اخبار نساجی

برندها چه چیزهایی را در ذهن ما تداعی می کند …

 

یک برند می تواند معنای مختلف زیر را داشته باشد

ویژگی ها : اولین چیزی که برند در ذهن تداعی می کند ویژگی های خاص است . بنابراین با شنیدن نام مرسدس این ویژگی ها به ذهن متبادر می شود: قیمت بالا ، ساخت خوب ، مهندسی عالی ، دوام پذیری ، حیثیت و اعتبار ، قیمت دست دوم بالا ، سرعت و غیره . شرکت شاید فقط از یکی دو مورد این ویژگی ها را در تبلیغات به کار برد . سال هاست مرسدس می گوید :«مهندسی ای که در هیچ اتومبیلی در جهان به کار گرفته نشده است » . این عنوان تبلیغاتی به عنوان سکوی جایگاه یابی به تصور درباره بقیه ویژگی های اتومبیل هم کمک کرده است .

مزایا : یک برند چیزی بیش از مجموعه ای از ویژگی هاست . مشتریان خریدار ویژگی نیستند بلکه به دنبال مزیتها هستند . ویژگی ها باید به مزایا عملیاتی و یا عاطفی تبدیل شوند . ویژگی “دوام پذیری” به مزیت عملیاتی “من مجبور نخواهم بود هر چند سال یک بار اتومبیلی نو بخرم ” تبدیل می شود . ویژگی ارزشمند هم مزیت عاطفی : ” اتومبیل کمک کند من احساس کنم مهم و پسینده هستم ” را به دنبال دارد . ویژگی “ساخت خوب” هم ممکن است به مزیت عاطفی و عملیاتی ، “در صورت بروز حادثه به من آسیبی وارد نمی شود ” تبدیل شود . فواید برند : همچنین درباره فوایدی که تولید کننده ارائه می کند هم مطالب گفتنی ای دارد . بدین ترتیب مرسدس سمبل عملکرد خوب ، ایمنی ، حیثیت و اعتبار و نظایر آن است . بازاریاب برند باید درباره گروه های خاصی از خریداران اتومبیل که به دنبال این فواید هستند تعمق و بررسی کند .

فرهنگ : برند ممکن است نشانگر فرهنگ خاصی باشد . اتومبیل مرسدس بیانگر فرهنگ آلمانی است . یعنی نظم کارآمدی و کیفیت برتر .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شخصیت :برند همچنین می تواند شخصیت خاصی را در ذهن مجسم کند . اگر برند یک شخص ، حیوان یا شیئی می بود ، چه چیزی به ذهن خطور می کرد ؟ مرسدس ممکن است یک رئیس نافهم (شخص) ، یک شیر حاکم (حیوان )، یک کاخ متروک ( شیء) را برساندو القاء کند . گاه هم ممکن است شخصیت یک شخص یا سخنگو را به خود گیرد .

استفاده کننده : برند نوع مصرف کننده ای که کالا می خرد یا از آن استفاده می کند را می رساند . ما یقیناً شگفت زده خواهیم شد اگر منشی ۲۰ساله ای را ببینیم که اتومبیل مرسدس می راند . در عوض انتظار داریم مدیر سطح بالایی با ۵۵ سال را پشت فرمان این اتومبیل مشاهده کنیم . استفاده کنندگان از کالا کسانی خواهند بود که برای ارزش ، فرهنگ و شخصیت کالا احترام قائل می شوند .

برندها از نظر توان و ارزشی که در بازار دارند هم تفاوت دارند . در یک سو برندهایی هستند که خریداران در بازار اصلاً با آن ها آشنایی ندارند در سوی دیگر برندهایی هستند که خریداران نسبت به آن ها آگاهی کاملی دارند . ورای این ،برند با درجه مقبولیت بسیار زیاد قرار می گیرد ، نامهایی که خریداران برای خرید آن ها مقاومتی از خود نشان نمی دهند . پس از این برندهایی وجود دارد که رجحان نسبت به آن ها زیاد است این ها همان برند هستند که خریداران هنگام خرید انتخاب می کنند . سرانجام برندی وجود دارد که وفاداری نسبت به آن ها زیاد است .

 

با تشکر از شما عزیزان

امیدوارم با نظرات خود ما را در پیشبرد اهدافمان یاری نمایید …

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×