوع و یافته های حاصل از تحقیق میدانی، نشان می دهد که کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود عملکرد تحقیق و توسعه تاثیر دارد و بین مولفه های کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد تحقیق و توسعه رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

واژگان کلیدی : فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، صنعت الیاف

 

مقدمه

در دهه اخیر، بسیاری از صنایع با اجرای پروژه‌های ICT توانسته اند بهبودهای عظیمی را در بهره‌وری فعالیت های خود ایجاد کنند. فناوری اطلاعات برای صنایع مختلف مزیت های زیادی ازجمله سرعت در عملیات، ثبات و سازگاری در ایجاد داده، دسترسی به اطلاعات و مبادله آن فراهم کرده است. فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای برای دلایل استراتژیک به کار گرفته می شود و می‌تواند باعث ارتقای کارایی در سازمان و بهبود کنترل و بهره وری فرایند های داخلی شود (استوارت[۱]، ۲۰۰۳). در اکثر شرکت ها، توسعه محصولات و خدمات جدید یک فرایند تصادفی و بدون برنامه به حساب می آید. بجای ایجاد ساختارهای منظم برای استخراج ایده های جدید و توسعه و انتخاب هم زمان از میان آنها، این فرایند غالباً موقتی و بدون برنامه است. تنها در بخش های انگشت شماری یک رویکرد ساخت یافته برای توسعه خدمات جدید وجود دارد. شرکت هایی که فرایند نوآوری شان را به شکل ساخت یافته تری انجام داده اند و از بی برنامگی آن جلوگیری کرده اند، بهتر می توانند فرصت های نوآوری را شناخته و فرایند توسعه محصول/خدمات جدید را مؤثرتر و کاراتر سازمان دهی کنند. بنابراین، نوآوری موفق در محصولات/خدمات باید رخدادی قابل کنترل باشد (سلیمی و نصیری، ۱۳۸۶).

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از طرفی تحقیق و توسعه (R&D)[۲] امروزه مهمترین عامل توسعه اقتصادی و رمز موفقیت بنگاه های اقتصادی و کشورها در عرصه رقابت جهانی در تجارت و اقتصاد شناخته شده است .اقتصاددانان بر این باورند که علم و تکنولوژی به عنوان ابزاری مؤثر و قوی می تواند  نقش کلیدی در فرایند توسعه ایفا کند. در دنیای حاضر  کشورهایی در زمره کشورهای توسعه یافته  محسوب می شوند که از سطح بالای علم و تکنولوژی برخوردار باشند. از این رو بسیاری از محصولات ،روش ها، ابزارها و تکنولوژی های پیشرفته ناشی از توسعه و پیشرفت این کشورها در عرصه علم و تکنولوژی است ودر طرف مقابل،کشورهای در حال توسعه و عقب افتاده وجود دارند که همگی در سطح پایینی از علم و تکنولوژی قرار گرفته اند. با مطالعاتی که اقتصاددانان بر روی کشورهای پیشرفته انجام داده اند مشخص شده است که نرخ بالای رشد در این کشورها در اثر کاربرد وسیع بسیاری از نوآوری های تکنولوژیکی صورت گرفته است . مبنای این نوآوری های تکنولوژیکی ، پیشرفت سریع در زمینه ذخیره کردن دانش علمی و افزودن بر ذخیره دانش علمی به کمک ثروت اضافی در حال افزایش است(موحدی سبحانی،۱۳۷۴).

رشد و موفقیت بنگاه ها با ارتقای سطح تکنولوژی  امکان پذیر است ، چون سطح تکنولوژی  در واحد تحقیق و توسعه ارتقاء پیدا می کند  لذا سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه می تواند نقش به سزایی در موفقیت بنگاه ها داشته باشد. برای آنکه سرمایه گذاری در واحد تحقیق و توسعه  موجب رشد بنگاه ها بشود، باید سیستمی مدون برای مدیریت فعالیت های تحقیق و توسعه وجود داشته باشد. این سیستم با برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های تحقیقاتی موجب خواهد شد علاوه بر آنکه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دارای بازده مطلوب باشد مقدمات افزایش رشد آینده بنگاه نیز فراهم گردد(موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه، ۱۳۷۵). کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان تحولات زیادی ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به سرعت بخشیدن به کارها، منظم تر شده امور و تغییر ساختار سازمانی اشاره کرد. در همین راستا و با توجه به مطالب فوق این پژوهش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف می پردازد.

 

بیان مساله

کیفیت و اثربخشی سازمان و یا به عبارتی دیگر، بهره وری سازمان علاوه بر عامل منابع انسانی، مدیریت صحیح و … در عصر امروز ، تکنولوژی و فناوری اطلاعات نیز می باشد. فناوری اطلاعات و ابزارهایی ارتباطی از راه دور، ابزارهایی هستند که داده ها، تجهیزات، پرسنل، روش های حل مشکل در مدیریت، برنامه ریزی، کنترل فعالیت های سازمان ها را تلفیق کرده و با یکدیگر ترکیب می کنند (قربانی، ۲۰۱۱). به عبارت دیگر، فناوری اطلاعات، همه سخت افزارها، نرم افزارها و داده های به کار برده شده برای تولید، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی و نیز خدمات مربوط به حفظ این منابع به صورت فعال و آماده بهره برداری را در برمی گیرد. بدون تردید، مهم ترین نقش فناوری اطلاعات در سازمانها، از میان بردن موانع از طریق آسان، فوری، ارزان، بالا بردن اهمیت ارتباط است. فناوری اطلاعات، موانع داخلی سازمان و میان سازمان و محیطش را رفع کرده و سازمان را در عمل، کارآمدتر، اثربخش تر و رقابتی تر قرار می دهد. در داخل سازمان نیز، استفاده از فناوری اطلاعات به این معنا است که افراد و تیمهایی که در بخش ها، سطوح و مکان های مختلف کار می کنند، می توانند به آسانی ارتباط برقرار کرده، به صورت الکترونیکی با یکدیگر اطلاعات مبادله کنند (محترمی، ۱۳۸۹) . امروزه فناوری اطلاعات در تمامی بخش های سازمان از جمله مهمترین منابع آن یعنی منابع انسانی و مالی به شدت نفوذ پیدا کرده است و این امر سبب شده تا مدیران سازمانی نسبت به منابع موجود (انسانی و مالی) دیدی جامع و علمی داشته باشند.  با این وجود شواهد نشان می دهند که میزان موفقیت کاربرد فناوری،چندان رضایت بخش نبوده ، چرا که موفقیت کاربرد فناوری ، به بافتی که در آن به کار می رود ، بستگی زیادی دارد. به همین دلیل نمی توان نتایج پژوهش های پیشین را با اطمینان کامل در بافت های جدید به کار گرفت عموما برای بهره وری کامل از فناوری های نوین اطلاعات ، باید از سیستم های اطلاعاتی مدرن بهره جست. از آنجایی که سرنوشت سازمان ها هر روز بیش از گذشته به فناوری اطلاعات گره می خورد، لذا بدیهی است که در چنین موقعیتی، شناخت تاثیرات فناوری اطلاعات اهمیت فزاینده ای یافته است. فناوری اطلاعات ، افزایش بهره وری و کارایی، حیطه کنترل گسترده تر و کاهش تعداد متخصصان را مجاز می داند و به سازمان ها اجازه می دهد تا دانش متخصصان را تحت کنترل در آورده تا نیاز به تخصص های فنی در سازمان کاهش یابد (حسینی، ۱۳۸۹).

آشکار است که بسیاری از بخشها از قبیل خدمات مالی ، فناوری اطلاعات ، تولید ، حمل و نقل، مشاوره ، تولید، خرده فروشی، عمده فروشی و انتشارات ، با ارزیابی استفاده عملیاتی از فناوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط هستند ، برای اینکه آنها همیشه بر همه ظرفیتهای فناوری متکی اند . به‌هرحال ، ارزیابی این تواناییها و مزایای مربوط به آنها که ممکن است از طریق سازمان مورد بهره برداری قرار گیرد ، فرایندی پیچیده است که در آن هیچ توافقی نسبت به روش ایده آل ارزیابی یا نحوه بهتر انجام دادن آن وجود ندارد .جهت استفاده بهتر از منابع مدیریتی ، توسعه و پذیرش فناوریهای نوین بایستی با شواهد اثربخشی هزینه ای و مدیریتی آن مرتبط باشد . با این حال، باوجود پیشرفتهای عمده اخیر در اجرا و ترویج ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات ، توسعه این فناوریها تاثیر اندکی در بسیاری از سازمانها دارد .این امر تا حدودی به دلیل پیچیدگی نیروهایی (ازقبیل مقاومت در برابرتغییر ، اشتیاق مدیر ، مبارزات رسانه ای ، نظرات مشتریان ، مشوقهای کارفرما و توسعه های سازمانی ) است که توسعه فناوریهای جدید و روش تعامل ارزیابی ICT با آنها را تعیین می‌کند  (کارنرو[۳]، ۲۰۰۶).

این امر در دورن سازمان نیز قابل مشاهده است. بنابراین مسئله این پژوهش ناشی از یک احساس مبهم در رابطه با تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بخش های مختلف سازمان و صنایع است که در این پژوهش تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص گردد که آیا فناوری اطلاعات بر عملکرد تحقیق و توسعه تاثیر مثبتی دارد یا خیر ؟

 

فرضیه های پژوهش

فرضیه اصلی

کاربرد فناوری اطلاعات تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.

 

فرضیه های فرعی

  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت اداری تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.
  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت ارتباطات تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.
  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت پشتیبانی از تصمیم تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.
  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت برنامه ریزی تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.
  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت طرح محصول تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.
  • کاربرد فناوری اطلاعات در قسمت کنترل تولید تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در صنعت الیاف ماهان دلیجان دارد.

 

پیشینه پژوهش

صدفی(۲۰۰۱) تحقیقی تحت عنوان «ارزیابی عملکرد واحدهای تحقیق و توسعه R&D در چارچوب اهداف استقرار آنها در بخش صنعت»  انجام داد.نتایج این تحقیق نشان می دهد که در زمینه طراحی و ابداع محصول جدید واحدهای تحقیق و توسعه بیشتر نقش داشته و در اکثر مواقع نقش موثری در این زمینه ایفا نموده اند. احمدی (۱۹۹۸)، در تحقیق خود با عنوان « میزان بهره گیری از بخش تحقیق و توسعه در صنایع چینی سازی کشور» به بررسی این موضوع پرداخته است. این تحقیق نشان می دهد افزایش فعالیت های تحقیق و توسعه در صنایع به ازای نزدیک شدن عملکرد صنایع به انتظاراتشان در جهت رسیدن به رشد و شکوفایی در زمینه خودکفایی و تهیه مواد اولیه مرغوب تر با اطمینان ۹۵ % معنی دار است که همبستگی بین رشد و شکوفایی و فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه مواد اولیه با ضریب ۰.۴۹۸ در سطح اطمینان معنی دار باشد. عسگری (۱۹۹۶)، در تحقیق دیگری بر روی معیارهای ارزشیابی عملکرد مؤسسات تحقیق و توسعه، به ارزیابی عملکرد واحدهای تحقیق و توسعه که نیاز به ارزشیابی عملکرد و شکل و محتوای آنها و فرآیند و دامنه شمول ارزشیابی عملکرد و روش ها و بالاخره مدیریت فرآیند ارزشیابی را در بر می گرفت، پرداخت.

فنگا و دیگران[۴](۲۰۰۸) در تحقیق خود روش AHP/DEA را برای اندازه گیری کارآیی فعالیت های R&D مدیریت به کار برد. او برای توسعه یک وسیله بهتر برای ارزیابی عملکرد فعالیت های تحقیق و توسعه(R&D) مدیریت در دانشگاه های تحقیق محور ترکیبی از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP و تحلیل پوششی داده ها DEA در راستای ارزیابی کارآیی، فعالیت های R&D مدیریت پیشنهاد داد.  لوپز و همکاران[۵]  (۲۰۰۸) به تحلیل اثرهای بلندمدت سرمایه R&D   داخلی و خارجی بر TFP ده زیربخش صنعتی در شش کشور توسعه یافته، پرداخته اند. نتایج بیانگر آن است که،  اگرچه فعالیتهای تحقیق و توسعه در هر یک از زیربخشهای داخلی، باعث تولید فناوری در عرصۀ ملی شده و تأثیر مثبت و معناداری بر رشد بهره وری کل عوامل تولید دارد، سرریزهای تحقیق و توسعه زیربخشهای مختلف، برای دیگر زیربخش های همان کشور و شرکای تجاری آنها، اثرهای مثبت بزرگتری بر روی رشد بهرهوری کل عوامل تولید به همراه خواهد داشت. همچنین، شواهد تجربی نقش ارتباطات تجاری را به عنوان کانال انتقال فناوری خارجی، تأیید میکند.

مغفرتی (۱۳۹۳)، ارائه مدلی مفهومی جهت ارزیابی عملکرد واحدهای R&D شرکت های تولیدی با رویکرد DEA/AHP بیان می کند : بر اساس تحلیل داده های مدل مورد بررسی جنبه های مالی دارای بالاترین وزن، عملکرد پژوهشی دارای پایین ترین وزن بود. در بررسی به عمل آمده ۳ واحد تحقیق و توسعه کارا و ۱۰ واحد ناکارا بودند. برای رتبه بندی از مدل اندرسون-پیترسون استفاده شد که نتایج نشان داد کاراترین واحد تحقیق و توسعه، واحد شرکت پارس شهاب و واحد های شرکت ایحاگسترو نیکا در رتبه های بعدی قرار داشتند. باقرزاده (۱۳۹۱) در تحقیق تحت عنوان «تحلیل ارتباط تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و بهره وری کل عوامل تولید در بخش صنعت ایران» نتیجه می  گیرد که در انتخاب شرکای تجاری در صنایع ایران دقت لازم باید به خرج داده شود و هزینه های تحقیق و توسعه بیشتری داده شود تا بهره وری کل عوامل تولید بالا رود.

 

روش تحقیق

تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی است. تحقیق حاضر از حیث چگونگی به دست آوردن داده­های مورد نیاز توصیفی(غیرآزمایشی) و از نوع پیمایشی است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق از یک پرسشنامه ۲ بخشی استفاده شد. بخش اول پرسشنامه مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی بود. در بخش دوم بر اساس تحقیق آنجل و همکاران[۶] (۲۰۰۴) کاربرد فناوری اطلاعات به بخش های اداری، ارتباطات، پشتیبانی از تصمیم، برنامه ریزی، طرح محصول و کنترل تولید تقسیم بندی شد. این بخش خود به دو دسته سوال تقسیم بندی می شود. در سمت راست پرسشنامه افراد پاسخ دهنده باید میزان اهمیت و تاثیر کاربرد فناوری را در هر کدام از بخش ها در عملکرد تحقیق و توسعه را مشخص کنند و در سمت چپ میزان استفاده فناوری را در شرکت الیاف ماهان مورد مشخص کنند. این پرسشنامه بر اساس ادبیات پژوهش تدوین شده است و از نظر روایی محتوایی به تایید اساتید و خبرگان فناوری اطلاعات و تحقیق و توسعه نیز رسیده است. از نظر قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برای پرسشنامه مذکور ۸۵/۰ بدست آمد، که این عدد نشانگر این است که پرسشنامه مورد استفاده دارای قابلیت اعتماد است.

 

جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری مطالعه حاضر کلیه فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحقیق و توسعه در صنایع الیاف شهرستان دلیجان می باشند که طبق مطالعات کتابخانه ای و برآورد و استعلام از کارخانه های مذکور ۱۰۰ نفر می باشند.برپایه نمونه گیری تصادفی ساده؛ یک گروه نمونه شامل ۶۰ نفر از افراد فعال مرتبط با حوزه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. با انتخاب روش نمونه برداری تصادفی ساده، سعی بر آن بوده است که نمونه بدست آمده تا حد ممکن معرف جامعه و از لحاظ تعداد، متناسب با پژوهش های توصیفی باشد. علت انتخاب روش نمونه برداری تصادفی ساده این بوده است که افراد جامعه مورد بررسی از لحاظ تعداد کم بوده اند و دسترسی به تمام آن ها امکان پذیر بوده است. با در نظر گرفتن درصد کمی خطا و مشاوره با اساتید تعداد ۶۰ نفر انتخاب شدند.

 

روش تجزیه و تحلیل داده ها :

داده های جمع آوری شده به دوروش توصیفی واستنباطی به شرح زیرتجزیه وتحلیل شد : در آمار توصیفی به مرتب کردن اطلاعات و محاسبات فراوانی ، میانگین و استخراج نمودار‍‍ پرداخته شده است و در بخش آمار استباطی، ابتدا از آزمون کالماگورف اسمیرنوف استفاده شد تا مشخص شود که می توان از آزمون های پارامتریک استفاده کرد یا خیر؟ برای بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد تحقیق و توسعه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. برای بررسی تفاوت میزان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با حد ایده آل استفاده در صنعت الیاف ماهان از تحلیل شکاف و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. دراین پژوهش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار (SPSS  )۱صورت گرفته است.

 

بررسی فرضیه های پژوهش

در این بخش به بررسی تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد ۶ گانه بخش اداری، ارتباطات، پشتیبانی از تصمیم، برنامه ریزی، طرح محصول و کنترل تولید می پردازیم. برای بررسی این امر سوالاتی در قالب پرسشنامه تدوین شد از در هر قسمت از متخصصان سوال شده است که این بعد از استفاده از فناوری اطلاعات بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه چقدر موثر است. برای بررسی این فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.  برای بررسی این فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج این آزمون در ذیل آمده است.

جدول (۱-۱). همبستگی بین کاربرد اداری و تحقیق و توسعه

فناوری اطلاعات

طبق جدول فوق ضریب همبستگی بین تمامی مولفه های مورد بررسی و عملکرد تحقیق و توسعه مثبت و معنی دار می باشد.

 

تحلیل شکاف کاربرد پذیری فناوری اطلاعات در صنعت الیاف ماهان

برای بررسی تفاوت خدمات ادراک شده  و مورد انتظار در ابعاد مورد بررسی از آزمون t  دو گروه وابسته استفاده شد .

جدول (۱-۲). نتایج آزمون t  دو گروه مستقل

همان گونه که نتایج جدول فوق نشان می دهد از آنجا که مقدار t های به دست آمده مولفه های مورد بررسی با درجه آزادی ۵۹، از مقدار t جدول بزرگتر است و همچنین از آنجا که سطح معنی داری این آزمون برای هر کدام از مولفه ها کوچکتر از سطح معنی داری ۰۵/۰ می باشد، بنابراین با ۹۵درصد اطمینان می توان گفت که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات دو گروه (کاربرد ارائه شده و مورد انتظار) معنی دار می باشد. بنابراین می توان گفت بین میزان کاربرد و تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقیق و توسعه و وضعیت ایده آل این تاثیر تفاوت معنی دار است.

 

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بررسی فرضیه اول می توان نتیجه گرفت که بکارگیری گسترده‌ی فاوا در فرایند های اداری صنایع، همزمان با تحوّل در رویکردهای اداری درجهان، زمینه‌‌ی شکل‌گیری سازمانهای هوشمند را فراهم آورده است. این نوع سازمانهای هوشمند از جمله نیازمندی‌های کلیدی جوامع دانش‌بنیان می باشند و رویکردهای توسعه‌ی مهارت‌های دانشی و کارآفرینی مد نظر مدیریت جهادی را دنبال می‌نمایند. در این سازمانها ، فرایندهای یاددهی ویادگیری تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت‌های کلیدی کارکنان با تکیه بر فعالیت‌های گروهی و هوشمند، در عصر دانایی محور فراهم می‌شود. در همین راستا نیز صنایع الیاف ماهان باید به سوی هوشمند سازی بخش اداری خود حرکت کند تا به سبب بهبود این بخش عملکرد بخش تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشد. با توجه به نتایج بررسی فرضیه دوم می توان نتیجه گرفت که بکارگیری گسترده‌ی فاوا در فرایند های ارتباطی صنایع، همزمان با تحوّل در رویکردهای ارتباطی مانند به وجود آمدن اینترنت، شبکه های اجتماعی و … درجهان، زمینه‌‌ی شکل‌گیری سازمانهای ارتباط گرا را فراهم آورده است. صنایع الیاف ماهان می تواند با ایجاد سامانه های ارتباطی در بخش تحقیق و توسعه و با کاربرد فناوری های ارتباطی به وجود آمده به بهبود عملکرد بخش تحقیق و توسعه کمک کند. این سامانه می‌تواند یک شبکه مخابراتی، چندین کامپیوتر مرتبط با هم و متصل به شبکه مخابراتی، اینترنت و همچنین برنامه‌های استفاده شده در آنها باشد. در همین راستا نیز صنایع الیاف ماهان باید به سوی هوشمندسازی و مرتبط کردن بخش های گوناگون در شرکت حرکت کند تا به سبب بهبود این عمل عملکرد بخش تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشد. با توجه به نتایج بررسی فرضیه سوم صنایع الیاف ماهان باید به سوی هوشمندسازی و مرتبط کردن بخش های گوناگون در شرکت حرکت کند تا به سبب بهبود این عمل عملکرد بخش تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشد. در راستای نتایج پژوهش صنایع الیاف ماهان باید به سوی هوشمندسازی و مرتبط کردن بخش های گوناگون و پیاده کردن سیستم ERP در شرکت حرکت کند تا به سبب بهبود این عمل عملکرد بخش تحقیق و توسعه خود را بهبود بخشد. صنایع الیاف ماهان نیز باید در قسمت طرح محصول فناوری اطلاعات و ارتباطات را گسترش دهد تا عملکرد بخش تحقیق و توسعه بهبود یابد.

در پایان قابل ذکر است که این پژوهش با هدف مطالعه ی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد بخش تحقیق و توسعه در شرکت الیاف ماهان شهرستان دلیجان انجام شده است. بر اساس نتایج این تحقیق،کاربرد فناوری اطلاعات در بخش اداری، ارتباطات، پشتیبانی از تصمیم، طرح محصول و کنترل پروژه موجب بهبود عملکرد بخش تحقیق و توسعه می شود. بر این اساس، اطلاع رسانی به واحدهای تولیدی مبنی بر افزایش سهم کاربردپذیری فناوری اطلاعات در صنعت الیاف ماهان به بهبود عملکرد تحقیق و توسعه کمک می کند. از سویی دیگر، شرکت میتواند با ایجاد مشوق های مالی، برگزاری کارگاه های آموزشی و حمایتی از کارکنان، آن ها را به استفاده از فناوری اطلاعات تشویق کند تا از این طریق به اثربخشی تحقیق و توسعه کمک شایانی کند.

 

[۱] Stewart

[۲] Research and Development

[۳] Alberto carneiro

[۴] Fenga et al

[۵] Lopez et al.

[۶] Martinez-Lorente, Angel R., Sanchez-Rodriguez, Cristobal; Dewhurst, Frank W

 

 

منابع فارسی :

  1. مهدوی، محمد تقی – فرهنگ صنعتی – انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن – آ ذرماه۱۳۸۶.
  2. مهدوی، محمد نقی، فرهنگ توصیفی تکنولوژی، انتشارات چاپار، ۱۳۸۰.
  3. موحدی سبحانی، فرزاد، طراحی سیستم تحقیق و توسعه در شرکت های بزرگ، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۴.
  4. موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه، طرح تفصیلی موانع توسعه در ایران،شبیه سازی نقش تحقیق و توسعه در فرایند توسعه، تهران، ۱۳۶۸.
  5. میرسپاسی، ناصر (۱۳۷۴).«جایگاه مدیریت عملکرد در استراتژی منابع انسانی» سمینار مدیریت عملکرد، تهران.
  6. نیلی، دکتر مسعود و همکاران کلیات وخلاص های از مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی کشور- ١٣٨۴
  7. هیأت وزیران، آیین نامه نحوه اجرای فعالیتهای مشخص به منظور گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، ۱۳۸۱
  8. وزیری، بزرگمهر، نقش جامعه، نشست های علمی و ساختارهای تحقیقاتی در تحقیق و توسعه صنعتی، مجموعه مقالات سمینار تحقیق و توسعه، تهران، ۱۳۶۸.

منابع انگلیسی

  1. Alberto carneiro،(۲۰۰۶) adopting new technologies، hand book or business strategy، ۲۰۰۶، pp 307-312.SYSTEM.parsiblog.com
  2. Amidon, Debra, M. (۲۰۰۲) Towards an innovation super-highway, The globalization of Knowledge strategy, Knowledge management Journal, June, PP: ۱۱-۱۲۰.
  3. Anderson, J. C. and Narus, J. A. (1990), “A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firmworking Partnerships”, Journal of Marketing, ۵۴, ۴۲-۵۸.
  4. : GlobalCompetitiveness Report 2002-2003
  5. OECD (2012); MEASURING R&D IN DEVELOPING COUNTRIES, Annex to the Frascati Manual; Paris: OECD.
  6. The World Bank – “The Knowledge Economy, the KAM Methodology and World Bank Operations”, 2005
  7. UNIDO Industrial Development Report- 2005,” Capability Building for Catchingup,Historical, Empirical and Policy Dimensions”
  8. Wagner, S. Caroline and et al. “Can Science and Technology Capacity be measured?”- Amsterdam School of Communication Research, University of Amsterdam- Page ٣-
  9. Wild, Ray; Technology And Management; Cassell, 1990. .http://www.osram.com 2007 CD- by World.

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×