اخبار نساجی

جرم؛ فروش دلار دولتی به نرخ آزاد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

لغو مجوز صرافی‌های بانکی متخلف آغاز شد

جرم؛ فروش دلار دولتی به نرخ آزاد با افزایش اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی، یک صرافی بانکی باوجود دریافت ارز با نرخ دولتی، اقدام به فروش دلار آزاد می‌کرد، بر این اساس بانک مرکزی مجوز فعالیت این صرافی بانک غیردولتی را باطل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلی صرافی های متخلف توسط بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی که طی سال های اخیر جدی شده است، وارد فاز جدیدی شد.

با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، برخی از صرافی ها حتی صرافی های بانکی، با دریافت ارز دولتی اقدام به فروش آن به صورت آزاد و غیر دولتی می کنند که با برخورد جدی بانک مرکزی مواجه شدند.

اخیرا صرافی یک بانک غیردولتی اقدام به فروش ارز با قیمت آزاد و غیر قانونی می کرد که بانک مرکزی مجوز این صرافی بانکی را پلمپ کرده است، گرچه هنوز نام این بانک در لیست بانکهای دارای مجوز فعالیت صرافی بر روی سایت بانک مرکزی قرار دارد.

به نظر می رسد که بازار آشفته ارز، افزایش قیمت دلار آزاد و اختلاف شدید نرخ ارز دولتی و آزاد باعث جذابیت برای صرافی های متخلف بانکی و غیر بانکی برای فروش ارز دولتی به نرخ آزاد شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این وضعیت در حالی است که برخی از صرافی های بازار با وجود داشتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی اقدام به فروش ارز به نرخ آزاد می کنند و حتی آزادانه نرخ های بازار آزاد را بر روی تابلوهای خود درج می کنند.

تعدادی از صرافی‌های غیرمجار پلمپ شدند

همچنین اخیرا تعدادی از صرافی های متخلف و صرافی های غیرمجاز که بدون مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند یا مجوز خود را از سایر نهادها غیر از بانک مرکزی دریافت کرده اند، به تعطیلی کشیده شده و پلمپ شده اند.

مسئولان بانک مرکزی بارها نسبت به این موضوع هشدار داده اند، اما این صرافی ها مطرح می کنند که ارزی به قیمت دولتی در اختیار آنها قرار نمی گیرد که آن را به قیمت دولتی در اختیار متقاضیان واقعی قرار دهند.

گرچه در روزهای اخیر نرخ دلار در بازار کاهش یافته است و هم اکنون به نرخ ۱۹۱۰ تومان رسیده است، اما هنوز با قیمت دلار دولتی به نرخ ۱۲۲۶ تومان، فاصله زیادی دارد. پیش از این یکی از برنامه های بانک مرکزی کاهش اختلاف قیمت دلار آزاد و دولتی اعلام شده بود.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مورد اختلاف دلار دولتی و آزاد گفته است: فاصله نرخ دلار آزاد و دولتی منطقی نیست و نباید این‌قدر باشد اما هیچ برنامه‌ای هم برای افزایش نرخ مرجع دلار نداریم.

ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی نیز می گوید: صرافی های غیر مجاز باید سریعا فعالیت خود را با قوانین و مقررات بانک مرکزی انطباق دهند و مجوز از بانک مرکزی دریافت کنند و یا اینکه درب این صرافی ها بسته خواهد شد.

وی می افزاید: تعدادی از صرافی ها به صورت غیرمشهود فعالیت می کنند که بازرسان بانک مرکزی به صورت غیرمحسوس برای شناسایی و نحوه فعالیت این افراد ارسال می شوند و پس از شناسایی بانک مرکزی از طریق مراجع ذی صلاح اقدام خواهد کرد.

در اصل تشدید برخورد و نظارت بر عملکرد صرافی ها از سال گذشته با افزایش نرخ دلار و ایجاد نابسامانی هایی در بازار ارز جدی تر شد.

بانک مرکزی اسامی ۶۲۷ صرافی را اعلام کرده است که برخی از آنها دارای مجوز و برخی در حال تمدید مجوز هستند، در عین حال مجوز تعدادی از صرافی ها فاقد اعتبار است یا اینکه مجوز صادره آنها باطل شده است.

این بانک نسبت به فعالیت صرافی ها زیر نظر بانک مرکزی هشدار داده و اعلام کرده است که باید صرافی ها برای فعالیت خود مجوز از بانک مرکزی دریافت نمایند و بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی ناظر بر عملکرد صرافی ها خرید و فروش و فعالیت ارزی داشته باشند، در غیر اینصورت پلمپ می شوند.

بانک مرکزی اخیرا نامه ای هم به فرماندهی نیروی انتظامی ارسال کرده و در آن با اعلام اسامی صرافی هایی که مجاز به خرید و فروش ارز نیستند و از بانک مرکزی مجوز دریافت نکرده اند، خواستار برخورد جدی با این افراد شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×