اخبار نساجی

بروز مشکل در پرداخت منابع صندوق انرژی

 

یک منبع آگاه با بیان اینکه حل نشدن مشکل تضامین بین بانک عامل و شرکت‌ ملی نفت پرداخت منابع صندوق انرژی را مختل و در برخی موارد متوقف کرده است، گفت: مدیران مالی شرکت‌های بهره‌بردار که با بدهی کلان مواجهند، عازم شرکت نفت شدند.

به گزارش بی باک به نقل از یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: به دلیل اینکه مشکل تضامین بین شرکت‌های بهره‌بردار نفت و بانک‌های عامل صندوق‌های انرژی مانند بانک ملت حل نشده است، این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند به درستی از منابع این صندوق استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با وجود امضای همه اسناد مربوط به برداشت منابع صندوق از سوی شرکت‌های بهره‌بردار نفت به دلیل حل نشدن مشکل تضامین مورد نیاز از سوی شرکت ملی نفت، بانک‌های عامل از جمله بانک ملت از ارائه منابع استنکاف می‌کنند.

این منبع آگاه افزود: اسناد دریافت منابع از صندوق انرژی یا Energy Fund توسط شرکت ملی نفت، بانک مرکزی و حتی بانک ملت تایید و تصویب شده است اما حل نشدن مشکل تضامین بین بانک ملت و شرکت‌ ملی نفت پرداخت این منابع را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بعضی شرکت‌های بهره‌بردار درباره عبور از سال مالی ۹۰ به ۹۱ با بدهی‌های فراوانی روبرو شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار داشت: مدیران مالی شرکت‌های بهره‌بردار امروز عازم شرکت‌ ملی نفت شدند تا در شرکت ملی نفت چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود.

*هزینه تسعیر ارز بر دوش شرکت های بهره‌بردار نفت

این منبع آگاه در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات این شرکت‌ها آن است که اسناد این شرکت‌ها براساس یورو تنظیم می‌شود و یورو دریافت می‌کنند اما باید به دلار هزینه‌های خود را محاسبه کنند که نرخ تسعیر این ارز از منابع محدود همین شرکت‌های بهره‌بردار پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت‌های بهره‌بردار ترجیح می‌دهند از ابتدا منابع به صورت یورویی تصویب شود یا به طور کلی همه محاسبات بر اساس یکی از دو ارز دلار و یورو انجام شود.

به گزارش فارس، صندوق انرژی برای تامین منابع مالی صنعت نفت ایجاد شد. بر این اساس بانک مرکزی بخشی از منابع حاصل از فروش نفت را در بعضی بانک‌ها از جمله بانک ملت سرمایه‌‌گذاری کرد تا با ترکیب با بخشی از منابع این بانک‌ها صندوقی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز کشور به خصوص در بالا دست صنعت نفت ایجاد شود. اما بروکراسی حاکم بر پرداخت این منابع، کار استفاده از آنها در صنعت نفت با مشکل و کندی روبرو کرده است. صنعت نفت به خصوص در بخش بالادست به شدت با کمبود منابع مالی مواجه است.

شرکت‌های کارفرمایی و بهره بردار بالادست صنعت نفت چه در امر سرمایه‌گذاری در توسعه میادین و چه در مساله بهره‌برداری از میادین موجود و نگهداشت تولید با کم شدن مداوم منابع مالی خود دست و پنجه نرم می‌کنند. تولید نفت ایران در چند ساله اخیر افت قابل توجهی را تجریه کرده است که یکی از دلایل اصلی آن کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دانسته می‌شود.

مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، و نفت و گاز اروندان شرکت‌های بهره بردار اصلی نفت ایران محسوب می‌شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×