اخبار فرش ماشینی

محرابیان: تعرفه بالا تاثیری در افزایش‏‎ ‎قاچاق ندارد‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر صنایع و معادن می گوید: برخی‎ ‎کارشناسان تعیین تعرفه‌های بالا را یکی از دلایل افزایش قاچاق می‌دانند، در حالی که‎ ‎طرح چنین مباحثی پاک کردن اصل مسئله و ایجاد انحراف در این بخش است‎. ‎
‏”علی اکبر محرابیان” در گردهمایی دو روزه سراسری روسای‏‎ ‎کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در محل هتل المپیک در تشریح مطلب خود،‎ ‎افزود: “درباره تاثیر تعرفه بالا در قاچاق درست مانند آن است که بگوییم علت همه‎ ‎طلاق‌ها وقوع ازدواج است پس ما نمی‌توانیم تعرفه را صفر کنیم به این امید که پدیده‎ ‎شوم قاچاق کاهش یابد‎”.
‎به گفته وی، قاچاق از جمله مسائلی است که به دلیل‎ ‎گستردگی آن در ابعاد مختلف، زیان های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مختلفی را به کشور‎ ‎تحمیل می کند‎.

‎وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پدیده‎ ‎قاچاق ویروس فعالیت ‌های اقتصادی است که با ورود در این عرصه همه فعالیت‌ها فلج می‎ ‎شوند، بنابراین باید با تدوین الگوهای بومی و استفاده از تجربیات کشورهای تولید‎ ‎محور به افزایش شغل پرداخته و قاچاق کالا و ارز را مهار کرد‎.
‎وزیر صنایع با‎ ‎استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب در نهم فروردین ماه امسال، اظهار داشت: بسیاری‏‎ ‎معتقدند افزایش واردات باعث ایجاد رقابت در بازار کشور و عامل برای رونق اقتصادی‎ ‎کشور است و این در حالی است که معظم له فرمودند: “بدترین گزینه در اقتصاد باز‎ ‎گذاشتن درهای واردات است به این امید که کیفیت را افزایش داده یا قیمت را کاهش‎ ‎دهیم‎.”

‎وی حوزه تولید را از جمله زمینه‌های آسیب دیده قاچاق دانست و افزود‎: ‎خسارت به عوامل اجرایی تولید و مصرف کننده از مضرات این پدیده شوم است چرا که مصرف‎ ‎کننده، کالایی را می‌خرد که از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده و به همین دلیل از‏‎ ‎کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و تنها به خاطر ظاهر آراسته‌اش مقبول واقع می‌شود‎.
‎وزیر صنایع و معادن در ادامه به آسیب‌های ناشی از قاچاق در حوزه تولید کالا‎ ‎پرداخت و تصریح کرد: نفوذ کالای قاچاق به کشور، رونق بازار تولید را کاهش داده و‎ ‎تولیدکنندگان با شرایطی مواجه می‌شوند که در بسیاری از موارد کالاهای شان به فروش‎ ‎نرسیده و آسیب های مختلفی به کشور تحمیل می‌شود‎.

‎محرابیان آشنایی با مقوله‎ ‎اقتصاد را یکی از نیازهای اساسی فعالان اقتصادی ذکر و اظهار کرد: “در بسیاری از‎ ‎موارد با افرادی مواجه هستیم که بدون آشنایی با اقتصاد کشور آن را با سایر کشورها‎ ‎مقایسه می‌کنند و راهکارهایی را نیز در این زمینه ارائه می‌دهند، این در حالی است‎ ‎که در بسیاری موارد در هیچ زمینه با نمونه ی مورد نظر مشترکات وجود ندارد‎.” ‎

** اقتصاد تولید محور‎ ‎
وی اقتصاد را به دو بخش تولیدی و تجاری تقسیم کرد‏‎ ‎و گفت: اقتصاد کشور ایران تولید محور است بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت از‎ ‎الگوی کشوری که از لحاظ جمعیتی، منابع خدادادی و غیره هیچ اشتراکی با ایران ندارد،‎ ‎تبعیت کرد، کشورهایی که حتی نیروهای متخصص و کارگری را از دیگر نقاط جهان تامین‎ ‎می‌کنند‎.
‎محرابیان پویایی اقتصادی و پیشرفت را از امتیازات کشورهای تولید محور‎ ‎ذکر کرد و افزود: کشور ما از جمله این کشورهاست بنابراین ایجاد اشتغال دغدغه اصلی‎ ‎مسئولان این کشور است‎.
‎به گفته وی، با سرمایه‌گذاری‌های مختلف می توان به ایجاد‎ ‎فرصت های بزرگ برای جوانان پرداخت‎.
‎محرابیان در ادامه به ارائه راهکاری درباره‎ ‎قاچاق پرداخت و گفت: باید با سیاستگذاری صحیح و گذاشتن ضوابط صحیح در اقتصاد، ضمن‎ ‎نظارت بر برنامه های اقتصادی قاچاق کالا و ارز کنترل شود‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×