اخبار نساجی

کاهش بهای بنزین در آمریکا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کاهش بهای بنزین در آمریکا

اوجگیری ۴ ماهه بهای بنزین که دراوایل ماه آوریل قیمت هرگالن را به حدود۴ دلار رسانده و موجب نگرانی رانندگان، سیاستمداران و اقتصاددانان از افزایش بی سابقه و احتمالی بهای این ماده شده بود، متوقف شده و روند کاهش قیمت دربازارهای جهانی وآمریکا آغاز شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورک، بهای بنزین در جایگاههای بنزین آمریکا درمدت دوهفته ۶ سنت کاهش یافت،به گونه ای که میانگین بهای هر گالن بنزین بدون سرب معمولی در روز جمعه به ۳ دلار و ۸۸ سنت رسید.

به گفته کارشناسان، میانگین بهای بنزین درآمریکا ممکن است در هفته آینده ۵ سنت یا بیشتر کاهش یابد و به این ترتیب رانندگان درهربار پرکردن باک خودروهایشان مبلغ ۲ دلار صرفه جویی کنند.

بااین حال میانگین بهای هرگالن بنزین ۳ دلارو ۸۸ سنت هنوز بالاست، هر چند به نسبت زمان اوج که ۳دلار و۹۴سنت بود،کاهش یافته است. قبلا پیش بینی می شد که بهای بنزین تا ۵ دلار برای هر گالن افزایش یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بنابرپیش بینی ‘تام کلوزا’ ناشر وتحلیلگر ارشد نفت سرویس اطلاعات بهای نفت، میانگین بهای بنزین تا اواخر هفته آینده به ۳ دلار و ۸۰ سنت کاهش می یابد.

به گفته’استوارت هافمن’اقتصاددان ارشد در گروه خدمات مالی پی ان سی، کاهش بهای نفت موجب وارد شدن پول بیشتری دراقتصاد خواهد شد ومردم آمریکا خواهند توانست این مبلغ را در جای دیگری هزینه کنند.

کاهش ۱۰سنتی بهای بنزین به این معنی خواهد بود که رانندگان آمریکایی روزانه ۳۷ میلیون دلار برای هزینه کردن در مخارج دیگر در اختیار خواهند داشت.

بهای بنزین به دلیل بالا رفتن میانگین بهای نفت خام در سال جاری که به ۱۰۴ دلار برای هربشکه رسید، افزایش یافت. پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت در سال جاری به میزان بی سابقه ای افزایش یابد. این در حالیست که مجموعه ای از کاهش یا قطع تولید در سراسر جهان موجب کمبود عرضه شده است.

بااقدامات غرب درقبال ایران و ادعای سخت تر کردن شرایط برای فروش نفت این کشور،بهای نفت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه نیزرسید.

به گفته کارشناسان، همچنین هراس ازاقدام تلافی جویانه ایران وایجاد اختلال درعرضه نفت خاورمیانه بهای نفت را به میزان ۱۵ دلار برای هر بشکه افزایش داد.

درپی تعطیل شدن ۳ پالایشگاه و آماده شدن دو پالایشگاه دیگر برای توقف فعالیت، نگرانی ها در باره محدودیت عرضه بنزین در سواحل شرقی آمریکا بوجود آمد. به این دلیل بهای پیش فروش بنزین که به سرعت دربهای فروش آن در پمپ های بنزین تاثیر می گذارد، به بالاترین سطح در حدود یک سال رسید.

اما چندعامل موجب پایین آمدن بهای نفت درپمپ بنزین ها شده است ازجمله مذاکره ایران و غرب، تعدیل رشد تقاضا برای نفت و رشد مجدد عرضه جهانی نفت به علت بالا رفتن تولید نفت عربستان سعودی، لیبی و آمریکا.

بهای نفت از۱۱۰ دلار و۵۵ سنت برای هر بشکه دراول ماه مارس به ۱۰۳دلار و ۰۵. سنت کاهش یافته است.

همچنین با توجه به پیدا شدن دو خریدار بالقوه برای دو پالایشگاه در سواحل شرقی آمریکا، انتظار می رود که آنها به فعالیت خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، رانندگان آمریکا به صرفه جویی در مصرف بنزین پرداخته اند به گونه ای که بر اساس آخرین اطلاعات انتشار یافته دولت آمریکا، تقاضا برای بنزین در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافته است.

درواکنش به این امر بهای پیش فروش بنزین تا ۸ درصد کاهش یافته است که انتظار می رود بهای عمده فروشی را کاهش دهد و این کاهش بر بهای خرده فروشی بنزین در پمپ بنزین ها تاثیر گذارد.

به گفته تحلیلگران، حتی اگر مساله ایران کاملا حل و فصل شود، انتظار نمی رود، قیمت ها سقوط کند و بهای نفت به خیلی پایین تر از ۹۰ دلار برای هر بشکه کاهش یابد.

باتوجه به رخ دادن گردباد و توفان در خلیج مکزیک، تنش های انباشته شده در خاورمیانه یا احتمال بروز درگیری در یک کشور عمده تولید کننده نفت می تواند موجب کاهش عرضه شده و قیمت ها را به اوج بازگرداند.

همچنین اوجگیری رشد اقتصادی جهان می تواند تقاضا را افزایش دهد. بهای نفت تقریبا هر بهار بالا می رود و اغلب در ماه مه به اوج خود می رسد.

اما در سال جاری بهای بنزین اندکی زودتر از موعد نقطه اوج را پشت سرگذاشت و روند نزولی یافت و به این ترتیب رانندگان خودروها می توانند به برنامه ریزی برای سفرهای تابستانی خود بپردازند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×