اخبار نساجی

برندگان توافق هسته‌ای در کوتاه مدت شرکت‌های اروپایی‌اند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بلومبرگ با اشاره به پیچیدگی لغو تحریم های ایران در صورت توافق هسته ای نوشت: برندگان این توافق در کوتاه مدت احتمالا شرکت های اروپایی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم بلومبرگ طی گزارشی نوشت: روز پنجشنبه تلفن دفتر کار جک هایز در موسسه حقوقی استپتو اند جانسون در واشنگتن مدام زنگ می خورد و مراجعه کنندگان می خواستند بدانند که تفاهم اخیر هسته ای بین ایران و غرب چه تاثیری می تواند بر فعالیت های تجاری در ایران داشته باشد.

پاسخ وی اینچنین بود: حداقل فعلا و حداقل برای اکثر شرکت های آمریکایی که در انتظار ورود مجدد به بازار ۸۰ میلیون نفری ایران و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان هستند، تاثیر چندانی ندارد.

هایز، یکی از کارشناسان این موسسه حقوقی در زمینه تحریم های تجاری آمریکا علیه ایران است. وی می گوید: «من نمی توانم هیچ گونه نشانه ای از عقبگرد قابل توجه تحریم ها را ببینم که به صنایع بانکداری، بیمه یا منابع طبیعی کمک کند…من فکر می کنم همه بسیار محتاطانه عمل خواهند کرد.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به دلیل مخالفت های مجالس قانون گذاری دو کشور، بعید است آنچه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا آن را یک «تفاهم تاریخی» با ایران خواند، بتواند در آینده ای قابل پیش بینی به بسیاری از شرکت های آمریکایی کمک کند. هرچند دولت اوباما ممکن است تلاش کند تا در بخش های بشردوستانه نظیر مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی فعالیتهای تجاری با ایران را تسهیل نماید، و تحریم های ثانویه علیه شرکت های غیرآمریکایی طرف همکاری با ایران را کاهش دهد، اما شرکت های بزرگ فعال در زمینه هایی همچون انرژی، هواپیمایی، رایانه و خودرو احتمالا باید در انتظار تصویب قانونی جدید از سوی کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان باشند.

هایز افزود: «همه در آمریکا در این زمینه بسیار کند حرکت خواهند کرد، زیرا به خصوص با توجه به وضعیت سیاسی این روزهای حاکم بر واشنگتن هیچ کس نمی خواهد تحریم ها را دور بزند.»

این گزارش افزود: برندگان تفاهم اخیر در کوتاه مدت احتمالا شرکت های اروپایی خواهند بود، که بسیاری از آنها پس از انعقاد توافق موقت در نوامبر ۲۰۱۳، هیئت هایی را به ایران روانه کردند. تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران عمدتا در زمینه هسته ای هستند و اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، احتمالا این تحریم ها لغو خواهند شد.

اما تحریم های آمریکا در زمینه های مختلف از جمله حمایت از تروریزم و توسعه سلاح های کشتار جمعی بر ایران تحمیل شده اند. آنچه این وضعیت را پیچیده تر می کند این است که برخی تحریم های آمریکا به موجب دستور رئیس جمهور و برخی دیگر به موجب مصوبه کنگره اعمال شده اند و این موجب می شود که نتوان به آسانی گفت کدام تحریم ها می تواند توسط اوباما لغو شود و کدام یک نیازمند اقدام کنگره است.

دانفورس نیوکومب، یک وکیل تجارت بین المللی در موسسه شرمن اند استرلینگ نیویورک در این باره می گوید: «من یک پوستر ۳ فوت در ۴ فوت بر روی دیوار دفتر کارم دارم که همه تحریم های ایران در آن گنجانده شده است و اکنون باید علامت بزنم که کدام یک از آنها برداشته خواهد شد و کدام یک برداشته نخواهد شد… فهمیدن اینکه همکاری با ایران مجاز است و کدام همکاری مجاز نیست، دارد پیچیده تر می شود.»

داروسازان آمریکایی و شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی احتمالا از تفاهم به دست آمده تا حدی منتفع خواهند شد، همانگونه که در گذشته نیز به موجب استثنائات تحریم ها برای کالاهای بشردوستانه، محصولات خود را به ایران صادر می کردند.

اما مشکلی که آنها با آن مواجه بودند، مشکل دریافت پولشان بود، به خصوص پس از آنکه بانک های ایرانی در سال ۲۰۱۲ از دسترسی به شبکه بین المللی سوئیفت محروم شدند.

در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، ارزش صادرات قانونی محصولات دارویی آمریکا به ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.

شرکت های نفتی اروپایی از جمله بی پی، رویال داچ شل، انی و توتال، بیش از شرکت های نفتی آمریکایی از توافق دو طرف منتفع خواهند شد، زیرا تحریم های آمریکا در بر دارنده محدودیت های بیشتری است.

اوسوالد کلینت، تحلیلگر نفتی موسسه استنفورد برنستین گفت: «ایران یک پاداش بزرگ است. حجم منابع انرژی این کشور بسیار جذاب است.»

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×